Lider. Jak go znaleźć?
Partner:
„Przyszłość Przywództwa: strategie i wyzwania dla liderów biznesu” to nie tylko temat dyskusji, która odbyła się podczas Impact 24’, ale pytanie, które codziennie sobie stawiają właściciele firm. Jak w czasach wielkich turbulencji znaleźć dobrego lidera? Jakie powinien mieć cechy i czym powinien się charakteryzować? W stolicy Wielkopolski z tymi właśnie pytaniami mierzyli się Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Banku Pekao S.A., Agnieszka Tokaj-Krzewska z NCBR, Justyna Ciępka z Haleon oraz Krystian Jażdżewski z Warsaw Genomics.
Według panelistów lider biznesu powinien posiadać kilka istotnych cech. Pierwszą z nich jest zdolność do przewidywania i reagowania na zmiany.
- Dziś, kiedy zmiany zachodzą coraz szybciej i są coraz bardziej nieprzewidywalne, lider musi być elastyczny i adaptacyjny. Musi być w stanie dostosować się do nowych warunków i podejmować szybkie decyzje – wskazywała Justyna Ciępka z Haleon.
Kolejną ważną cechą lidera jest umiejętność prowadzenia swojego zespołu w kierunku adaptacji. Nie wystarczy, że tylko lider rozumie, w jakiej sytuacji znalazła się organizacja i jakie zmiany są konieczne do wprowadzenia. Ważne jest, aby klarownie wyjaśnił swoje dążenia zespołowi, wywołując przy tym jego zaangażowanie do realizacji założonych celów. – Wobec tego lider musi umieć skutecznie komunikować i mobilizować swoich ludzi do działania – podkreślała Justyna Ciępka.
Dobry lider przyciąga talenty
- Najważniejsza w bankowości, ale też innych branżach jest teraz walka o talenty. Szczególnie po pandemii, w epoce pracy zdalnej, możemy pracować wszędzie, więc potencjalni pracownicy mogą skutecznie ubiegać się o stanowiska w zagranicznych korporacjach. To wyzwanie dla polskich firm, bo często nie mają możliwości, by z nimi konkurować – tłumaczyła Magdalena Zmitrowicz z Banku Pekao S.A. - Rolą lidera jest więc utrzymanie tych talentów.
– Nie możemy zapominać, że to niekiedy z powodu złego przywództwa, nieumiejętnego budowania relacji z pracownikami przez lidera, najzdolniejsi zmieniają pracę – podkreślał prowadzący debatę redaktor Łukasz Grass.
– Dlatego lider biznesu powinien też umiejętnie łączyć ludzi różnych pokoleń np. snowflake’ów i seniorów. Takie przekazywanie doświadczeń, uczenie się nawzajem i budowanie mostów może przynieść firmie największe korzyści – mówiła Magdalena Zmitrowicz. Według wiceprezes Banku Pekao dobry szef potrafi integrować różnorodny zespół, co procentuje poczuciem dobrobytu pracowników i wspólnego zmierzania w obranym przez lidera celu.
Z kolei Agnieszka-Tokaj Krzewska reprezentująca NCBR zaznaczyła, że lider musi posiadać szeroką wiedzę z różnych dziedzin. – Nazywam to przewrotnie „rozdwojeniem jaźni”, bo dobry manager musi śledzić wiele zmiennych jednocześnie: zarówno polityczne, prawno-regulacyjne, jak i te dotyczące nowinek technologicznych – mówiła panelistka i podsumowała, że wśród cech dobrego lidera umieściłaby jeszcze: umiejętność współpracy, komunikacji i empatię.
Leader as a healer
Ciekawy przykład cech niezbędnych liderowi, na podstawie własnych doświadczeń przedstawił lekarz Krystian Jażdżewski z Warsaw Genomics. Według niego dobry przywódca powinien zadbać o dobrostan pracowników, przede wszystkim o zdrowie psychiczne.
- W pandemii uruchomiliśmy laboratorium, które przez pierwszy kwartał działania, jako jedyne wykonywało 5000 testów covidowych dziennie. Mieliśmy wspaniały zespół wybitnych specjalistów. Pracowaliśmy po 14 godzin dziennie. W ciągu ośmiu miesięcy po wyciszeniu kryzysu covidowego wszyscy zwolnili się z pracy – opowiadał Krystian Jażdzewski. Drugi raz nie popełni już takiego błędu, bo, jak podkreśla, w kontekście efektywności i dochodzenia do pewnej wartości firmy nie stać nas na tracenie superprofesjonalistów. Dobry lider powinien działać uzdrawiająco na swoje otoczenie.
Nie pracuj dla lidera, który cię nie szanuje
W kontekście pozyskania najlepszych liderów trudno pominąć kwestię sztucznej inteligencji, która w trakcie konferencji Impact 24’ była odmieniana przez wszystkie przypadki. Jak zaznaczyła Magdalena Zmitrowicz z Banku Pekao S.A. sztuczna inteligencja może być narzędziem wspomagającym w procesie rekrutacji liderów. Jednak należy pamiętać, że AI jest tylko narzędziem i nie powinno być jedynym kryterium przy wyborze lidera. – Badania sugerują, że AI może faworyzować mężczyzn i osoby o jasnym kolorze skóry. Dlatego ważne jest, aby korzystać z niej w sposób odpowiedzialny i uwzględniać inne czynniki przy wyborze lidera – mówiła Magdalena Zmitrowicz.
Ważne jest, aby każdy lider biznesu rozważał te cechy w kontekście swojej firmy i doświadczeń. Każda firma ma swoje specyficzne potrzeby i wyzwania, dlatego istotne jest, aby lider dostosował się do nich i działał w sposób, który jest najlepszy dla jego organizacji.
- Nigdy nie pracujcie dla liderów, do których nie macie szacunku, którzy was nie szanują, nie budują pozytywnej atmosfery, nie angażują się w tę samą pracę, którą wykonuje zespół. Bez tego ostatniego lider nie potrafi wyciągnąć wniosków, jak ciężko jest wykonać dane zadanie, ile pracy trzeba w nie włożyć i co jest do poprawy. – mówiła Magdalena Zmitrowicz i dodała, że tylko w taki sposób lider jest w stanie sprawiedliwie ocenić zespół czy poszczególnych pracowników.
--------
Transkrypcja tekstu z użyciem polskiej technologii AI: Transkryptomat.