5 najlepszych polskich startupów foodtech [My Company Polska x Infoshare]

Foodsi
Kuba Fryszczyn i Mateusz Kowalczyk, Foodsi
Foodtech rozwija się coraz dynamiczniej, stając się - jak na branżę związaną z jedzeniem przystało - łakomym kąskiem dla inwestorów. Oto 5 polskich startupów foodtech, na które warto warto zwrócić uwagę!

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

1. Foodsi

- Jesteśmy najszybciej rosnącym foodtechem w Polsce - przyznaje wprost Mateusz Kowalczyk, współzałożyciel startupu. 

Foodsi to startup, który pomaga w walce z marnowaniem żywności w duchu zero waste. Spółka stworzyła platformę, która pozwala lokalom gastronomicznym oraz sklepom sprzedawać nadwyżki jedzenia. Dzięki niej klienci mogą nabyć produkty, płacąc nawet 25 proc. ceny wyjściowej. Natomiast lokale nie muszą wyrzucać niesprzedanych posiłków i zyskują dodatkowe źródło przychodów, a także zupełnie nowych klientów. - – Razem z moim wspólnikiem, jeszcze w czasach studenckich, pracowaliśmy w gastronomii – w Polsce i za granicą. Przerażała nas ilość marnowanego jedzenia, zwłaszcza że już wtedy mówiło się o katastrofie klimatycznej i wielu innych problemach. Jakiś czas pracowałem w pewnej piekarni, gdzie codziennie wyrzucano po dwa duże worki pieczywa, które jeszcze kilkanaście minut wcześniej było sprzedawane za kilkanaście złotych - wspomina Kowalczyk.

Aplikacja Foodsi dla konsumentów działa w formie managed marketplace. Użytkownicy mogą wybierać spośród ofert lokali dostępnych w Foodsi i zarezerwować w kilka sekund wybraną przez siebie paczkę. Ta będzie dostępna do odbioru tego samego lub kolejnego dnia przed zamknięciem lokalu. Zawartość paczki jest zawsze niespodzianką i zależy od obowiązującego menu lub regularnej sprzedaży w konkretnym punkcie.

W wrześniu 2022 roku startup pozyskał 6 mln zł finansowania w rundzie seed. Jak zdradza w wywiadzie dla mycompanypolska.pl Mateusz Kowalczyk, wraz ze wspólnikiem - Kubą Fryszczynem - wkrótce rozpoczynają rozmowy w sprawie kolejnych potencjalnych inwestycji.

Wywiad z Mateuszem Kowalczykiem jest dostępny TUTAJ.

2. Ecobean

Jak donosi International Cofee Organization, średnio każdego dnia  w Europie składuje się ok. 9 tys. ton fusów po kawie. Ecobean opracował opatentowaną technologię przetwarzania kawowego odpadu na zrównoważone materiały – olej kawowy, antyoksydanty, kwas mlekowy, dodatki białkowe i ligninę kawową – które są bezpośrednimi alternatywami produktów szeroko stosowanych obecnie przez różne gałęzie przemysłu: spożywczego, kosmetycznego, przetwórczego i farmaceutycznego. Co równie istotne - rozwiązanie Ecobean znacząco obniża ślad węglowy przemysłu kawowego.

Ecobean, jako startup realizujący założenia gospodarki obiegu zamkniętego, ściśle współpracuje z liderami rynku, takimi jak AmRest – który jest operatorem takich marek jak Starbucks w Europie Środkowej, a także wiodącym operatorem wielomarkowych restauracji w Europie. W ramach tej współpracy Ecobean jest odpowiedzialny za zbiórkę zużytych fusów po kawie, jak również za rozwój aplikacji dostosowanych do potrzeb klienta. – Jesteśmy najbardziej zaawansowaną technologicznie firmą w sektorze, ze sprawdzonym rozwiązaniem logistycznym do pełnego przetwarzania zużytych fusów kawowych i przekształcania ich w materiały potrzebne różnym branżom. Ostatnia runda i nawiązane partnerstwa to kluczowy kamień milowy w rozwoju spółki – naszym celem pozostaje otwarcie kilku gigarafinerii do 2025 r. – komentuje Marcin Koziorowski, prezes zarządu EcoBean.

W grudniu ub.r. spółka zamknęła rundę finansową z EIT InnoEnergy, CofounderZone, CIECH Ventures oraz aniołami biznesu z COBIN Angels. Inwestycja jest kluczowym kamieniem milowym na drodze firmy do budowy Centrum Technologii EcoBean, przyczyni się do wzmocnienia zespołu oraz utoruje drogę do dalszej globalnej ekspansji.

3. The True Green (część grupy Green Lanes)

Misją startupu jest wykorzystanie potencjału roślin jednorocznych (przede wszystkim konopi włóknistych) jako przyszłościowych substytutów drewna używanego w meblarstwie i budownictwie. Trudno mówić o jednolitej branży konopnej, zwłaszcza w obliczu licznych nowych zastosowań konopi, wykraczających daleko poza CBD czy środki medyczne. Z jednej strony, wykorzystanie łodygi konopi jest możliwe na szeroką skalę w przemyśle budowlanym czy tekstylnym. Z drugiej, konopia jest cennym źródłem wysokiej jakości protein i tłuszczów, stanowiąc bazę dla produktów spożywczych. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera wymiar ekologiczny uprawy konopi, które nie wymagają nawożenia i środków ochrony roślin, nie wspominając już o bardzo wysokiej zdolności do absorpcji dwutlenku węgla z atmosfery. – Obecnie to szerokie doświadczenie i kompetencje najczęściej decydują o powodzeniu danego projektu. W konkurencyjnym środowisku, z jakim się mierzymy, sama magia konopi nie wystarczy, by odnieść komercyjny sukces – wyjaśnia Pietras.

The True Green wchodzi w skład Grupy Green Lanes, która w tym roku pozyskała 3,5 mln zł na dalszy rozwój. Spółka realizuje obecnie prace badawczo-rozwojowe na własnej linii prototypowej w technikum zlokalizowanym w Turce pod Lublinem. – Prowadzimy fundraising na budowę pełnoskalowego zakładu produkcyjnego, którego uruchomienie planujemy na początek 2025 roku. Niedawno wróciliśmy z Turcji i Chin, gdzie ustalaliśmy szczegóły dotyczące wyposażenia zakładu oraz parametry maszyn – zapowiada prezes The True Green.

4. Delivery Couple

Jak wygląda pracownik XXI wieku? Zerknijcie tylko na tego robota! Maszyna opracowana przez startup obniża koszty  dostaw dla restauracji, aplikacji do zamawiania jedzenia online oraz firm gastro kurierskich. Roboty pozwolą na zmniejszenie problemu związanego z operacjami, zarządzaniem, ograniczenie kosztów amortyzacji oraz samej usługi dostawy. Firma podkreśla, że roboty nie mają na celu wyeliminowania pracy ludzkiej, a jedynie jej wsparcie na odcinku do 3 kilometrów od restauracji. A więc takim, który zwykle jest najbardziej newralgiczny.

Żeby klient otrzymał swoje jedzenie zamówione online, restauracja musi zapłacić ok. 20 zł netto za dostarczenie go, a 80 proc. klientów nie chce płacić za dostawę. Ukrywanie tego kosztu w posiłku mocno odbija się na atrakcyjności oferty restauracji, stąd cel Delivery Couple, aby zredukować koszt dostawy do 8 zł. Rynek dostarczania żywności ze sklepów spożywczych wykazuje jeszcze większą potrzebę rozwiązania problemu nieopłacalności usługi dostarczania zamówień ze względu na ograniczoną możliwość rozkładania kosztów w marży produktów, która jest po prostu znacznie niższa.

Światowy projekt wymaga światowego zespołu, nawet z tak doświadczonymi ludźmi jest to bardzo duże wyzwanie. Razem spędziliśmy wiele nocy w biurze, żeby pokazać, że przyszłość jest bliżej niż się wydaje. Tylko z pasji, ciężkiej i wspólnej pracy powstają niesamowite rzeczy - komentuje Sergiusz Lebedyn, założyciel startupu.

5. SERio

Startup tworzy nowy odpowiednik sera, z popularnego zwłaszcza w Portugalii (gdzie jest uwielbianą przekąską) jadalnego łubinu. Produkt oferowany przez firmę przypomina tradycyjny ser nie tylko smakiem i fakturą, ale zawiera również sporą zawartość białka - ok. 12 g w 100 g. SERio dopiero rozwija sieć sprzedaży, ale już teraz można zakupić go nie tylko online, bo również w kilku stacjonarnych placówkach, m.in. w Warszawie, Gdańsku i Krakowie.

Jak podkreślają założyciele startupu, ważna jest dla nich lokalność produkcji. - SERio nie powstaje z egzotycznych produktów zza ocenu. Nasz łubin uprawiany jest w Europie. Wiemy, to nadal daleko, ale już niedługo zasiejemy go w Polsce! - zapowiadają Monika i Michał Gaszyńscy, którzy na pomysł własnego biznesu wpadli podczas podróży.

---

Konferencja Infoshare 2023 – festiwal społeczności napędzanej technologią!

My Company Polska jest patronem medialnym Infoshare 2023 – największej konferencji technologicznej w CEE, łączącej najnowsze rozwiązania technologiczne z biznesem. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-25 maja w Gdańsku. Co roku biorą w nim udział tysiące uczestników, w tym startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to aż 9 scen tematycznych, blisko 200 czołowych prelegentów z całego świata, innowacyjne firmy i rozwiązania prezentowane w strefie Expo, a także aż 6 imprez towarzyszących, będących okazją do biznesowego networkingu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ