Nadzwyczajny eksport usług

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 16
Od grudnia 2016 r. do listopada 2017 r. polski eksport usług osiągnął wartość 220 mld zł. Dzięki temu nadwyżka w handlu zagranicznym tego sektora przekroczyła 75 mld zł i jest 10-krotnie wyższa niż w przypadku wymiany towarowej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Od grudnia 2016 r. do listopada 2017 r. polski eksport usług osiągnął wartość 220 mld zł. Dzięki temu nadwyżka w handlu zagranicznym tego sektora przekroczyła 75 mld zł i jest 10-krotnie wyższa niż w przypadku wymiany towarowej.

Tylko w ciągu ostatnich trzech lat dodatnie saldo wzrosło 2-krotnie, a od 2010 r. – 6-krotnie. – W kilku kategoriach bilansu handlu usługami opartymi na wiedzy wspięliśmy się na pierwsze miejsce w Unii Europejskiej – mówi Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

Od lat bardzo dobrze radzimy sobie w branży transportowej. Odpowiada ona za ok. 30 proc. nadwyżki w saldzie usług. Znakomicie wygląda też sektor turystyki, gdzie dodatnie saldo w ciągu ostatnich sześciu lat zwiększyło się 4-krotnie. Największa poprawa nastąpiła jednak w kategorii „usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne”. W 2010 r. Polska miała tu deficyt w handlu zagranicznym przekraczający 0,5 mld zł. Według ostatnich danych NBP za 2016 r. obecnie ma nadwyżkę na poziomie 8,7 mld zł.

ZOBACZ RÓWNIEŻ