Promocje przedświąteczne zwiększą sprzedaż online do 530 mld euro. "Obserwujemy kilka istotnych trendów"
Tradycyjnie Black Friday przypada na piątek po Święcie Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych i oznacza początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. W tym czasie sklepy, zarówno stacjonarne, jak i internetowe, oferują znaczne obniżki cen, co przyciąga ogromną liczbę konsumentów.
E-sklepy generują zwiększoną sprzedaż w tym okresie z kilku powodów. Po pierwsze Black Week staje się coraz bardziej popularny na całym świecie, a nie tylko w USA — wiele krajów, w tym Polska, zaczyna dostrzegać korzyści płynące z tego trendu. Po drugie intensywne promocje oraz marketing związany z Black Friday skutkują wzrostem zainteresowania zakupami online. Sklepy często rozpoczynają wyprzedaże już na początku tygodnia, co daje klientom więcej czasu na zakupy i zwiększa szanse na dokonanie transakcji.
Marcin Susmanek, Board Member w Alsendo, zauważa, że przygotowując się do najbardziej dynamicznego sezonu dla branży e-commerce, da się zaobserwować kilka istotnych trendów, które wpływają na intensywność operacji logistycznych. — Stabilny wzrost gospodarczy pozwala oczekiwać wysokiej liczby przesyłek – głównie ze względu na rosnący udział e-commerce w sprzedaży detalicznej. Handel online, który odbił w górę po pandemii czy wybuchu wojny w Ukrainie do końca 2025 r. ma osiągnąć wartość 529,8 mld euro. Na rynku widzimy dużą konkurencyjność, więc przewidujemy atrakcyjne oferty na Black Friday oraz Cyber Monday, które wyznaczają początek zakupowego szczytu — mówi dla My Company Polska. I dodaje: — Z roku na rok ten szczyt wydłuża się, u wielu sprzedawców zaczynając się już na początku listopada.
Nie tylko Stany Zjednoczone
Równocześnie coraz więcej firm korzysta z zaawansowanych technologii i automatyzacji, aby usprawnić procesy logistyczne, co pozwala firmom lepiej zarządzać wzmożonym ruchem i skrócić czas dostawy. — Widzimy wzrost zainteresowania rozwiązaniami OOH na etapie ostatniej mili, które ułatwiają klientom elastyczne odebranie paczki, redukując przeciążenie w końcowej fazie dostawy. W ciągu ubiegłego roku w całej Europie przybyło 29% unikalnych automatów paczkowych (APM) i 6% punktów nadań oraz odbioru (PUDO). W efekcie aktualnie jest ich odpowiednio 154 900 oraz 349 230 na całym kontynencie. A Polska jest tu liderem i może pochwalić się pochwalić prawie 40 000 takimi punktami — zauważa ekspert z Alsendo.
Trendy zakupowe związane z Black Friday oraz Black Week są najbardziej zauważalne w Stanach Zjednoczonych. To tam pierwotnie powstał ten fenomen, a liczba osób robiących zakupy w tym dniu regularnie przekracza 100 milionów. W USA Black Friday jest uznawany za jeden z najbardziej dochodowych dni dla detalistów w ciągu roku. W miarę jak e-sklepy na całym świecie zaczynają dostosowywać swoje strategie do tego modelu, widoczny jest wzrost sprzedaży także w innych krajach, jednak to właśnie w USA obserwuje się największy wpływ tego trendu na zachowania konsumenckie.