Zostańmy przyjaciółmi

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 14
Rozstania zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym nie są łatwe. Kiedy jednak przebiegają w zgodzie i wzajemnym szacunku, obie strony mogą wiele na nich zyskać. Byli pracownicy są nie tylko źródłem informacji o naszej firmie dla nowych kandydatów, ale też mogą pomóc im się wdrożyć.

Współpracę kończy dziś zazwyczaj mniej lub bardziej oficjalne pożegnanie, a w lepszej wersji tzw. exit interview. – To zdecydowanie za mało – mówi Katarzyna Tang, specjalistka od rekrutacji oraz założycielka Recruitment Open Community Polska. Jej zdaniem pracodawcy powinni utrzymywać dobre relacje ze swoimi byłymi pracownikami, bo dzięki temu mogą wzmocnić wizerunek dobrego miejsca pracy, ułatwić procesy rekrutacyjne i znaleźć nowych utalentowanych ludzi. – Były pracownik to skarb, bo jest najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o naszej firmie. Nie korzystając z jego wiedzy, doświadczeń, a także pomocy przy znalezieniu nowego pracownika i zapełnieniu zwalnianego stanowiska, strzelamy sobie w stopę – podkreśla Tang.

Mosty i drzwi 

Taki strzał w stopę to powszechna praktyka w polskich firmach. Z badań Pracuj.pl wynika, że tylko 8 proc. ankietowanych pracowników utrzymuje kontakt z byłym pracodawcą z inicjatywy dawnych przełożonych. Zdecydowana większość (63 proc.) tego nie robi, a zapewne mogłaby, bo tylko co 10. badany urwał kontakt z byłą firmą ze względu na mało przyjazną atmosferę rozstania. – Nie każdy szef umie rozstać się w dobrej atmosferze. Niestety, wciąż zdarzają się sytuacje, że menedżer czuje się dotknięty faktem, że pracownik odchodzi. Słyszałam nawet o przypadku, gdy szef nie odzywał się do podwładnego przez cały okres wypowiedzenia. Można mieć...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2020 (54)

Więcej możesz przeczytać w 3/2020 (54) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie