Na dobry początek
Fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2022 (76)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Jeff Bezos
"Nie bój się błądzić"
MT biznes
Jeśli się uczyć, to od najlepszych. Zwłaszcza jeśli są szczerzy i przyznają się do błędów. Czy tak jest w przypadku Jeffa Bezosa, twórcy Amazona i autora książki „Nie bój się błądzić”? Cóż, jedno jest pewne – czyta się to świetnie. Co tym bardziej zaskakuje, że książka nie jest dziennikarskim śledztwem, natomiast zawiera doroczne listy do akcjonariuszy oraz liczne wykłady i wywiady z Bezosem. Całość układa się jednak w dobrą powieść, z której wyłania się prawdziwy wizjoner. I nie chodzi tylko o fascynację kosmosem, która pomaga – jak twierdzą niektórzy – zachować szerokie horyzonty myślenia. Z książki dowiemy się m.in. dlaczego innowator nie obawia się porażki, czym jest prawdziwa obsesja na punkcie klienta, dlaczego tak ważna jest długoterminowa perspektywa, czego możemy nauczyć się z pandemii Covid-19 oraz co to jest „Mentalność Dnia Pierwszego”.
Jonah Berger
"Efekt viralowy. Jak tworzyć chwytliwe treści, które same się rozprzestrzeniają"
MT biznes
Pamiętacie amerykańską matkę, która czekając na syna w samochodzie, rozpakowuje i zakłada maskę Chewbacci? Filmik zaśmiewającej się do łez 37-latki z YouTube’a szybko stał się viralem i sprawił, że gadżet z „Gwiezdnych Wojen” błyskawicznie został wyprzedany. „Chewbacca Mom” została gwiazdą najpopularniejszych programów rozrywkowych w USA, a współpracę zaproponował jej Mark Zuckerberg. A przecież to tylko cztery minuty wygłupów! Cóż, pewnie każdy producent gadżetów marzy o takiej promocji. I pewnie chętnie sam nakręciłby taki filmik. Pytanie jak to zrobić, żeby ludzie chcieli go sobie wysyłać sami z siebie. Z pomocą przychodzi książka Jonaha Bergera, profesora marketingu, który odkrył, że niektóre cechy produktów czy idei sprawiają, że będzie się o nich mówiło więcej. Do zdobycia popularności przyczynia się według jego teorii sześć cech: stanowią tzw. walutę społeczną, wywoływane są przez skojarzenia, same wywołują emocje, są jawne, mają praktyczną wartość i dają się wpleść w opowieść. Swoją drogą ciekawe, czy wiedziała o tym Chewbacca Mom?
Adam Grant
Leniwy umysł. Dlaczego warto ciągle weryfikować swoje poglądy i decyzje
MT biznes
Mylę się, więc jestem. Tak najkrócej można oddać myśl Adama Granta, profesora w Wharton School, autora bestsellera „Buntownicy” i podcastu WorkLife oraz gwiazdy konferencji TED. W swojej najnowszej książce „Leniwy umysł” na warsztat wziął trudną sztukę weryfikacji własnego zdania. Kłopot z tym, że im ktoś inteligentniejszy, tym bardziej się zapiera z przyznaniem Grantowi racji. A dokładniej z przyznaniem, że zabrnęliśmy w ślepy zaułek. Okazuje się, że ludzie wprawni w sztuce myślenia mają często kłopot z weryfikacją swoich poglądów. Im ktoś jest bardziej błyskotliwy, tym większe może mieć trudności z dostrzeżeniem własnych ograniczeń. Tymczasem w szybko zmieniającym się świecie bardziej liczą się inne umiejętności poznawcze, a przede wszystkim zdolność do krytycznej analizy przyjętych założeń oraz pozbywania się nieaktualnych informacji. Niewielkim pocieszeniem jest, że jesteśmy w znakomitym gronie! Takimi uparciuchami są wybitni naukowcy – także ci nagrodzeni Noblem – lekarze, artyści. Grant podpowiada, jak wyjść z utartych kolein i znaleźć nową ścieżkę. Może i mniej wygodną, ale prowadzącą do sukcesu.
Anna Macnar
Employer Branding bez tajemnic
Wydawnictwo Wokół Marki
Zanim sięgniecie po książkę o employer brandingu, polecamy artykuł o aferze żyrardowskiej w styczniowym numerze „My Company Polska”. Po pierwsze to ważna część historii gospodarczej Polski, ale co istotniejsze da nam odpowiednie tło i pozwoli zrozumieć dlaczego warto zadbać o naszą markę jako pracodawcy. Oczywiście historia żyrardowska jest skrajnością, ale przecież nigdy nie wiadomo, czy czasy brutalnego kapitalizmu nie wrócą. Anna Macnar – strateg marki z 20-letnim doświadczeniem i licznymi badaniami na koncie – na szczęście w swojej książce nie straszy, daje za to podpowiedzi, jak sprawić, żebyśmy jako pracodawcy cieszyli się dobrą opinią na rynku. To praktyczny poradnik zarówno dla tych, którzy rozpoczęli przygodę z employer brandingiem, jak i tych, którzy szukają inspiracji lub chcą uporządkować zdobytą wiedzę. Dla wszystkich tych, którzy chcieliby się dowiedzieć, jak zarządzać marką pracodawcy w sposób skuteczny i przynoszący sukcesy.
Więcej możesz przeczytać w 1/2022 (76) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.