Niemowlaki, studenci, dorośli - EFL zbadał etapy rozwoju firm. Jakie wnioski płyną z raportu?

Raport EFL
Raport EFL
W 13. edycji raportu z cyklu „Pod lupą” EFL zbadał etapy rozwoju firm w Polsce, ich tempo oraz czynniki, które determinują przechodzenie z fazy mikro, małej, aż do średniej firmy. Wnioski zawarto w raporcie „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą”.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rola sektora MŚP w gospodarce jest ogromna. Jak wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, sektor przedsiębiorstw odpowiada za blisko 3/4 wartości polskiego PKB. Małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę, a największy udział w PKB mają mikrofirmy − około 30 proc.

Etapy rozwoju firmy − od fazy niemowlaka do dojrzałości

W badaniach naukowych etapy rozwoju firmy często porównywane są do rozwoju człowieka. I tak - według raportu EFL - w polskim sektorze MŚP mamy:

- 11 proc. niemowlaków, czyli firm zatrudniających mniej niż 5 pracowników i działających krócej niż rok,

- 18 proc. nastolatków, czyli firm funkcjonujących na rynku najczęściej 1-2 lata, zatrudniających mniej niż 10 pracowników,

- 15 proc. studentów, czyli firm mikro, małych lub średnich, funkcjonujących na rynku najczęściej 6-10 lat,

- 18 proc. dorosłych, czyli firm funkcjonujących na rynku ponad 10 lat, ale zatrudniających do 10 pracowników,

- 38 proc. firm dojrzałych, zatrudniających więcej niż 10 pracowników i działających średnio od 6 do 20 lat.

– Z dostępnych danych wynika, że najtrudniejszy dla firm jest pierwszy rok prowadzenia działalności – przeżywa go ok. 70 proc. organizacji. Trzy lata udaje się prowadzić biznes tylko co drugiej firmie. Te statystyki skłoniły nas do sprawdzenia, dlaczego wskaźniki przeżycia przedsiębiorstw są tak niskie – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Okazje, wyzwania, sukcesy i kryzysy

Niemal połowa przebadanych przedsiębiorców z sektora MŚP założyła działalność gospodarczą, gdyż pojawiła się dobra okazja rynkowa. Nieco mniejszy odsetek chciał sprawdzić swoje siły „na swoim”. Z kolei największe wyzwania w prowadzaniu działalności stanowią wysokie koszty (33 proc.), presja konkurencji (28 proc.) i niska rentowność (25 proc.) – choć odpowiedzi przedsiębiorców różnią się w zależności od fazy rozwoju firmy.

Te i wiele innych ciekawych wniosków dotyczących przeżywalności firm, ich sukcesów oraz przechodzenia przez kolejne fazy rozwoju można znaleźć w raporcie EFL „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą”. Zachęcamy również do wysłuchania naszego wywiadu z Radosławem Woźniakiem:

Raport jest dostępny TUTAJ