Wege-ofensywa. Rynek warto setki milionów złotych
fot. Adobe Stock- Nielsen zbadał po raz pierwszy polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30 proc., 16 proc. i 23 proc.. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów - mówi Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect.
Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa. - Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11 proc. wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje - analizuje Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect
Innowacyjne produkty wegetariańskie zajmują coraz więcej miejsca na sklepowych półkach. Raport Nielsena “Breakthrough Innovation Poland” przyznał tytuł najbardziej przełomowej innowacji m.in. produktom kulinarnym marki Łowicz: “Kaszotto” oraz “Risotto”. To dania gotowe adresujące potrzeby związane z szybkim przygotowaniem zdrowych posiłków, posiadające tzw. czystą etykietę. Innowacja dotyczyła nie tylko składu i formuły produktu, ale również jego opakowania. Ciekawym przykładem są także wprowadzone już kilka lat temu pasty warzywne “Wawrzyniec” produkowane przez ZT Kruszwica. Producent zainspirowany warzywną rewolucją obserwowaną na innych rynkach z sukcesem zaangażował konsumentów do procesu tworzenia nowego produktu. Pasty warzywne wsparte niestandardową kampanią marketingową osiągnęły spektakularne trzycyfrowe efekty sprzedażowe.
Z kolei we wrześniowym raporcie “Breakthrough Innovation Europe” nie brakuje roślinnych innowacji takich jak wegańskie lody Ben&Jerry czy wegański majonez Hellaman’s oraz napoje Adez na bazie roślinnej. Raport opublikowany na stronie.