Historia Grupy Raben. Od niewielkiego lokalnego biznesu do globalnej marki
Raben, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2021 (70)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Ewald Raben, CEO Grupy Raben, przekonuje że firma rodzinna ma przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, ponieważ traktuje klientów i pracowników jak członków rodziny. – Oferujemy logistykę „z ludzką twarzą”. Partnerstwo i lojalność wpisują się w ten styl współpracy. Mamy wielu długoterminowych klientów. Ich biznes na przestrzeni lat się zmienia, a my dostosowujemy się do nich – mówi. Firma dąży, aby jej magazyny w całej Europie były ustandaryzowane i miały taką samą konfigurację, procesy i systemy IT. – Dla nas i naszych klientów standaryzacja oznacza optymalizację i najwyższą jakości świadczonych usług – dodaje Ewald Raben.
Ostatni rok, pomimo wyzwań stawianych przez pandemię Covid-19, udało się zamknąć Grupie Raben z lepszym wynikiem niż w 2019 r. Osiągnęła przychody na poziomie 1,26 mld euro, czyli o 5 proc. więcej niż w 2019 r. – Wypracowaliśmy dobre wyniki finansowe pomimo trudnej sytuacji na rynku – zauważa Ewald Raben. Zarządzana przez Janusza Anioła spółka Raben Logistics Polska wygenerowała z kolei największy przychód w Grupie Raben.
Firma ma oddziały w 13 krajach Europy i łącznie zatrudnia 10 tys. pracowników. Każdego dnia na drogi wysyła ponad 8,5 tys. ciężarówek. A jak się to wszystko zaczęło?
Zapraszamy do Winterswijk
Kiedy widzimy globalną markę, zwykle nie zastanawiamy się nad tym, jakie były jej początki. Trudno sobie wyobrazić, że firma, która działa w całej Europie, miała skromny start i nikt wtedy nie przypuszczał, że rozwinie się na taką skalę. Nie inaczej było z Grupą Raben.
Winterswijk, niewielkie miasteczko w Holandii, to miejsce, gdzie Jan W. Raben, dziadek aktualnego CEO Grupy Raben, zaczął okolicznym rolnikom wozić produkty na targ. Było to w 1931 r. Niewielkie przedsięwzięcie przynosiło zyski, więc Raben kontynuował swoje działania i stopniowo zwiększał liczbę zleceń. Kiedy zamówień było na tyle dużo, że sam nie był w stanie ich obsłużyć, zaczął zatrudniać kolejne osoby i tak, z roku na rok, firma stopniowo rosła w siłę.
W 1960 r. przedsięwzięcie przejął syn założyciela, Theo Raben, który wprowadził wiele zmian i poszerzył ofertę. Rozwinął m.in. transport tekstyliów z i do Polski. Były to już początki wchodzenia marki Raben na rynki zagraniczne. O ile jednak Theo wskazał kierunek, dopiero wnuk Jana W. Rabena, czyli Ewald, mocniej postawił na obsługę innych krajów. Firmę znał od podszewki i już na studiach pracował jako kierowca ciężarówek, jeżdżąc m.in. do Polski. W 1989 r. dostrzegł szansę rozwoju na rynku polskim i zdecydował, że warto otworzyć tu oddział firmy. Kupił wtedy mapę kraju i zaznaczył 12 punktów, które miały stanowić oddziały ulokowane w różnych częściach. Konsekwentnie rozwijał swój plan. Zaczęło się od 12 pracowników w Polsce i jednego, wynajmowanego magazynu od Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. Siedziba firmy mieściła się z kolei w Baranowie pod Poznaniem.
Rozwój marki był organiczny i wynikał z rozpoznania potrzeb. Ponadto, ze względu na fakt, że jest to firma rodzinna, doświadczenie i wiedza były przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dla przykładu, Ewald już od dziecka przebywał w firmie. Wspomina,
że jako 10-latek w soboty mył w niej samochody i regularnie przyglądał się, jak rozwija się cała organizacja. Tego typu zaangażowanie i pasję znajdziemy wyłącznie w firmach rodzinnych takich jak Grupa Raben.
Ruszamy na podbój Europy
Oddziały w Polsce były dopiero początkiem do dalszej ekspansji. Dziś Raben ma ponad 150 oddziałów w 13 krajach Europy i dysponuje ok. 1200 mln mkw. własnych powierzchni magazynowych. Naczepy z logiem Raben zobaczymy na większości europejskich dróg praktycznie każdego dnia. Największe centrum logistyczne Raben mieści się w centrali firmy, w Robakowie pod Poznaniem.
Przez ostatnich 30 lat firma nieustannie zwiększała swoje możliwości, zatrudniając kolejnych pracowników i realizując więcej zleceń. Dynamicznie wchodzi na kolejne rynki zagraniczne, a za sekret swojego sukcesu uznaje umiejętne łączenie tego, co najlepsze w przedsiębiorstwie rodzinnym, ze wzorcami zaczerpniętymi z zarządzania korporacyjnego.
Warto dodać, że Raben rozwija również odpowiednie nisze, wychodząc naprzeciw potrzebom swoich klientów i partnerów. Dla przykładu, w 2002 r. powstała spółka Fresh Logistics Polska, która specjalizuje się w obsłudze produktów świeżych, wymagających temperatury kontrolowanej od 0 do +6 stopni w całym łańcuchu logistycznym. Firma zauważyła, że ma regularnie zamówienia tego rodzaju, więc zdecydowała, że warto stworzyć spółkę, która będzie specjalizowała się w ich obsłudze.
Jeśli zaś chodzi o wchodzenie na kolejne rynki, bardzo dużo celów udało się zrealizować w latach 2003–2010. W 2003 r. powstał pierwszy oddział na Ukrainie, a rok później Grupa Raben działała już na Litwie oraz w Estonii i na Łotwie. W 2008 r. zasięg powiększył się jeszcze bardziej, kiedy Raben wszedł na rynek czeski i słowacki, a dwa lata później był obecny również na Węgrzech. Firma zdecydowanie nie zwalniała i w 2016 r. wystartowała ze swoim biznesem w Rumunii.
Później, w 2017 r., Grupa nabyła 20 proc. udziałów we włoskiej firmie SITTAM, natomiast od 2020 r. jest właścicielem włoskiej firmy Raben SITTAM. Włochy to szósty pod względem obrotów kierunek eksportowy, dlatego też Grupa Raben podjęła decyzję, aby zintensyfikować obecność na tym rynku.
Warto zauważyć, że w 2017 r. powstała jeszcze spółka Raben East, która uzupełniła możliwości Grupy w zakresie międzynarodowego transportu drogowego, w tym obsługuje połączenia drobnicowe z krajami wschodnimi, a także świadczy usługi agencji celnej i doradztwo w organizacji transportu na rynki wschodnie. Spółka obsługuje m.in. takie kraje jak Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Irak, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Mongolia, Rosja, Tadżykistan, Turkmenistan, Turcja, Ukraina i Uzbekistan.
Innowacje i odpowiedzialność społeczna
Grupa Raben nieustannie optymalizuje swoje działania i inwestuje w nowoczesne rozwiązania i technologie, co wpływa na szybkie i terminowe dostawy. Od kilku lat stawia na automatyzację i robotyzację wielu procesów i usług na różnych płaszczyznach, wykorzystując m.in. system RPA (Robotic Process Automation). – W zakresie automatyzacji stawiamy na zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla naszych klientów, platformy prezentujące
ETA (szacowany czas dostawy) itp. Z punktu widzenia automatyki i robotyki magazynowej wdrażamy urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także czujniki Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu – wylicza Zbigniew Kępiński, menedżer Genius Lab (R&D) w Grupie Raben. I dodaje: – RPA to z kolei wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku pomiędzy systemami IT. Działania tego rodzaju znacznie podnoszą produktywność.
W czasach pandemii Covid-19 firma, w trosce o bezpieczeństwo dostaw, wprowadziła również usługę dla przesyłek drobnicowych PCD (Picture Confirming Delivery). Polega ona na bezdotykowym potwierdzeniu dostawy za pomocą zdjęcia. A to oczywiście tylko jedna z wielu usług i innowacji, jakie oferuje Raben.
Grupa stawia również na odpowiedzialność społeczną. Wypracowała strategię zaangażowania społecznego, która obejmuje kluczowe dla lokalnych społeczności obszary wsparcia: edukację, bezpieczeństwo i ekologię. – Jako firma odpowiedzialna społecznie, dbamy o etyczność w całym łańcuchu wartości, budując kulturę organizacyjną opartą na uczciwości, transparentności i wzajemnym szacunku – podkreśla Ewald Raben. – W biznesie kierujemy się podejściem fair play. To uniwersalna zasada, która sprawdza się nie tylko w sporcie. Wierzymy, że relacje oparte na wzajemnej szczerości budują lepsze jutro – twierdzi.
Firma co roku inwestuje w bardziej efektywne i proekologiczne rozwiązania w transporcie, sadzi drzewa neutralizujące tony dwutlenku węgla, a także przewozi charytatywnie tysiące palet dla Banków Żywności. – Wierzymy, że pomoże to aktywnie wspierać realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ: odpowiedzialna produkcja i konsumpcja, wzrost gospodarczy i akcja na rzecz klimatu. Odpowiedzialny transport jest bowiem potrzebny – przekonuje Ewald Raben.
-------------------------------------------
Grupa Raben w Polsce to Marka Godna Zaufania 2021
Raben ma w Polsce 53 lokalizacje, zatrudnia ponad 5 tys. pracowników i dysponuje powierzchnią magazynową na poziomie 520 tys. mkw. Firma dysponuje w naszym kraju również 5 tys. środków transportu, co łącznie sprawia, że jest jedną z największych firm logistycznych w kraju.
W badaniu instytutu Kantar Polska, przeprowadzonym na zlecenie magazynu „My Company Polska”, firma Raben została uznana za Markę Godną Zaufania 2021. Wśród ankietowanych znaleźli się przedstawiciele polskiego biznesu. Przedsiębiorcy przyznali firmie pierwsze miejsce na podium w kategorii „Usługi logistyczne”. To wyróżnienie Raben uzyskał po raz czwarty. – Kolejny tytuł Marka Godna Zaufania to dla nas wielki zaszczyt. Tym bardziej że otrzymujemy go w roku jubileuszy – 90 lat istnienia Raben w Europie i 30 działalności w Polsce – powiedział Krzysztof Hajduk, dyrektor sprzedaży w Raben Logistics Polska.
-------------------------------------------
Grupa Raben to 13 mln przesyłek rocznie!
Grupa Raben działa w 13 krajach, ma ponad 150 lokalizacji i 1,2 mln mkw. powierzchni magazynowej. Łącznie obsługuje 13 mln przesyłek rocznie. Świadczy usługi magazynowania, transportu krajowego i międzynarodowego (też w temperaturze kontrolowanej pod marką Fresh Logistics), spedycji morskiej i lotniczej oraz transportu intermodalnego. Zatrudnia 10 tys. pracowników i nadal stawia na wartości i cele, które przyświecały jej wiele lat temu, gdy dopiero stawiała pierwsze kroki w biznesie jako firma rodzinna. Firma wykorzystuje płaską strukturę zarządzania, szybko podejmuje decyzje i stawia na innowacyjne rozwiązania.
Branże, w których działa Grupa Raben
- Handel detaliczny
- Technologiczna
- E-commerce
- FMCG (food)
- FMCG (non-food)
- Motoryzacyjna
- Chemiczna
Raben ma odpowiednie rozwiązania i wieloletnie doświadczenie, które wykorzystuje w każdej z tych branż.
Dla przykładu, produkty branży chemicznej wymagają szczególnej uwagi i ostrożności, a Raben potrafi zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo zarówno dla towarów przechowywanych w magazynie, jak i tych w transporcie.
Więcej możesz przeczytać w 7/2021 (70) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.