Ocena pracodawcy rozpoczyna się już na job boardach – Aplikuj.pl
fot. materiały prasoweSerwisy pracy i popularne job boardy, jak Aplikuj.pl, to dzisiaj jedne z najważniejszych narzędzi employer brandingowych w rękach pracodawców. Skutecznie wykorzystywane mogą być sposobem na obniżenie kosztów pozyskania pracowników. Ci zaś, swoją decyzję o przystąpieniu do rekrutacji opierają nie tylko o fakty, ale także o wrażenia i emocje.
Dlatego też portale pracy od lat wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia poprzez udostępnianie na platformach takich funkcji, jak:
● rozbudowane profile pracodawców,
● spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
● wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.
W te rozwiązania wyposażony jest serwis Aplikuj.pl, jeden z największych w Polsce portali z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z wielu różnych branż. Odwiedzający Aplikuj.pl znajdą na nim aktualne oferty, jedną z największych baz z poradami dla pracowników i pracodawców, a także nowoczesne narzędzia ułatwiające poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy.
Serwis zwiększa efektywność publikacji ofert poprzez mocną integrację i promocję w social mediach. Wspomaga także firmy w employer brandingu jednocześnie dostarczając kandydatom rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy, który korzysta z usług serwisu. Czy to jedyne funkcje, jakie może zaoferować serwis ogłoszeniowy? Jak zadbać o kandydata, aby czuł się dobrze od pierwszego kontaktu z firmą?
Dobre wrażenie idzie w parze z lepszą konwersją
Słowo “konwersja” nie pasuje do rekrutacji, bo przecież tutaj chodzi o ludzi i relacje. Jednak koszty i złożoność procesu rekrutacji powodują, że także w tym procesie ustalamy wiele wskaźników. Mogą to być koszty pozyskania CV, retencja pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego lub jakość rekrutacji. Doświadczeni rekruterzy zawsze liczą średni koszt skutecznej rekrutacji z uwzględnieniem źródła ich pozyskania. Ci najlepsi liczą też wskaźniki związane z satysfakcją kandydata z procesu rekrutacji.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste - mówi Witold Królczyk - COO Aplikuj.pl i dodaje: “co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku.
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia “komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” - mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
“Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty “no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” - mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Czy da się powiązać dużą skuteczność z dobrym wrażeniem? Zdecydowanie tak, ale wymaga to większego wysiłku ze strony rekrutera, ale także job boardu.
Za czym nie przepadają kandydaci o pracę? Poniżej najważniejsze „grzechy” jakie popełniają rekruterzy i portale ogłoszeniowe:
Wszystko o pracodawcy w jednym miejscu?
Serwis pracy to często pierwszy punkt styku kandydata z marką i to właśnie tam bardzo często po raz pierwszy dowiaduje się o istnieniu takiej firmy. Większość kandydatów, a w szczególności nowe pokolenia na rynku pracy cenią sobie informacje i chcą wiedzieć jak najwięcej o miejscu, do którego aplikują – jego kulturze organizacyjnej, misji czy warunkach pracy. W tym celu zazwyczaj tych danych szukają w Internecie, tym bardziej, że nie wszyscy rekruterzy uzupełniają tę część ogłoszenia.
Za sprawą Aplikuj.pl, w oparciu o źródła zewnętrzne, pracę redaktorów oraz AI kandydaci mogą sprawdzić kompleksowe informacje o pracodawcy, takie jak:
● statystyki zawodów / stanowisk jakie poszukuje firma,
● benefity jakie oferuje najczęściej firma (na podstawie historii ogłoszeń),
● linki do strony i social mediów firmy,
● mapy do siedziby i oddziałów,
● dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
● dane z KRS, GUS, CEIDG,
● opinie z Google,
● archiwalne ogłoszenia.
Firmy, które mają rozbudowane (płatne) profile w Aplikuj.pl mogą do tego dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje.
Technologie i narzędzia w służbie kandydatów
Dużo większe znaczenie od popularności i efektywności samego serwisu ma dla kandydata to czy otrzyma dopasowaną ofertę, pełną informację o niej i o samym pracodawcy, a także czy proces aplikowania jest wygodny i intuicyjny, Dlatego Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował nowe rozwiązania.
1. Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
2. Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
3. Kreator CV (wzory do wyboru) - czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
4. Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
5. Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
6. Co najważniejsze, szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większość wyżej wymienione funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020.
Warto na koniec pamiętać, że kandydat często utożsamia jakość procesu aplikowania z atrakcyjnością oferty i samym pracodawcą. Dbanie o ten proces to istotny element employer brandingu.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020.