Przyznano nagrody LGBT+ Diamonds Awards 2021. Zobacz listę laureatów
LGBT+ Diamonds Awards, fot. materiały prasoweWedług najnowszych badań opinii społecznej CBOS (2021) nastąpiła wyraźna poprawa stosunku Polaków do osób homoseksualnych. Obecnie co trzeci badany/a (34 proc.) uważa, że osoby homoseksualne powinny mieć możliwość publicznego „pokazywanie swego stylu życia” (wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do 2019 roku). Tyle samo osób uważa, że osobom homoseksualnym należy zapewnić prawo do zawierania związków małżeńskich (wzrost o 5 punktów od 2019 roku). Niemal dwukrotnie wzrósł też odsetek Polaków i Polek uznających, że geje i lesbijki powinny móc adoptować dzieci (wzrost z 9 proc. do 16 proc.). To najwyższe wyniki w historii badań CBOS. Na coraz bardziej pozytywne nastroje społeczne w stosunku do osób LGBT+ wpływają przede wszystkim inicjatywy oddolne. Tęczowe organizacje pozarządowe działające w najdalszych zakątkach kraju, inicjatywy edukacyjne oraz sojusznictwo pod tęczową flagą w biznesie — to działania, które realnie zmieniają rzeczywistość. Właśnie takie osoby, firmy i instytucje zostały już po raz czwarty docenione w konkursie LGBT+ Diamonds Awards.
Przyznanie nagród LGBT+ Diamonds 2021 odbyło się 21 października o godz. 19.00. Wydarzenie transmitowano online na Facebooku oraz na stronie internetowej konkursu. Zwycięzcy/czynie zostali wyłonieni_one spośród zgłoszonych nominacji publicznych, których w tym roku była rekordowa liczba ponad 140. Jury w składzie Karolina Kędziora, Paweł Młyński, prof. Bolesław Rok, Remigiusz Ryziński, Marzena Strzelczak i Dariusz Żak wyłoniło zwycięzców/czynie w 6 kategoriach, którym przyznano nagrody Diamonds Awards 2021.
Nagrodę w kategorii Pracodawca roku wspierający osoby LGBT+ zdobywa koncern farmaceutyczny GSK Poland za wspieranie swoich pracowników_czek w Polsce poprzez: wprowadzenie szkolenia z języka inkluzywnego LGBT+, powołanie rady Inclusion & Diversity Polska, publikację materiałów z okazji Dnia Przeciw Homofobii, utworzenie przewodnika pracowniczego LGBT+, wywieszenie tęczowych flag podczas Pride Month, uczestnictwo pracowników/czek w Marszu Równości w koszulkach firmowych i współpracę ze Stowarzyszeniem Grupa Stonewall z Poznania.
Za najlepszą Pracowniczą sieć LGBT+ roku uznano Building Pride, z JLL - firmy doradczej świadczącej usługi na rynku nieruchomości, która jest jedną z najprężniej działających sieci LGBT+. Głównym celem grupy jest edukowanie i informowanie społeczności firmy o sytuacji osób LGBT+ w Polsce i na świecie. Realizują swoje działania za pomocą kampanii informacyjnych publikowanych w intranecie oraz na LinkedIn. Sieć dba o włączanie w swoją działalność lokalnych organizacji np. Lambda Warszawa czy Fundacji Replika.
Ambasadorką osób LGBT+ jest olimpijka Katarzyna Zillmann, która po zdobyciu srebrnego medalu Igrzysk Olimpijskich przez polskie wioślarki, udzieliła wywiadu podczas którego, jednym słowem udzieliła wsparcia środowisku LGBT+ pozdrawiając swoją partnerkę. Zillmann była wyautowana już przed olimpiadą i brała udział w akcji KPH Sport Przeciw Homofobii.
Atlas Nienawiści wygrywa w kategorii Inicjatywa roku wspierającą osoby LGBT+. To strona internetowa z interaktywną mapą, na której można śledzić, w których polskich samorządach wprowadzono tzw. uchwały antyLGBT. Atlas umożliwia monitorowanie działań w samorządach i nagłaśnianie wszelkich przejawów homofobii. Mapka "stref wolnych od LGBT+" uświadamia, jak wielkim problemem jest w Polsce homofobia.
Lambda Warszawa otrzymuje nagrodę za Partnerstwo roku. To najstarsza tęczowa organizacja w Polsce, która prowadzi hostel interwencyjny w postaci mieszkań treningowych dla osób LGBT+ w Warszawie. To miejsce dla osób LGBT+ dotkniętych kryzysem bezdomności z powodu doświadczanej dyskryminacji. Regularnie zgłaszają się tam osoby, które ze względu na orientację seksualną czy tożsamość płciową doświadczają wykluczenia, a nawet przemocy w domu rodzinnym, środowisku pracy czy najbliższym otoczeniu.
W tym roku wprowadzono nową kategorię, która ma na celu wsparcie inicjatyw lokalnych w najdalszych zakątkach Polski. Nagrodę w kategorii Lokalna inicjatywa roku zdobywa Stowarzyszenie Tęczowy Białystok, które zmieniło wizerunek miasta Białystok, w którym miały miejsca wydarzenia na tle homofobicznym i rasistowskim. Stowarzyszenie działa na rzecz osób LGBT+ na Podlasiu. Działacze_ki zorganizowali_ły Pierwszy Marsz Równości w Białymstoku, zaprojektowali_ły kolorowe, kreatywne i motywujące billboardy i współpracują z innymi organizacjami tęczowymi w Polsce.
Nagrodę specjalną uzyskała Kampania Przeciw Homofobii, która obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności.
Rozdanie nagród LGBT+ Diamonds Awards 2021 można było śledzić online podczas transmisji live na Facebooku.
– To już czwarty raz, kiedy nagradzamy działania na rzecz osób LGBT+ w Polsce. Skok, jaki dokonał się między pierwszą a tegoroczną edycją, jest namacalny. Zaczęliśmy od kameralnego biznesowego wydarzenia, które teraz oglądają internauci z całego kraju. A ta popularność jest ogromnie ważna dla osób LGBT+, ponieważ świadomość i rozumienie problemów, z jakimi mierzą się osoby LGBT+ w Polsce to istotny sposób na okazanie im wsparcia. Nasze doświadczenie potwierdzają badania, które wskazują niewielką, ale jednak poprawę stosunku wobec osób nieheteronormatywnych i niecispłciowych – mówi Dariusz Żak z NatWest Group w Polsce.
Konkurs LGBT+ Diamonds Awards jest po raz czwarty organizowany w Polsce. Inicjatorem wydarzenia jest NatWest Group w Polsce, brytyjska instytucja finansowa działająca na polskim rynku od 15 lat, którego zespół pracowników stworzył jedną z większych sieci tęczowych w Polsce.