Chcesz skalować startup lub młodą firmę? Pół godziny dzieli cię od amerykańskiego snu i siedziby w Nevadzie
Jedna z placówek Amazona w Nevadzie, fot. shutterstock.Dlaczego Nevada jest idealnym miejscem na rozpoczęcie podboju amerykańskiego rynku? Na to pytanie, w rozmowie z MyCompany Polska, odpowiada Agnieszka Ratajczak, dyrektor Działu Współpracy Międzynarodowej w NCBR.
- Ten stan stwarza bardzo korzystne warunki do rozpoczęcia działalności dla młodych firm. Głownie ze względów finansowych - to 7. stan USA pod względem przyjaznego ekosystemu dla przedsiębiorców. Kalifornia, która sąsiaduje z Nevadą zajmuje 47. pozycję - tłumaczy ekspertka i wymienia inne zalety stanu, w którym od niedawna implementowane są polskie biznesy, dzięki współpracy z NCBiR. To m.in. sprzyjający system podatkowy: Nevada promuje się jako miejsce pozbawione stanowych podatków dochodowych, zarówno od dochodów korporacyjnych, jak i indywidualnych. Nie pobiera Franchise Tax, CIT ani PIT - wylicza Agnieszka Ratajczak.
Dodatkowo przedsiębiorcom pomagają prężnie działające agencje wspierające biznes. Istnieje wiele ciekawych programów akceleracyjnych, a beneficjenci programu NCBiR chwalą sobie także większą łatwość zdobywania grantów. Przy tej ostatniej zalecie warto się zatrzymać.
- Nevada jest stanem o powierzchni zbliżonej do Polski, z liczbą ludności na poziomie tego, który obecnie notuje się w całej Aglomeracji Warszawskiej. Dzięki temu jest niższa konkurencja wśród firm starających się o dofinansowanie - wyjaśnia Agnieszka Ratajczak z NCBiR.
Nic dziwnego, że to właśnie w Nevadzie siedziby mają giganci technologiczni tacy jak Tesla, Amazon, Panasonic, Switch, Apple. I to opłaca się nie tylko dużym korporacjom. Nevada obrała taki model biznesowy, że poprzez przyjazny system podatkowy ściąga do siebie firmy, które tworzą w tym stanie miejsca pracy.
Nevada – stan idealny na miękkie lądowanie dla polskiego biznesu
Jak zaznacza Joanna Rutkowska, dyrektor operacyjna Farada Group, firmy produkującej drony, która w zeszłym roku skorzystała z programu NCBiR Nevada to idealny stan na miękkie lądowanie dla polskiego startupu.
- Rynek amerykański był na orbicie zainteresowania naszej firmy od początku, ze względu na wielkość rynku i konkurencyjność naszej technologii. Brakowało nam odwagi, którą znaleźliśmy dzięki programowi NCBiR. Spotkania na bootcampie z amerykańskimi i polskimi mentorami pomogły nam nauczyć się tego rynku, poznać go z bezpośredniej perspektywy. Już będąc na miejscu w Nevadzie, dzięki kontaktowi jaki pozyskaliśmy na miejscu udało nam się sprawniej przejść ten proces rozpoczęcia i rozwinięcia biznesu w USA - mówi Joanna Rutkowska, w rozmowie z My Company Polska.
Farada Group produkuje drony dostawcze – latają choćby między szpitalami a laboratoriami, a w przyszłości będą wozić organy do przeszczepów. Ich drony różnią się od dostępnych na rynkach głównie tym, że mają daleki zasięg do 700 km - podczas gdy te amerykańskie max 10-20 km. Jak podkreśla dyrektor operacyjna firmy o wiele łatwiej wejść na rynek innych stanów USA z poziomu Nevady, niż bezpośrednio z Polski.
- Przygotowując się z mentorami zmienialiśmy sposób patrzenia na rynek amerykański i dostosowaliśmy do niego naszą ofertę, a nawet sposób opowiadania o niej. To co jest dobre tutaj w Polsce czy na terenie europejskim niekoniecznie sprawdzi się w USA. Udało nam się znaleźć tzw. market fit, czyli dopasowanie do rynku USA. Dostaliśmy sporo wsparcia dzięki mentorom, ale także dzięki samym władzom stanu Nevada. Będąc już na miejscu odbiliśmy spotkania indywidualne z interesującymi nas podmiotami i rzeczywiście one owocują teraz współpracą - wyjaśnia Joanna Rutkowska.
Chcesz skalować startup lub młodą firmę? Pół godziny dzieli cię od amerykańskiego snu i siedziby w Nevadzie
NCBR-Nevada Acceleration Program (NCBR-NAP) jest pierwszym ogólnopolskim działaniem akceleracyjnym, realizowanym na podstawie Memorandum o Współpracy pomiędzy Polską a stanem Nevada, adresowanym do firm z całej Polski. Celem tego przedsięwzięcia jest łączenie innowacyjnych ekosystemów Polski i stanu Nevada - poprzez akcelerację na rynku amerykańskim, wyłonionych w konkurencyjnej procedurze (selekcji), zarejestrowanych w Polsce, młodych firm technologicznych. Poprzez „młode firmy” NCBR rozumie takie, których data wpisu do rejestrów KRS/CEIDG na dzień złożenia wniosku do Centrum jest nie krótsza niż 6 miesięcy i nie dłuższa niż 6 lat.
Działanie akceleracyjne NCBR-NAP jest skierowane do ambitnych polskich przedsiębiorców o niezbyt długim stażu na rynku, ale posiadających duży potencjał i aspiracje globalnego rozwoju.
Dzięki wspólnej inicjatywie z ekosystemem wsparcia start-upów w Nevadzie, NCBR już po raz trzeci daje możliwość dostosowania swoich pomysłów biznesowych do wymagań rynku Nevady, a co za tym idzie, otwarcia działalności za oceanem i pozyskania nowych funduszy na rozwój działalności biznesowej na terenie USA.
- Programów akceleracyjnych na polskim rynku jest wiele. Zdecydowana większość z nich sprowadza się do pozyskiwania przez start-upy funduszy na rozwój. Działanie NCBR jest wyjątkowe z kilku względów. Zapewnia silny element edukacyjno-rozwojowy poprzez kilkumiesięczne wsparcie doświadczonych mentorów, którzy sami wielokrotnie przeszli ścieżkę założenia, rozwoju i wyjścia z firmy na rynku amerykańskim. Mentorzy w sposób indywidualny podchodzą do każdej firmy i doradzają we wszystkich obszarach związanych z przygotowaniem biznesplanu i strategii wejścia na rynek amerykański. Cały proces ma za zadanie jak najlepiej przygotować startup do właściwej akceleracji, m.in. poprzez cykl spotkań z partnerami biznesowymi i inwestorami – mówi Agnieszka Ratajczak, dyrektor Działu Współpracy Międzynarodowej w NCBR.
Premiowane będą te firmy, których obszary działalności wpisują się zarówno w Krajowe Inteligentne Specjalizacje, jak i w branże kluczowe dla gospodarki stanu Nevada. Wśród tych ostatnich są między innymi technologie wodne, czysta energia, systemy autonomiczne, inteligentne miasta, przechowywanie danych, przemysł wydobywczy czy branża hotelarsko-gastronomiczno-rozrywkowa.
Nevada uznawana jest za bramę do Kalifornii, jednej z czołowych gospodarek świata. Władze stanowe podkreślają jednak znacznie niższe koszty życia, jeden z najbardziej przyjaznych systemów podatkowych wśród stanów USA, bliskość portów Oceanu Spokojnego i gęstą sieć połączeń z międzynarodowych portów lotniczych w Reno i Las Vegas.
Nevada to także prężne centrum uniwersytecko-biznesowe i dynamicznie rozwijający się ekosystem wspierania przedsiębiorczości. Warto wspomnieć także o inwestycji krajowego potentata KGHM Polska Miedź S.A., który w miasteczku Ely dysponuje największą kopalnią odkrywkową miedzi w USA. Dzięki działalności stowarzyszeń biznesowych, izb handlowych, a także dostępnych dla firm środków z programów akceleracyjnych i funduszy dla przedsiębiorców Nevada zachęca optymalnymi warunkami dla rozwoju firmy.
Niespodzianki w trzeciej edycji
Dwie pierwsze edycje NCBR-NAP zakończyły się w 2022 i 2023 r. Działanie ma charakter cykliczny i w 2024 roku nastąpi jego kolejna odsłona. Zaplanowane w ramach działania szkolenia online i stacjonarne w kraju oraz właściwy proces akceleracji w USA pomogą firmom rozwinąć i zweryfikować strategie w relacjach z potencjalnymi inwestorami oraz klientami. Akceleracja w USA ma na celu zdobycie przez polskie start-upy i mikroprzedsiębiorstwa unikalnych doświadczeń w zakresie skalowania biznesu na miejscowym rynku, udoskonalania dialogu z wymagającymi inwestorami oraz nawiązywania korzystnych relacji z partnerami. Wszystko to ma kluczowe znaczenie dla powodzenia ekspansji na rynku amerykańskim i globalnym.
Nim jednak do tego dojdzie, trzeba przejść formalno-merytoryczną weryfikację zgłoszeń do NCBR-NAP. Następnie przez pierwszą selekcję w trybie zdalnym, z udziałem mentorów doświadczonych w prowadzeniu akceleracji w Nevadzie i Kalifornii. Potem jeszcze kilka spotkań przygotowawczych online, a w lutym 2024 r. intensywny, 3-dniowy, stacjonarny Bootcamp Warsaw. Będzie to cykl warsztatów, pracy w grupach, konsultacji eksperckich oraz dyskusji, spotkań i szkoleń.
Po jego zakończeniu przedstawiciele start-upów przygotują multimedialne prezentacje inwestorskie, które zaprezentują podczas tzw. Demo Day. Każda firma będzie miała szansę na 3-minutowe wystąpienie typu elevator pitch, połączone z sesją pytań i odpowiedzi.
Po Demo Day, NCBR wyłoni 10 firm, które wezmą udział w procesie akceleracyjnym w Stanie Nevada i, tu niespodzianka, częściowo również w Stanie Kalifornia, a konkretnie w nieodległej od Nevady aglomeracji San Francisco. NCBR planuje bardzo bogaty program. Każdy dzień będzie niemal po brzegi wypełniony różnorodnymi spotkaniami. Z uwagi na różnice w sposobie prowadzenia biznesu na północy i południu Nevady oraz w Kalifornii, grupa spędzi po kilka dni zarówno w Las Vegas i Reno, jak i w tzw. Bay Area w Kalifornii. Uczestnicy NCBR-NAP będą zatem mogli kompleksowo poznać tamtejsze ekosystemy wspierania innowacji i korzyści z rozwijania tam firm, a także możliwości, jakie oferuje Nevada i granicząca z nią Kalifornia.
NCBR pokryje koszt przelotu i zakwaterowania dla jednego przedstawiciela firmy, koszty transportu lądowego w Nevadzie i Kalifornii, ubezpieczenie NNW oraz koszty zapewnienia wsparcia mentorów w organizacji spotkań typu B2B z podmiotami działającymi w obszarach zbieżnych do polskich uczestników wyjazdu. Pozostałe wydatki, zarówno te związane z udziałem w Bootcamp Warsaw i Demo Day, jak i diety pobytowe czy koszty wyżywienia podczas akceleracji w USA, pokrywają już sami uczestnicy.
Jeżeli natomiast w przeciągu 10 miesięcy od powrotu z akceleracji uczestnik działania zdecyduje się utworzyć swój oddział w Nevadzie i potwierdzi to m.in. wpisem do tamtejszego rejestru przedsiębiorców, NCBR planuje dofinansować takie przedsiębiorstwa grantem w wysokości 10 tysięcy USD.
- Serdecznie zapraszamy więc do udziału w NCBR-NAP młode polskie firmy z ich znakomitymi pomysłami na biznes, dla których Nevada może być trampoliną do rozwoju i ekspansji na całe USA, w tym sąsiednią Kalifornię. Mentorzy z Nevady cieszą się zaś ogromną renomą również na Wschodnim Wybrzeżu. Planujemy kontynuację współpracy z najlepszymi, doświadczonymi w akceleracji partnerami, o czym przekonali się uczestnicy poprzednich edycji NCBR-NAP. Aż trzy firmy spośród tych, które w 2023 roku udały się z NCBR do Nevady już otworzyły bądź są w trakcie uruchamiania tam swoich oddziałów. Z wielką nadzieją czekamy więc na kolejne innowacyjne przedsiębiorstwa z całej Polski. Tradycyjnie szczególnie mocno zachęcamy kobiety - założycielki firm do aplikowania w naszym działaniu. Zapraszamy również te przedsiębiorstwa, które w latach 2022-23 uczestniczyły w działaniu, ale nie zakwalifikowały się do akceleracji w Nevadzie. Termin zakończenia naboru, czyli 6 grudnia, też jest nieprzypadkowy. Bo cóż może być lepszym prezentem na Mikołajki niż danie sobie szansy na rozwój w USA - podsumowuje Agnieszka Ratajczak, dyrektor Działu Współpracy Międzynarodowej w NCBR.
Szczegóły i regulamin III edycji NCBR-NAP na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/in...