Pełnoletni finansowo

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe 58
O tym, że w dorosłym życiu pieniądze grają bardzo ważną rolę, młodzi przekonują się, czasem dotkliwie, już na starcie w samodzielność. Provident Polska postanowił dać im wskazówki, jak rozsądnie zarządzać finansami, i robi to w coraz atrakcyjniejszy sposó

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

O tym, że w dorosłym życiu pieniądze grają bardzo ważną rolę, młodzi przekonują się, czasem dotkliwie, już na starcie w samodzielność. Provident Polska postanowił dać im wskazówki, jak rozsądnie zarządzać finansami, i robi to w coraz atrakcyjniejszy sposób.

Od trzech lat firma prowadzi program edukacyjny „Co z tym hajsem?!”, który właśnie poszerzył formułę. Punktem wyjścia do jego powstania było „Badanie Młodych” (15–30 lat) wykonane w 2015 r. na zlecenie Providenta przez Kantar Millward Brown. W ankiecie znalazły się pytania o zarabianie, inwestowanie, oszczędzanie czy pożyczanie pieniędzy.

Okazało się, że nawet w najmłodszej grupie respondentów, 15–19-latków, już dwie trzecie pytanych dysponuje własnym budżetem. Nie tylko jednak w tym przedziale wiekowym, ale także wśród starszych, przeważała postawa chęci wydawania pieniędzy, np. na podróże czy własny pojazd. Bardzo rzadko ktoś planował pomnażanie swoich finansów, np. dzięki założeniu firmy. Jednocześnie tylko niewiele ponad połowa młodych objętych badaniem (52 proc.) dobrze oceniła swoją sytuację materialną.

Głos pokolenia

Po wyciągnięciu wniosków z „Badania Młodych”, ale też po analizie ich codziennych zachowań, Provident postanowił zadać młodym Polakom pytanie: „Co z tym hajsem?!”, które dało nazwę całemu projektowi edukacyjnemu. Dotąd głównym kanałem jego komunikacji był blog Coztymhajsem.pl.

Agnieszka Krajnik, koordynator ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w Provident Polska, podsumowuje, że do tegorocznego lata zgromadził on ok. 15 tys. unikalnych użytkowników i przeszło 3 tys. fanów na Facebooku.

Provident od początku założył, że do młodych musi przemawiać ich językiem. Przy czym nie zamierzał silić się na autentyczność, tylko zaprosił do współpracy ich rówieśników i utrzymał tę zasadę w kolejnych edycjach programu. To uczniowie, studenci oraz debiutujący na rynku pracy, wyłonieni w castingach, a następnie wsparci profesjonalnym szkoleniem prowadzonym przez znanych blogerów i redaktorów, dzielą się z czytelnikami swoimi historiami o pieniądzach.

Opowiadają o finansowych sukcesach i porażkach, np. jak wynajmowali mieszkanie, szukali pracy, próbowali oszczędzać, wziąć pożyczkę czy dobrać najodpowiedniejsze prezenty dla bliskich, nie zapominając o stanie swego konta. Warto podkreślić, że Provident wynagradza autorów, co też jest elementem pokazywania młodym dobrych praktyk w biznesie.

Od najnowszego wydania „Co z tym hajsem?!”, czyli od września 2018 r., młodzi udzielają rad, bazując na swoich doświadczeniach, także za pośrednictwem materiałów wideo dystrybuowanych m.in. na YouTube. Dzięki temu Provident łączy zajmujący i żywy przekaz z dużą skalą dotarcia do potencjalnych odbiorców.

Lekcje życia

Do udziału w castingu na autorów rozszerzonej formuły „Co z tym hajsem?!” zgłosiło się w Gdańsku, w lipcu tego roku, kilkadziesiąt osób. Jury przewodniczył Kuba Jankowski, dawniej prowadzący MaturaToBzdura.TV, teraz niezależny youtuber. Zwycięzcami zostało troje dynamicznych młodych ludzi: Ola Szocik, Maksym Michałowski i Szymon Szymański.

Maksym studiuje na Akademii Wychowania Fizycznego, Szymon jeszcze się uczy w Technikum Łączności, ale już stawia pierwsze kroki zawodowe. Dodatkowo obaj mają wiele pasji, np. związanych z teatrem. Ola z kolei jest dziennikarką radiową. W Radiu Eska Trójmiasto prowadzi filmowe podsumowanie tygodnia Top 5 Eska Info.

Na casting „Co z tym hajsem?!” trafiła przypadkiem. Przeglądała Facebooka i wyświetliła jej się informacja o tym konkursie. Postanowiła spróbować, bo chciała zdobyć nowe doświadczenia. Miała też wrażenie, że pieniądze – po „wyfrunięciu spod skrzydeł rodziców” – dały jej już kilka lekcji o tym, jak to jest żyć „od pierwszego do pierwszego”, i mogłaby swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami podzielić się z rówieśnikami. – Wyjazd na studia szybko nauczył mnie rozsądnego wydawania kieszonkowego, a w niedługim czasie także pełnej samodzielności finansowej – wspomina.

Jest przekonana, że młodzi Polacy odczuwają brak odpowiednio poprowadzonej edukacji finansowej, a „Co z tym hajsem?!” wypełnia tę potrzebę. Ola opowiada, że pamięta ze szkoły średniej lekcje pod nazwą „podstawy przedsiębiorczości”, ale nie wyniosła z nich żadnej konkretnej wiedzy. – Nie ukrywajmy, tematy związane z ekonomią i finansami są z reguły trudne i nie zawsze pasjonujące. Dlatego zajęcia dotyczące wszelkiej przedsiębiorczości powinny być odpowiednio „uatrakcyjnione”, żeby zaciekawić młodych ludzi. Program „Co z tym hajsem?!”, oczywiście, dokładnie taki jest – mówi Ola.

Pożyczać z głową

Częstotliwość pojawiania się na YouTube kolejnych filmów z udziałem autorów nowej odsłony „Co z tym hajsem?!” w momencie powstawania tego tekstu (początek września) była dopiero ustalana. Wszystkie ma jednak łączyć jeden cel. Provident w ciekawej formule chce dostarczyć młodym jak najwięcej informacji, by w porę i bez większych strat osiągnęli dojrzałość w podejściu do spraw finansowych.

Edukacja w tym zakresie jest jednym z priorytetów Providenta. Firma aktywnie uczestniczy w tworzeniu standardów etycznych w branży pożyczkowej i doskonale wie, jak bardzo młode osoby, początkujące na rynku pracy, są narażone na pułapki różnych podmiotów sektora finansowego. Provident wychodzi z założenia, że klient świadomy, do tego wsparty doradcą, podpisujący przejrzystą umowę, czuje się bezpiecznie i na tej bazie powstaje trwała relacja. Warto ją tworzyć już od startu w dorosłość i warto uczyć odpowiedzialnego pożyczania.

Provident Polska opublikował w trzecim kwartale tego roku swój trzeci z kolei, ukazujący się co dwa lata, „Raport społecznej odpowiedzialności biznesu”. Firma jest jedyną w Polsce w branży pożyczkowej, która wydaje taki dokument. Zdaje w nim m.in. relacje z dotychczasowych wyników dwóch edycji programu „Co z tym hajsem?!”. Teraz ma podstawy, by liczyć na jeszcze większe jego efekty, co oznacza większą świadomość finansową i lepsze życie młodego pokolenia Polaków.