Rosnące koszty operacyjne największym wyzwaniem dla 80 proc. firm z branży handlowej
Retailerzy pod presją, fot. ShutterstockUmiarkowany entuzjazm
Eksperci sektora retail są podzieleni w swoich prognozach dotyczących sytuacji w branży na nadchodzącą, drugą połowę 2024 roku. Ponad 40 proc. respondentów biorących udział w badaniu Future Mind jest optymistycznie nastawionych, wierząc, że sytuacja ulegnie poprawie, podczas gdy 30 proc. spodziewa się pogorszenia warunków. Podobny podział można zaobserwować w planach inwestycji technologicznych. Ponad cztery na dziesięć firm zakłada utrzymanie inwestycji w rozbudowę infrastruktury IT na takim samym poziomie. Co czwarta planuje w najbliższym czasie przeznaczyć na nią dodatkowy nakład finansowy, a 18 proc. zamierza go ograniczać.
Optymalizacja kosztów kluczem do sukcesu
W obliczu znacznej niepewności społeczno-gospodarczej oraz wysokiego wskaźnika inflacji, optymalizacja kosztów jest aktualnie dla retailerów priorytetem. Pozwala ona nie tylko na utrzymanie rentowności, ale również na alokację środków w rozwój oraz dywersyfikację źródeł przychodu.
– Firmy, które są w dobrej kondycji finansowej, mogą wykorzystać obecne warunki do pozyskiwania nowych źródeł przychodu i powiększania swojej konkurencyjnej przewagi. Natomiast dla tych, które doświadczają spadków sprzedaży lub trudności finansowych, kluczowe mogą okazać się negocjacje z dostawcami, optymalizacja zarządzania zapasami oraz inwestycje w technologie poprawiające efektywność operacyjną – komentuje Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.
W co inwestować?
Respondenci wskazali, że ich organizacje planują największe inwestycje w obszarach zarządzania danymi, analityki i AI – aż 42 proc. retailerów zamierza zwiększyć nakłady w tych dziedzinach. Pozostałe filary działalności takie jak platformy e-commerce, aplikacje mobilne, technologie chmurowe oraz zrównoważony rozwój, mają pozostać na obecnym poziomie inwestycji.
Eksperci biorący udział w badaniu Future Mind upatrują największych szans na poprawę sytuacji branży w wykorzystaniu AI do personalizacji produktów, usług oraz komunikacji marketingowej – 52 proc. ankietowanych wskazało ten kierunek jako kluczowy. Jednocześnie, ponad 40% respondentów chce dodać funkcję transakcyjną do swojej aplikacji mobilnej, a prawie jedna trzecia planuje wdrożenie płatnej subskrypcji oferującej dodatkowe funkcje i korzyści.
– Branża retail musi odnaleźć równowagę między optymalizacją kosztów, a inwestycjami w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Wykorzystanie danych konsumenckich i cyfrowych punktów styku z klientami, jak na przykład Retail Media, może stać się kluczowym elementem strategii wzrostu. Przykładem jest Walmart, który w 2023 roku osiągnął 3,4 mld dolarów przychodu z reklam i planuje podwoić ten wynik do 2025 roku, co przełoży się na około 10 proc. całkowitego przychodu firmy – podsumowuje Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind.