Analiza SWOT - czy jest coś lepszego? Poznaj SOAR
Analiza SWOT / Fot. Scott Graham, Unsplash.comAnaliza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) obejmuje zdefiniowanie mocnych i słabych stron danego biznesu, jak również szans i zagrożeń. Opisujemy więc to, co dana firma robi najlepiej i jakie ma przewagi konkurencyjne nad resztą podmiotów działających na tym samym rynku. Jednocześnie wskazujemy słabe strony - obszary, w których zdecydowanie moglibyśmy uzyskiwać lepsze wyniki. Są to elementy oceny wewnętrznej, które składają się na analizę SWOT.
Pozostałe dwa czynniki - zagrożenia i szanse - dotyczą już rynku i są uważane za zewnętrzne. To tutaj np. wskazujemy swoje szanse na rozwój i potencjalny wzrost. Analizujemy nowych klientów, różne produkty wprowadzane na rynek, czy też trendy mikro- i makroekonomiczne. Wszystko po to, aby wskazać szanse, które moglibyśmy wykorzystać.
Podobnie postępujemy z zagrożeniami. Czy pojawił się jakiś silny, nowy konkurent? Czy zmienia się sytuacja na rynku, która sprawia, że zapotrzebowanie na nasze produkty maleje i nie mamy na to większego wpływu? Tego typu wyzwania bierzemy pod uwagę, gdy spisujemy zagrożenia na potrzeby SWOT.
Analiza SWOT może też odnosić się do poszczególnej osoby i możemy ją wykonać jako ćwiczenie w ramach rozwoju osobistego. Z tej tematyki zdecydowanie polecamy testy MBTI.
Analiz SWOT to jedno, a SOAR - drugie
SOAR to z kolei relatywnie nowa analiza, która opiera się na SWOT. Mamy tutaj ponownie mocne strony i szanse (strengths, opportunities), ale zagrożenia i słabe strony są zastąpione przez aspiracje i rezultaty (aspirations i results).
I tak, w przypadku SOAR musimy spisać aspiracje firmy - co chcemy robić, komu oferować produkty, gdzie chcemy działać itd. Aspiracje zdecydowanie przydają się wtedy, gdy tworzymy biznes plan. Z kolei jeśli chodzi o rezultaty, tutaj spisujemy metody identyfikacji i śledzenia postępów. Czyli jak będziemy mierzyć swoje działania, i jak często. Wyniki są środkiem zapewniającym postęp i przestrzeganie ogólnego planu firmy!
SOAR i SWOT tworzą jedną całość
SOAR dobrze uzupełnia analizę SWOT. Obie metody są bowiem cennymi narzędziami do oceny biznesu i identyfikacji konkurencyjnych obszarów do rozwoju.
Analiza SWOT jest bardziej tradycyjna i warto przeprowadzać ją cyklicznie - zwłaszcza gdy już długo działamy na rynku. SOAR z pewnością docenią natomiast startupy i młode firmy, które nie są jeszcze zbyt rozwinięte i mają przed sobą dużo rzeczy do zaplanowania.