Centra handlowe mają problem. Coraz mniej osób tam kupuje

zakupy
centrum handlowe / Fot. pexels / Magda Ehlers
Klienci rzadziej odwiedzają galerie i centra handlowe. Jak podaje Proxi.cloud, na początku tego roku zakupy w tych miejscach robiło o 7 proc. mniej klientów niż rok temu. Klienci spędzają też mniej czasu na zakupach.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Klienci coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe

W styczniu i w lutym br. w galeriach handlowych było o 7 proc. mniej klientów niż rok wcześniej. Największe spadki rdr. nastąpiły w woj. podkarpackim i świętokrzyskim, wyniosły po 12 proc. Takie dane odnotowała firma technologiczna Proxi.cloud, która zbadała zachowania ponad 1,3 mln konsumentów w 710 tego typu obiektach.

Ponadto Polacy spędzają też mniej czasu w galeriach handlowych. Średni czas wizyt w wymienionych obiektach uległ skróceniu o 3 proc.

– Spadek czasu wizyty jest niewielki i nie powinien wpływać na wolumen sprzedaży sklepów. Może na niego oddziaływać skrócenie kolejek do kas lub zoptymalizowanie przez część sklepów obsługi klienta. Innym potencjalnym powodem jest zwiększenie odsetka klientów, którzy przychodzą do galerii po odbiór lub w celu zwrotu kupionego produktu. Zróżnicowanie dynamiki między województwami jest nieznaczne i może zależeć od losowych czynników, charakterystycznych dla danego obszaru – stwierdza Mateusz Nowak z Proxi.cloud.

Klienci kupują, ale niekoniecznie w galeriach

Zdaniem Weroniki Piekarskiej osoby odwiedzające galerie i centra handlowe robią to rzadziej niż rok temu, co może wynikać z rosnącej popularności e-commerce. Z kolei Mateusz Nowak dodaje, że wiele sklepów mających punkty w galeriach organizuje wyprzedaże online, gdzie oferują klientom znacznie szerszy wybór produktów niż placówkach sieci.

Sklepy starają się przyciągać do siebie klientów innymi sposobami niż tradycyjne zakupy.

– Coraz więcej marek wprowadza rozwiązanie umożliwiające zamówienie brakujących towarów bezpośrednio u pracownika sklepu. Klient może odebrać je na miejscu, przymierzyć i w razie potrzeby natychmiast zwrócić, co łączy wygodę zakupów online z możliwością osobistego sprawdzenia produktu. Same galerie handlowe również podejmują działania, by przyciągnąć klientów, organizując konkursy, eventy i oferując dodatkowe usługi. Można przypuszczać, że bez tych inicjatyw ruch w centrach handlowych byłby jeszcze niższy – mówi Weronika Piekarska z Proxi.cloud.

ZOBACZ RÓWNIEŻ