Historyczny rekord bankowości mobilnej - smartfony wygrywają z komputerami
Fot. shutterstock.Obecnie na rynku usług bankowości elektronicznej dokonuje się prawdziwa rewolucja. Liczba użytkowników bankowości mobilnej, czyli tych, którzy obsługują swoje konta za pomocą smartfonów, przewyższyła już liczbę osób korzystających z komputerów.
Hisotryczny rekord bankowości mobilnej - smartfony wygrywają z komputerami
Według danych opublikowanych przez Bankier.pl, na koniec czerwca 2023 roku liczba użytkowników bankowości mobilnej osiągnęła imponujący poziom - 24 miliony osób. To klienci, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego konta za pomocą urządzeń mobilnych. Co istotne, nie jest to ograniczone wyłącznie do aplikacji mobilnych; wielu z nich korzysta również z alternatywnych rozwiązań, takich jak serwisy lite czy RWD (Responsive Web Design).
Z kolei liczba użytkowników bankowości internetowej, obsługiwanej na komputerach, wynosiła 22,7 miliona klientów. To dane opublikowane przez Związek Banków Polskich. Dane z I kwartału 2023 roku, dostępne w opracowaniu NetB@nk pokazują w jakim kierunku rozwija się rynek bankowości elektronicznej.
Ministerstwo Dobrego Mydła, czyli ekokosmetyki ze zdrowym podejściem
"Mobile Only" - ewolucja czy rewolucja?
Jak zauważa Wojciech Boczoń, analityk portalu Bankier.pl wraz z wzrostem bankowości mobilnej, rośnie również grupa klientów określanych jako "mobile only". To osoby, które zupełnie zrezygnowały z korzystania z tradycyjnej bankowości internetowej i obsługują swoje finanse wyłącznie za pomocą smartfonów. Ta grupa osiągnęła już liczbę około 15 milionów użytkowników, co stanowi wzrost o 2,3 miliona w ciągu roku.
Wiodącym graczem na rynku bankowości mobilnej pozostaje PKO Bank Polski, który na koniec czerwca 2023 roku mógł pochwalić się 5,6 milionem użytkowników "bankujących" na swoich telefonach. To o pół miliona więcej niż rok wcześniej. Bank ten przekroczył również barierę 5 milionów użytkowników swojej aplikacji mobilnej. Na drugim miejscu znajduje się mBank, który obsługuje 3,2 miliona mobilnych klientów, a trzecie miejsce na podium zajmuje Bank Pekao, zbliżając się do 3 milionów mobilnych użytkowników.
Co to oznacza dla rodzimej bankowości? Przede wszystkim pozwala temu sektorowi opracować strategię na kolejne lata. Nowe technologie wypierają tradycyjne placówki obsługi klienta. Dodatkowo banki zmierzają w kierunku przekazania jak najwięcej wpływu nad kontem i operacjami finansowymi w stronę użytkownika aplikacji. Wszystko po to, by wizyta w placówce stacjonarnej nie była potrzebna. Obecnie klienci banków stawiają na wygodę - i większość spraw finansowych mogą załatwić z poziomu telefonu komórkowego.
Startup AI Imbue pozyskuje finansowanie z Nvidii. Wycena rośnie do 1 mld dol.
Banki w dobie cyfrowej transformacji
Według danych Komisji Nadzoru Finansowego, na koniec czerwca 2023 roku liczba placówek bankowych wynosiła niewiele ponad 10 000, podczas gdy dekadę wcześniej było ich o 4000 więcej. Zmniejszenie liczby placówek ma wpływ na strukturę zatrudnienia, ponieważ nie jest już potrzebna duża liczba kasjerów obsługujących tradycyjne okienka. Według danych KNF, na koniec II kwartału 2023 roku w sektorze bankowym pracowało niecałe 144 000 osób, podczas gdy w okresie szczytowym liczba ta wynosiła 180 000.
Następstwem tych zmian jest również ewolucja samych placówek bankowych. Coraz więcej banków inwestuje w tzw. "oddziały bezgotówkowe", w których nie można dokonywać tradycyjnych transakcji gotówkowych. Zamiast tego, konsultanci w tych placówkach pomagają klientom w załatwianiu bardziej skomplikowanych spraw, takich jak składanie wniosków o kredyty hipoteczne. Samoobsługowe operacje są dostępne tylko w urządzeniach takich jak bankomaty czy wpłatomaty.