Ekspansja zagraniczna polskich firm
fot. Adobe StockJak wynika z danych makroekonomicznych, polski eksport w 2018 r. wyniósł 223 mld euro i był w ujęciu rocznym większy o 7 proc. Import natomiast wyniósł blisko 226,1 mld euro – w porównaniu z 2017 r. wzrósł o 9,7 proc. 80 proc. eksportu stanowiły towary, a 20 proc. usługi. Średniorocznie na przestrzeni ostatnich 13 lat eksport w Polsce rośnie niemal o 11 proc. Wzrost towarów sprzedawanych za granicą sprawił, że eksport określany jest często jako lokomotywa ciągnąca polską gospodarkę i polskie PKB. W 2017 r. stanowił on 54,3 proc. wartości polskiego PKB.
Ten wzrost eksportu to przede wszystkim zasługa wzrostu znaczenia polskich firm na arenie międzynarodowej i elastycznego wkomponowania się ich produkcji w globalne trendy. Analitycy EY wyliczyli, że w ciągu ostatnich 15 lat otwartość polskiej gospodarki, mierzona stosunkiem wartości eksportu do PKB, wzrosła bardzo znacząco – z blisko 29 proc. do ponad 52 proc. Towarzyszył temu ponad 3-krotny wzrost wolumenu zagranicznej sprzedaży towarów i usług pochodzących z Polski.
Mamy już polskich czempionów eksportowych, ale też i firmy, które śmiało przechodzą do kolejnego etapu ekspansji – przejmowania firm na rynkach europejskich. Przykładów jest wiele. Wielton, jeden z największych producentów naczep przejął Frueheuf we Francji, Viberti we Włoszech i Lawrence David...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 10/2019 (49) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.