Choice QR z finansowaniem. 7 milionów na rozwój technologii dla restauracji
Tomek Woźniak, Choice QRFirma rozwija platformę dla restauracji, która digitalizuje obsługę gości – od wyświetlania menu, przez zamówienia, po płatność. Dzięki finansowaniu planuje ekspansję w Europie, a przede wszystkim w Polsce.
Choice QR. Nad jaką technologią pracuje startup?
Choice QR to startup, który rozwija narzędzie do obsługi i komunikacji klienta w gastronomii. Spółka udostępnia platformę, która umożliwia restauracjom budowę własnej strony internetowej z funkcjami cyfrowego menu, zamówień online, rezerwacji stolików, płatności online za zamówienia w lokalu, a także marketingu restauracji.
Platforma usprawnia obsługę gości i poprawia ich doświadczenie na wszystkich etapach wizyty – zaczynając jeszcze przed nią, a kończąc na płatności. Platforma umożliwia gościom także rezerwację stolika w lokalu online: automatycznie i bez konieczności dzwonienia, a więc bez angażowania obsługi. Na miejscu goście restauracji mogą zeskanować kod QR i zapoznać się z menu na ekranach swoich smartfonów, a następnie mogą też złożyć zamówienie do stolika. Na koniec mogą też zapłacić online, kartą, BLIK-iem oraz przez Apple Pay i Google Pay, z opcją doliczenia napiwku.
Choice QR umożliwia też obsługę zamówień w dostawie i na wynos, wraz z płatnościami online. Platforma integruje się też z systemami POS, systemami firm kurierskich (m.in. Stava i Stuart) i umożliwia łatwą obsługę sieci restauracji, dzięki automatycznym wypłatom oraz centralnym zarządzaniem menu i polityką cenową.
Zobacz również: Ile zarabia się na Spotify?
Twórcy Choice QR
Spółkę założyli Alex Ilyash (CEO), Robert Novosad (GM w Czechach i regionie CEE), Vladimir Olyanitsky (GM w Ukrainie) i Tomek Woźniak, General Manager odpowiedzialny za Polskę. Tomek to przedsiębiorca z doświadczeniem w branży foodtech, który wcześniej założył wirtualną stołówkę Lunchspot i Easycatering.
– Pomysł na Choice QR pojawił się w czasie pandemii, kiedy restauratorzy potrzebowali prostego rozwiązania umożliwiającego prezentację menu na ekranach telefonów gości. Pierwotnie pracowaliśmy z Alexem nad konkurencyjnymi rozwiązaniami, ale zdecydowaliśmy się połączyć siły. Staliśmy się wspólnikami i budujemy globalny biznes od samego początku. W tym czasie Choice QR rozwinął się do kompleksowej platformy sprzedażowej, która ułatwia zarządzanie restauracją. Umożliwiamy zmniejszenie obciążenia personelu, co jest szczególnie ważne w czasach niedoboru pracowników w gastronomii. Dzięki nam restauratorzy szybko zwiększą sprzedaż, nawet o 20 proc. i zmniejszenie koszty nawet o 30 proc. Abonament zwraca się w pierwszych dniach – mówi Tomek Woźniak, Co-Founder Choice QR.
Choice QR jest dziś obecny w ponad 7,5 tys. lokali w ponad 20 krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Czechach, Polsce i Ukrainie. Każdego miesiąca menu restauracji w Choice QR otwiera się ponad 4 mln razy, a miesięczna wartość transakcji procesowanych przez system płatności Choice QR to ponad 1 mln euro. W Polsce z platformy korzysta ponad 200 restauracji. To między innymi sieć Trattoria Rucola, Pinsa, Mąka i Woda, Browary Warszawskie, Silk & Spicy, Pizza Lecentato, Restauracja Baczewskich, Whisky Bar, Croque Madame, Hotel Aspen czy Kosmoryba.
Co to jest: Indeks Fear and Greed?
Pieniądze dla Choice QR
Teraz Choice QR pozyskał 7 mln zł (1,5 mln dol.) w rundzie seed, której przewodził fundusz Presto Ventures. Finansowanie zapewniły też Reflex Capital, J&T Ventures i Purple Ventures oraz brytyjski Seedcamp, znany z inwestycji na wczesnym etapie w odnoszące sukcesy startupy (m.in. w UIPath, Wise, Revolut, Sorare, a w Polsce w Ramp).
Pozyskane środki pomogą przede wszystkim w ekspansji Choice QR w Europie, w tym w Polsce. W ciągu kolejnych 12 miesięcy startup planuje pozyskać w kraju ponad 1000 nowych restauracji.
W tym celu Choice QR planuje powiększenie swojego zespołu. Startup zatrudnia dziś ponad 40 osób w biurach w Pradze, Warszawie i Kijowie, a do końca roku chce zbudować 100 osobowy zespół. W Polsce Choice QR poszukuje przede wszystkim specjalistów i menedżerów od sprzedaży oraz Customer Success.
– Zespół Choice QR pozyskał ponad 7,5 tysięcy restauracji dysponując pierwszym milionem euro jeszcze z rundy pre-seed. Wszystko to w czasie, gdy inne platformy ograniczają swoją działalność i rezygnują z kolejnych rynków. Nie mamy wątpliwości, że szybko zwielokrotnią swoją skalę, a Choice QR się narzędziem pierwszego wyboru dla restauratorów. W samej Europie rynek dostaw online w gastronomii jest wart 35 mld dolarów i rośnie w tempie 10 proc. rocznie. Choice QR jest na dobrej drodze, by za kilka lat stać się spółką wartą znacznie więcej niż 1 miliard dolarów – mówi Premysl Rubes, partner zarządzający w Presto Ventures.