Inwestycje w drogi napędzają polski rynek magazynowy

fot. Pixabay
fot. Pixabay 68
Aktywność dewelolperów na rynku magazynowym nie ustaje. Dzięki dużemu popytowi, rynek rośnie w dynamicznym, dwucyfrowym tempie - wynika z raportu BNP Paribas Real Estate.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Aktywność dewelolperów na rynku magazynowym nie ustaje. Dzięki dużemu popytowi, rynek rośnie w dynamicznym, dwucyfrowym tempie - wynika z raportu BNP Paribas Real Estate.

Boom na rynku przemysłowo-logistycznym trwa. W latach 2017-2018 całkowite zasoby powierzchni magazynowej w Polsce powiększyły się o ponad 40 proc., a dane z I kw. tego roku pokazują, że dynamiczny rozwój jest kontynuowany. Znacząca wielkość nowej podaży, wysoki poziom zainteresowania najemców oraz rekordowa ilość powierzchni w budowie udowadniają, że w krótko- i średnioterminowej perspektywie wolumen powierzchni magazynowej w Polsce będzie nadal szybko się powiększał.

Polska Centralna liderem wzrostu

- Nowe projekty magazynowe powstają we wszystkich głównych klastrach magazynowych, jednak zdecydowanie najszybciej rozwijającym się obszarem jest rejon Polski Centralnej. Od początku 2018 r. do końca marca 2019 r. całkowite zasoby powierzchni magazynowej w tym regionie powiększyły się o 870 tys. mkw., co oznacza wzrost o 51 proc. w tym okresie. Czynnikami napędzającymi rozwój obszaru jest centralna lokalizacja, bliskość dwóch dużych obszarów miejskich, Łodzi i Warszawy oraz położenie na skrzyżowaniu dwóch głównych arterii transportowych w Polsce – autostrad A1 i A2. Za znaczną część nowej powierzchni odpowiedzialny jest rozwój Central European Logistics Hub, który docelowo ma stać się największym w Europie kompleksem logistycznym - mówi Hanna Milczarek, dyrektor, powierzchnie przemysłowe i logistyczne, dział Rynków Kapitałowych, BNP Paribas Real Estate Poland

- W dobie rekordowo niskiej stopy bezrobocia, dynamiczne tempo rozwoju sektora generującego wysokie zapotrzebowanie na pracownika sprawia, że skompletowanie załogi przez firmy z branży logistycznej staje się coraz większym wyzwaniem. Deweloperzy doskonale zdają sobie sprawę z takiego stanu rzeczy, dlatego dbając o atrakcyjność swoich obiektów, szukają alternatywnych lokalizacji z większym dostępem do siły roboczej. Jednak w dalszym ciągu kluczowym kryterium rozpoczęcia inwestycji jest dostęp do dróg szybkiego ruchu - dodaje Igor Roguski, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i logistycznych, w firmie BNP Paribas Real Estate Poland

Jak zaznacza, w rezultacie, w ostatnim czasie mamy do czynienia z „otwieraniem” dla logistyki nowych lokalizacji poprzez oddawanie do użytku kolejnych fragmentów dróg ekspresowych i autostrad. - Najlepszym przykładem takiego zjawiska może być otwarcie w I kw. tego roku ogromnego centrum dystrybucyjnego (130 000 mkw.) dedykowanego gigantowi e-commerce – firmie Zalando. Centrum to położone jest pod Olsztynkiem w bezpośrednim sąsiedztwie niedawno oddanego fragmentu trasy S7. Innym obiektem powiązanym bezpośrednio z rozwojem sieci drogowej jest S5 Wrocław North Gate, którego budowa rozpoczęła się w tym roku w pobliżu nowego fragmentu trasy S5. Zarówno województwo warmińsko-mazurskie, jak i północna część aglomeracji wrocławskiej nie należały dotąd do wiodących lokalizacji logistycznych - komentuje.

Pomimo bardzo dynamicznego rozwoju rynku, udział niewynajętej powierzchni pozostaje wciąż na relatywnie niskim poziomie - 5,8 proc.(marzec 2019 r.). Powodem tego jest utrzymujące się, wysokie zainteresowanie magazynami najemców z branż 3PL, e-commerce oraz motoryzacyjnej, które równoważy przyrost nowych powierzchni przemysłowych i logistycznych. To przekłada się również na brak gwałtownych wahań stawek czynszu. Jednak, rosnące koszty budowlane wywierają coraz większą presje na koszty najmu i w dłuższej perspektywie będziemy świadkami ich stopniowego wzrostu.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ