InPost bardziej rentowny. Postawi kolejnych 14 tys. Paczkomatów

Rafał Brzoska
Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu. / fot. mat. pras.
InPost podsumowując pierwszy kwartał 2025 potwierdził, że biznes w Polsce jest stabilny, choć wolniej rosnący, a marże pozostają atrakcyjne (>40%). Na rynkach zagranicznych trwa dynamiczny wzrost – zarówno pod względem marż, jak i liczby maszyn – wspierany akwizycją Yodel oraz rozbudową usług cross-border i współpracą z kluczowymi e-commerce’ami (ASOS, Amazon, Vinted).

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Grupa stawia na rozwój europejskiej sieci paczkomatów (już 50 000 maszyn) oraz na dywersyfikację kanałów sprzedaży, co w dłuższej perspektywie ma przełożyć się na jeszcze silniejszą pozycję InPost na zachodnich rynkach i utrzymanie długoterminowej marży na poziomie 30% w Wielkiej Brytanii.

– Zgodnie z naszymi oczekiwaniami pierwszy kwartał 2025 roku był bardzo udany. Wolumen przesyłek wzrósł o 12%, czyli powyżej wzrostu rynków we wszystkich krajach, w których działami. Kluczowymi czynnikami wzrostu wolumenu w Polsce był sektor MŚP, a w przypadku krajów Eurozone – segment B2C. Także w Wielkiej Brytanii przesyłki B2C są coraz bardziej widoczne w wynikach. Jesteśmy dumni z pozycji wiodącej paneuropejskiej sieci OOH i zamierzamy kontynuować naszą dynamiczną ekspansję. W I kwartale rozstawiliśmy prawie 3 000 nowych urządzeń i obecnie przekroczyliśmy już liczbę 50 000 maszyn Paczkomat. Nadal skupiamy się na ekspansji międzynarodowej – w kwietniu przejęliśmy Yodel, dużego gracza logistycznego w Wielkiej Brytanii. Ta transakcja umocniła InPost na pozycji trzeciego największego dostawcy usług logistycznych na tym rynku. Wzmacniamy również nasze relacje z merchantami. Niedawno ogłosiliśmy wieloletni kontrakt z Vinted, wiodącą w Europie platformą handlu używaną odzieżą, zaś w Polsce poprawiliśmy naszą ofertę dla Amazona. W tym tygodniu rozpoczęliśmy współpracę z czołowym brytyjskim sklepem e-commerce – ASOS, oferując unikalną na brytyjskim rynku dostawę następnego dnia do punktów PUDO i maszyn Paczkomat – mówi Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost

Podsumowanie Q1 2025

  • Wzrost wolumenu powyżej rynku: Grupa obsłużyła 272 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 12% r/r – czyli powyżej wzrostu rynku e-commerce w kluczowych krajach. Największy wzrost odnotowała Wielka Brytania (+39% r/r), a następnie kraje segmentu Eurozone (w których działa InPost): 11% wzrostu r/r (w tym B2C rosnące o 29% r/r) oraz Polska z 10% wzrostem r/r.
  • Solidny wzrost przychodów Grupy: Grupa rozpoczęła 2025 rok z solidnym wzrostem przychodów, osiągając poziom 2,95 mld złotych – co oznacza poprawę o 21,7% r/r. Wynik ten był głównie napędzany przez segment Wielkiej Brytanii i Irlandii, który odnotował wzrost o 145% r/r, podczas gdy Polska i segment Eurozone odnotowały wzrosty odpowiednio o 11% i 14% r/r.
  • Znaczący wzrost skorygowanej EBITDA: Skorygowana EBITDA Grupy wzrosła do 940,2 mln złotych, co oznacza wzrost o 23,7% r/r. Marża skorygowanej EBITDA osiągnęła 31,9% i w porównaniu do I kwartału 2024 roku jest to poprawa o 52 punkty bazowe. Wyższy nominalny zysk był osiągnięty głównie dzięki Polsce, natomiast znaczące poprawy marż odnotowano zarówno w krajach Eurozone, jak też w segmencie Wielka Brytania i Irlandia.
  • Dyscyplina finansowa: InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy gotówkowe w wysokości 63,4 mln złotych, choć nie jest bezpośrednio porównywalny r/r ze względu na roczne płatności podatku dochodowego dokonane w I kwartale 2025 roku (podczas gdy w 2024 roku w II kwartale). Dźwignia netto pozostała na poziomie 1,9x, pomimo wydatków związanych z inwestycją w Yodel.
  • Ekspansja sieci: Nakłady inwestycyjne w I kwartale 2025 wyniosły 340,6 mln złotych, z czego niemal 70% przeznaczono na rozwój sieci – zgodnie ze strategią wzmacniania pozycji wiodącej sieci OOH w Europie. Inwestycje te doprowadziły do przekroczenia w I kwartale liczby 50 000 maszyn Paczkomat.
  • Grupa InPost w Polsce powyżej wzrostu rynku: Wolumen w Polsce wzrósł o 10% r/r, przewyższając wzrost rynku e-commerce, a głównym motorem wzrostu był sektor MŚP (+18% r/r). Marża skorygowanej EBITDA osiągnęła 47,9%, wspierana przez zmieniającą się strukturę wolumenu i skuteczną kontrolę kosztów.
  • Ekspansja B2C w segmencie Eurozone i poprawa rentowności: Wolumen przesyłek osiągnął 73,5 mln sztuk (+ 11% r/r), przychody wzrosły o 13,5% r/r (17% w lokalnej walucie EUR), a marża skorygowanej EBITDA wzrosła do 13,5% w porównaniu do 10% rok wcześniej. Wzrost ten był napędzany wyższym wolumenem, rosnącym wykorzystaniem maszyn Paczkomat i efektem dźwigni operacyjnej.
  • Dynamiczny wzrost w Wielkiej Brytanii: W segmencie UK i Irlandia InPost dostarczył 24 mln przesyłek (+39% r/r), podczas gdy przychody wzrosły o 144,8%. Skorygowana EBITDA potroiła się, a marże wzrosły dzięki poprawie efektywności i konsolidacji Menzies. W kwietniu InPost przejął Yodel, który będzie konsolidowany od maja 2025 roku.
  • Perspektywy na II kwartał: W Polsce InPost spodziewa się wzrostu wolumenu rok do roku o wysokie jednocyfrowe wartości procentowe. Na rynkach zagranicznych natomiast 50% wzrostu wolumenu InPost rok do roku, co uwzględnia konsolidację Yodel.

– Polski e-commerce zwalnia kolejny kwartał. Pierwszy odczyt indeksu BaseLinker za kwiecień pokazuje, że kwiecień jest jeszcze słabszy niż pierwszy kwartał. W całym e-commerce’ie, bijemy ten indeks, więc cały czas na tym rynku rośniemy. Nie spodziewamy się, że w UK coś się zmieni do końca roku. Będzie raczej płasko. Widać pierwsze oznaki ożywienia we Francji i we Włoszech. Całkiem nieźle wygląda Hiszpania – zauważa Rafał Brzoska. 

Perspektywy na 2025

InPost oczekuje zwiększenia swojego udziału na wszystkich rynkach, a wolumen Grupy rok do roku wzrośnie na poziomie wysokich dwudziestu kilku procent.

Grupa InPost spodziewa się, że jej przychody wzrosną rok do roku w przedziale 30-40%, a skorygowany zysk EBITDA w przedziale 20-25%, choć marża skorygowanego zysku EBITDA Grupy będzie nieco niższa rok do roku. Wynika to ze stabilizacji rentowności w Polsce na poziomie ok. 45%, poprawy rentowności w segmencie Eurozone oraz zwiększenia udziału rynku brytyjskiego po konsolidacji Yodel.

Firma planuje rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat o ponad 14 000 APM na wszystkich rynkach, co obejmuje około 3 000 w Polsce, 4 000 w Benefralux, 4 500 w Wielkiej Brytanii, 2 000 na Półwyspie Iberyjskim oraz około 1 000 we Włoszech.

CAPEX ma wynieść około 1,8 mld złotych, z czego około 60% zostanie przeznaczone na rozbudowę sieci.

Najlepszy rok w historii spółki. W 2024 InPost z przychodem 11 mld zł

Najlepszy rok w historii spółki. W 2024 InPost z przychodem 11 mld zł

W roku 2024 InPost dostarczył ponad miliard przesyłek, osiągając przychód sięgający 11 mld zł – co oznacza wzrost odpowiednio o 22% i 23% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dodatkowo, EBITDA wzrosła o imponujące 33%, co, jak powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu – świadczy o rosnącej efektywności operacyjnej i stabilności finansowej firmy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ