Jak mieć więcej klientów?

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe 81
Nie ma gotowego przepisu na sukces przyszłej firmy. Jednak są sposoby, aby od samego początku mieć więcej klientów. Na wstępie na pewno warto sprawdzić potencjał swojego pomysłu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Nie ma gotowego przepisu na sukces przyszłej firmy. Jednak są sposoby, aby od samego początku mieć więcej klientów. Na wstępie na pewno warto sprawdzić potencjał swojego pomysłu.

Sprawdź pomysł na biznes w 5 krokach

Krok 1 – zadaj sobie właściwe pytania

Janet J. Kraus proponuje 10-sekundowy test na potencjał pomysłu – czy jest dla klientów jak tlen, aspiryna i biżuteria? Dobrze, aby był.

Tlen – to produkty pierwszej potrzeby, bez których nie można żyć – jak żywność, woda czy ubrania, albo bez których firma nie może funkcjonować – jak prąd, telefon, e-mail.

Aspiryna – to towary i usługi, które uśmierzają ból, ale można się bez nich obejść, np. kawa, słodycze, a dla firm – specjalistyczne kursy i szkolenia.

Biżuteria – produkty i usługi niepotrzebne w codziennym życiu: wycieczki, kino, gry, a dla firm – luksusowe samochody, produkty premium.

Krok 2 – ukształtuj swój pomysł

Szablon modelu Canvas pomoże usystematyzować informacje o biznesie, stając się czymś w rodzaju biznes­planu. Składa się z 9 obszarów, które wpisują się w każdy model biznesowy, niezależnie od branży.

  1. Segmentacja klientów – kto jest docelowym klientem?
  2. Wartość – co dostarczasz klientowi? Jaki problem rozwiązujesz? Za co będzie płacił?
  3. Dystrybucja – w jaki sposób dotrzesz do odbiorców?
  4. Relacje – jakiego rodzaju obsługi oczekują klienci?
  5. Przychody – jakie będziesz mieć korzyści z oferowanej wartości?
  6. Zasoby – wszystko, czego potrzebujesz, aby tworzyć wartość dla klienta, np. oprogramowanie, sprzęt, samochód itp.
  7. Działania – kluczowe aktywności, które musisz podjąć.
  8. Partnerzy – wszyscy dostawcy i firmy zewnętrzne, niezbędne do funkcjonowania biznesu.
  9. Koszty – jakie musisz ponieść, aby uzyskać przychody.

Krok 3 – zrób test windy

Wyobraź sobie, że jedziesz windą i masz chwilę, aby sprzedać swój pomysł współpasażerom. Wykonanie testu windy (z ang. elevator pitch) pomoże opracować zwięzły i dopracowany opis, który przyda się w różnych sytuacjach. I, co istotne, zmusi do refleksji na temat własnego pomysłu.

Krok 4 – zbadaj pomysł na rynku

Badanie rynku to jeden z najlepszych sposobów na testowanie pomysłu na biznes. Wiedzą o tym duże firmy, które przeznaczają na ten cel sporo czasu i pieniędzy. Mniejszym z pomocą przychodzi rozwiązanie ING Banku Śląskiego – Testuj Pomysł. To profesjonalne i darmowe narzędzie online, które służy właśnie do badania rynku.

Krok 5 – ucz się i wyciągnij wnioski

Ostatni krok to analiza zdobytej wiedzy i wyciągnięcie wniosków. Pomysł ma potencjał? Świetnie! Skorzystaj ze spostrzeżeń, aby go dopracować. Odpowiedzi klientów ostudziły Twój entuzjazm? Oszczędziłeś czas i pieniądze. Możesz ruszać naprzód i testować kolejne pomysły.

Korzystaj z nowoczesnych rozwiązań

Rzeczywistość przedsiębiorcy jest bardzo złożona, dlatego warto korzystać z gotowych propozycji. ING zachęca firmy do skorzystania z rozwiązań, dzięki którym mogą mieć więcej klientów.

- Testuj Pomysł to wyjątkowe narzędzie, które daje możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania, czy pomysł na biznes trafi w gusta przyszłych klientów, czy kupiliby oni produkt i skorzystali z usługi. Jest profesjonalnym badaniem rynkowym, na wybranej próbie respondentów, dobranych pod względem płci, wieku, a nawet regionu. Testuj Pomysł zapewnia obiektywną ocenę niezaangażowanych osób. I to za 0 zł.

- imoje to pierwsze w Polsce płatności online dla sklepów internetowych oferowane przez bank. Dzięki nim klienci mogą szybko i wygodnie zrealizować płatność za zakupy online. imoje oferuje wszystkie najpopularniejsze metody płatności: BLIK, karty płatnicze, przelewy natychmiastowe oraz nowość na polskim rynku – opcję „kup teraz, zapłać później”, dzięki której klienci sklepu mogą zapłacić nawet 21 dni po zakupie bez rejestracji i wypełniania dokumentów. Co ważne, sklep internetowy otrzymuje od razu pełną kwotę zakupu.

- Mobilny terminal płatniczy, którym firmy mogą przyjmować płatności tam, gdzie chcą ich klienci. Bank gwarantuje, że pieniądze z transakcji bezgotówkowej znajdą się na koncie firmy do godziny 10:00 następnego dnia, co w mniejszych firmach ma duże znaczenie dla płynności. Obecnie w ofercie specjalnej 14 miesięcy za 0 zł.