Spotkanie dwóch światów innowacji i rynku kapitałowego, czyli GPW Venture Network Day

Venture network day
Organizatorem GPW Venture Network Day była Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Głównym partnerem ekosystemowym była Fundacja Startup Hub Poland. Partnerem strategicznym był KGHM Polska Miedź, partnerami instytucjonalnymi: PAIH i ARP, a partnerami
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie 9 października zmieniła się w polskie centrum startupów. Podczas GPW Venture Network Day organizatorzy połączyli wielki i mały biznes.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2023 (98)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Giełda zupełnie się zmieniła - dziś rządzą tu startupy. Duża frekwencja, pomimo że jest to pierwsze tego typu spotkanie, pokazuje, że trafiliśmy w potrzeby rynku. Małe firmy czy startupy, które rozważają debiut na giełdzie, potrzebują dużych firm, naszych emitentów, i na odwrót – duże firmy potrzebują tych mniejszych – powiedział podczas otwarcia wydarzenia Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. 

GPW Venture Network Day to odpowiedź na jedną z najbardziej palących potrzeb polskich startupów. – W zeszłym roku GPW wraz z Fundacją Startup Poland opracowała raport „Jeśli nie CVC, to co?”, w którym aż 82 proc. ankietowanych wskazało, że byłoby zainteresowanych, gdyby GPW podjęła się inicjatywy mającej łączyć duże firmy ze startupami. Uruchomienie inicjatywy GPW Venture Network oraz organizacja pierwszej edycji GPW Venture Network Day jest odpowiedzią na tę potrzebę i pokazuje, że GPW wsłuchuje się w głos rynku i stara się wspierać przedsiębiorców - mówił Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network oraz pomysłodawca GPW Venture Network Day.

W wydarzeniu wzięło udział łącznie prawie 1 tys. osób reprezentujących startupy, duży biznes, świat technologii i innowacji oraz instytucje wspierające ekosystem. Wydarzenie było także oficjalną premierą GPW Venture Network, czyli nowej inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. - Głównym założeniem programu jest wsparcie projektów startupowych w realizowaniu celów finansowych oraz zapewnienie jego uczestnikom dostępu do networkingu, a także  stworzenie miejsca wymiany doświadczeń i platformy kreacji nowych kierunków rozwoju polskiego ekosystemu. Program, będący elementem realizacji strategii GPW na lata 2023–2027, ma również na celu poszerzenie oferty GPW w dotarciu do przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, skupiając takie podmioty jak startupy, fundusze VC, aniołowie biznesu, akceleratory – podkreślił Ignacy Bobruk.

Partnerstwa innowacyjne

Właśnie możliwości połączenia startupów z dużymi firmami, dla wspólnych korzyści obu tych sektorów i przybliżenia startupów do świata spółek giełdowych, dotyczyła pierwsza debata GPW Venture Network Day. 

- Pracujemy nad platformą, która ma połączyć duży i mały biznes. Do tej pory organizowaliśmy spotkania, w których przekonywaliśmy, dlaczego duże firmy powinny otworzyć się na startupy i co mogą z takiej współpracy uzyskać. My także, jako giełda, wspieraliśmy  startupy w pilotażowych wdrożeniach, widzieliśmy pozytywny efekt takiej działalności i dlatego chcemy dziś być platformą networkingową dla obu tych światów 

– mówił Ignacy Bobruk. Tomasz Snażyk, prezes Startup Poland, zaprezentował raport „Jeśli nie CVC, to co?”, w którym pokazano różne możliwości i modele związane ze współpracą ze startupami ze strony biznesu – niekoniecznie wiążącego się z dużymi nakładami inwestycyjnymi. W kolejnej debacie dyskutowano o ścieżkach finansowania startupów. Uczestnicy podkreślali, że mimo trudnej sytuacji na rynku pojawia się mnóstwo inicjatyw wspierających początkujące biznesy. – Wyceny startupów zostały obniżone, ale to okazja dla aniołów biznesu. Oni dziś szukają okazji, tanie firmy z potencjałem, bo liczą na spore zyski – powiedział Dominik Krawczyk, dyrektor operacyjny COBIN Angels. Organizatorzy przygotowali także dyskusję o potencjale rozwoju startupów impactowych, czyli takich, które w ramach swojej misji chcą pozytywnie wpłynąć na świat. – Trudno jest porwać ludzi – pracowników, inwestorów, kontrahentów – bez odpowiedzenia na pytanie: Po co istniejemy, jaka jest nasza misja, co wnosimy do świata? – mówiła Zofia Dzik, fundatorka Instytutu Humanites-Człowiek i Technologia. – Widzę zmianę świadomościową, także w dużych funduszach – zaznaczyła. W czasie wydarzenia dyskutowano także o możliwościach współpracy z firmami z Ukrainy. Uczestnicy podkreślali, że nasze firmy nie robią wiele, by już teraz skorzystać na współpracy z lokalnymi biznesami. Cykl dyskusji zamknęła sesja poświęcona tematyce ekspansji międzynarodowej polskich pomysłów.

Nie tylko debaty

GPW Venture Network Day było również okazją do networkingu. W holu Centrum GPW zorganizowano przestrzeń wystawienniczą, a na dwóch dodatkowych scenach przygotowano wystąpienia startupów, pod nazwą Pitch Studio, jak i Reverse Pitch Studio, czyli prezentacje programów współpracy ze startupami dużych firm. Dzięki budowanym przez lata relacjom międzynarodowym GPW Venture Network Day uzyskało tytuł wydarzenia ambasadorskiego dla paryskiego Viva Technology. 

My Company Polska wydanie 11/2023 (98)

Więcej możesz przeczytać w 11/2023 (98) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ