Naszą ambicją jest wsparcie sprzedających, nie tylko w płatnościach

Łukasz Dwulit
Łukasz Dwulit
Klarna rozszerza zakres usług dedykowanych sprzedawcom e-commerce. Celem jest kompleksowe wsparcie biznesu – opowiada w wywiadzie Łukasz Dwulit, Head of CEE Klarna.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2024 (104)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Biuro Informacji Kredytowej poinformowało niedawno, że w Polsce z płatności odroczonych korzysta ponad 2 mln osób. Gdzie jest szczyt rozwoju tego segmentu?

Zdecydowanie jesteśmy dopiero na początku tej drogi, daleko od szczytu! Ta liczba intensywnie rośnie i będzie rosła. Jestem przekonany, że idziemy podobną ścieżką, jak BLIK i nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy doszli do popularności tego rozwiązania. Sama Klarna przez ostatnie dwa lata obsłużyła ponad 2,5 mln konsumentów w Polsce. To pokazuje niesamowity potencjał tej usługi.

Czy dziś to klienci wymuszają na merchantach wdrażanie płatności odroczonych, czy korzystają z innowacyjności przedsiębiorców?

Obie odpowiedzi są poprawne. Bez wątpienia przedsiębiorcy cały czas szukają nowych rozwiązań, które pozwolą rozwijać im biznes. Nie tylko jeśli chodzi o dostęp do usług BNPL, ale także o inne aktywacje, które wspierają ich wzrost. Jako Klarna chcemy stać się akceleratorem rozwoju dla naszych klientów, oferując doradztwo w takich działaniach jak tworzenie nowych kanałów konwersji czy efektywne pozyskiwanie klientów. Stajemy się takim samym partnerem, jak Google, jeśli chodzi o budowę wartości dla e-commerce. Mamy wiedzę na temat zachowań konsumentów, ich nawyków i preferencji zakupowych.

Jak możecie pomóc?

Oferujemy różnorodne rozwiązania, takie jak: CSS czy afiliacja, dzięki której pomagamy w pozyskiwaniu nowych użytkowników. Dodatkowo, dysponujemy narzędziami korzystającymi z AI, które umożliwiają konsumentom porównywanie i wyszukiwanie najlepszych ofert na polskim rynku.

Czyli płatności odroczone docelowo będą tylko jedną z wielu nóg biznesowych?

To będzie zawsze nasza kluczowa usługa, ale rzeczywiście rozwijamy też inne aspekty działalności. W Klarnie koncentrujemy się na ciągłym wspieraniu wzrostu naszych partnerów biznesowych. Przykładowo, dużą popularnością cieszy się nasz program lojalnościowy, który automatycznie dolicza zniżki przy używaniu płatności odroczonych. To rozwiązanie eliminuje konieczność korzystania z kodów rabatowych czy zbierania punktów lojalnościowych lub znaczków, co często bywa uciążliwe dla klientów. Dzięki automatycznemu przyznawaniu zniżek przez Klarnę kupujący skłonni są do jeszcze większych zakupów. Oprócz tego w Polsce działa cały zespół, który analizuje potrzeby naszych merchantów i proponuje im nowe rozwiązania albo lepszą optymalizację już posiadanych narzędzi.

Gdzie, jeśli chodzi o same płatności, widzisz dziś największy potencjał do rozwoju?

Branża fashion i beauty jest już mocno zagospodarowana, a największe możliwości to sektor usług, np. restauracje, branża podróżnicza czy operatorzy biletów lub przejazdów. Tu konsumenci poszukują zniżek i okazji, co my jako Klarna możemy im z łatwością dać. Stawiamy też na rozwój w offline – głównie dzięki trendowi omnichannel.

W sklepach stacjonarnych pojawiliście się rok temu, jak wam idzie rozwój?

To świeży koncept, który stopniowo ale konsekwentnie rozwijamy. Zaczynaliśmy od współpracy z siecią H&M, a dziś mamy kilkanaście innych marek m.in.: Sizeer, Ryłko, JD Sports, 50Style i ciągle rośniemy. W grupie Klarny jest m.in. Stocard, co otwiera przed nami szerokie możliwości dotyczące programów lojalnościowych oraz wsparcia rozwoju omnichannel.

Wspominałeś o międzynarodowym rozwoju, to też szansa dla polskich merchantów?

To już się dzieje. Celem Klarny jest świadczenie usług w całej Europie, a w naszym regionie już teraz staliśmy się największym graczem BNPL. Wkrótce otwieramy działalność na Słowacji, co jest kolejnym krokiem w naszym międzynarodowym rozwoju. Sprzedający, którzy myślą o ekspansji, już teraz podejmują takie działania, dzięki temu jesteśmy świadkami naprawdę wielu wspaniałych historii rozwoju. Klarna jest liderem w Niemczech, mamy tu 70 proc. udziałów w rynku. Nasze możliwości wsparcia biznesowego są ogromne! Z poziomu biura w Polsce, jesteśmy w stanie pomóc partnerom w kwestiach usług płatniczych, ale także logistycznych czy podatkowych.

Będziecie też rozwijać się marketingowo?

Tak, budujemy świadomość naszej marki także bezpośrednio wśród konsumentów. Prowadzimy kampanie marketingowe, do których zapraszamy nasze sklepy partnerskie, ale też angażujemy się w inicjatywy, które mają istotne znaczenie społeczne. Od ponad roku Klarna jest głównym sponsorem żeńskiej drużyny Legia Ladies. Wspieramy też naszych lokalnych projektantów, takich jak np. Ania Kuczyńska, której pomogliśmy rozwinąć działalność na rynku międzynarodowym. Takich przykładów jest wiele i będzie jeszcze więcej.

My Company Polska wydanie 5/2024 (104)

Więcej możesz przeczytać w 5/2024 (104) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ