Liczba sklepów w Polsce wciąż spada. Jest ich już mniej niż 100 tys.

Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Cały czas spada liczba sklepów w Polsce - wynika z badania firmy Nielsen. W 2020 roku ich liczba spadła poniżej 100 tys. To historycznie najgorszy wynik od początku badania.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W 2020 roku liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 100 tys. - co oznacza spadek o ponad 1800 placówek w porównaniu do roku poprzedniego.

- Trend spadkowy jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki — kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 roku najwięcej - blisko 600 placówek - komentuje Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland

Liczba sklepów cały czas spada

- Wyniki badania za 2020 rok obrazują, które kanały sprzedaży były dla Polaków najdogodniejsze w dobie pandemii. Supermarkety, dyskonty oraz duże i średnie sklepy spożywcze (powyżej 40m2) zwiększały swoją liczebność oraz znaczenie w sprzedaży. Te formaty świetnie odpowiedziały na potrzebę dokonywania zakupów blisko domu, przy okazji oferując szeroki asortyment. Były to bardzo ważne cechy w ciągu roku, w którym decyzje zakupowe były podejmowane przez pryzmat pandemii - mówi Konrad Wacławik z NielsenIQ.

Więcej o branży handlowej

W 2020 roku ucierpiały najbardziej sklepy oferujące ograniczony lub specjalistyczny asortyment.

- Zarówno małe sklepy spożywcze z węższą półką produktów (poniżej 40 mkw.), jak również sklepy alkoholowe i drogerie (głównie te spoza czołowych sieci), gdzie można dokonać zakupów tylko wybranych produktów, zakończyły rok z mniejszą liczbą placówek. Utrzymuje się również trend spadkowy w kanale kiosków (-11 proc. w porównaniu do roku 2019), co pokazuje duże trudności, z jakimi mierzy się obecnie ten kanał sprzedaży i z pewnością zmusza właścicieli tego typu placówek do szukania rozwiązań pozwalających pozostać atrakcyjnym dla konsumenta - dodaje ekspert NielsenIQ.

Liczba sklepów w Polsce 2020:

Również kanał hipermarketów w 2020 roku zanotował 5 proc. spadek liczby sklepów. Było to związane głównie z zamknięciami w obrębie jednej sieci. - Obserwujemy nadal optymalizację liczby sklepów w Polsce. Widać że jest miejsce na formaty sklepów odpowiadające aktualnym potrzebom społeczeństwa (żyjącego szybko i wygodnie, ale również dbającego o bezpieczeństwo sanitarne), a ogólne tempo spadku liczby sklepów znacznie wyhamowało, choć nie dla wszystkich kanałów sprzedaży - komentuje Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland.

 

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ