Sprzedaż Bentleya coraz gorsza. Prezes ma ciekawe wytłumaczenie
Adrian Hallmark, dyrektor generalny Bentleya, podczas prezentacji dla dziennikarzy, winą za malejącą sprzedaż obarczył "poziom wrażliwości emocjonalnej" wśród zamożnej klienteli marki. Później rzecznik Bentleya doprecyzował: kupujący Bentleye byli "wrażliwi na wysokie stopy procentowe".
Po czterech kolejnych latach wzrostu sprzedaży, sprzedaż ultra drogich samochodów i SUV-ów marki Bentley spadła w zeszłym roku aż o 11%.
Trzydzieści procent klientów w zeszłym roku leasingowało Bentleye, co jest liczbą "znacząco wyższą" w porównaniu do 2022 r. — wyjaśnił rzecznik. Wskazuje to również na to, że nawet bogaci klieci są "wrażliwi na miesięczne płatności za zakupiony samochód".
Sprzedaż Bentleya maleje
W czwartym kwartale 2023 r. średnia miesięczna płatność za nowy pojazd w Stanach Zjednoczonych wyniosła 739 dolarów przy 68-miesięcznym kredycie — według Edmunds.com.
Miesięczne płatności za samochody takie jak Bentleye, których cena zaczyna się od minimum 200 tys. dolarów, mogą być znacznie wyższe.
Klienci często decydują się na leasing, a nie zakup pojazdu, aby obniżyć miesięczne koszty. Średnia płatność za 36-miesięczny leasing SUV-a Bentley Bentayga, najpopularniejszego modelu marki, wynosi około 4250 dol. — czytamy w serwisie TrueCar.com.
Bentley sprzedał w zeszłym roku 13 560 samochodów i SUV-ów, co oznacza spadek o 11% w porównaniu do 2022 r. Liczby sprzedaży Bentleya są niewielkie. Dla porównania Audi — obie firmy należą do Grupy Volkswagena — sprzedało w zeszłym roku globalnie 1,9 miliona pojazdów.
Jednocześnie Bentley sprzedaje więcej samochodów niż droższe marki takie jak Rolls-Royce, który sprzedał w zeszłym roku nieco ponad 6000 pojazdów. Był to rekord wszech czasów dla samochodów Rolls-Royce, których cena zaczyna się od około 350 tys. dol.
Widocznie nie wszyscy kupujący ultra-luksusowe samochody byli aż tak wrażliwi.
Spokrewniona z Bentleyem marka Lamborghini, również należąca do Grupy VW, także ma za sobą rekordowy rok, sprzedając po raz pierwszy w swojej historii ponad 10 000 pojazdów. Lamborghini osiągnęło również rekordowy zysk w wysokości 723 milionów euro.
Ferrari również osiągnęło rekordowy zysk, w wysokości 1,26 miliarda euro w zeszłym roku, co stanowi wzrost o 34% w porównaniu do 2022 r. Ferrari sprzedało w zeszłym roku 13 663 samochodów.