Zmieniamy się, by w najlepszy sposób wspierać MŚP w rozwoju ich biznesu

Anną Wiśniewską, dyrektor Departamentu Produktów i
Tomasz Kulesza, dyrektor Departamentu Sprzedaży, oraz Anna Wiśniewska, dyrektor Departamentu Produktów i Procesów w PKO Leasing. Fot. mat. pras.
Rozmowa z Tomaszem Kuleszą, dyrektorem Departamentu Sprzedaży, oraz Anną Wiśniewską, dyrektor Departamentu Produktów i Procesów w PKO Leasing.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Leasing to papierek lakmusowy polskiej gospodarki. Nie od dzisiaj wiadomo, że w jej rozwoju ogromną rolę odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa, które generują blisko co drugą złotówkę PKB. Lwią część klientów branży leasingowej, bo ponad 70 proc., stanowią mikro- i małe przedsiębiorstwa  o obrotach do 20 mln zł. Pomimo ciągle obecnych wyzwań związanych z sytuacją makroekonomiczną przedsiębiorcy chcą się rozwijać, wybierając leasing jako najbardziej opłacalną formę finansowania swoich inwestycji. Leasing w nowoczesnym wydaniu, który ma coraz więcej do zaoferowania…

Branża leasingowa, co widać po wynikach opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu, notuje mocne odbicie w pierwszym półroczu 2023 r.  Czy to znaczy, że przedsiębiorcy powrócili na drogę inwestycji?

Tomasz Kulesza: Dane po pierwszym półroczu pokazują, że branża rośnie prawie o 15 proc. w ujęciu r/r. To dowód na to, że polscy przedsiębiorcy dobrze radzą sobie mimo wyzwań takich jak kryzys energetyczny, inflacja i związane z nią zmiany stóp procentowych czy wciąż trwająca wojna w Ukrainie. Na odbicie ma wpływ z jednej strony rosnący popyt ze strony przedsiębiorców, z drugiej – poprawa dostępności leasingowanych przedmiotów: pojazdów osobowych, ciężkich czy maszyn i urządzeń. Na drogę inwestycji, oprócz dużych podmiotów, wkroczyli mali i mikroprzedsiębiorcy, nabywając środki trwałe za pomocą zewnętrznego finansowania. To dobry prognostyk na drugą połowę roku, zarówno dla branży leasingowej, jak również polskiej gospodarki. 

Jak na tle całej branży wygląda pozycja Grupy PKO Leasing?

T.K.: Trend wzrostowy odzwierciedlają również nasze bardzo dobre wyniki. W trzech kluczowych dla branży obszarach – w segmencie samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych  oraz maszyn i urządzeń – Grupa PKO Leasing odnotowała dynamikę powyżej rynku. Ogromnie cieszy nas, że przedsiębiorcy chcą realizować zaplanowane inwestycje przy naszym udziale, wybierając silnego, przewidywalnego i stabilnego partnera, lidera na rynku leasingu w Polsce. 

Anna Wiśniewska: Partnera, który – co warto dodać – podąża za oczekiwaniami i preferencjami swoich klientów, zapewniając nowoczesne finansowanie inwestycji, spersonalizowaną i atrakcyjną ofertę. Od kilku lat bardzo mocno pracujemy nad cyfryzacją naszych usług i automatyzacją procesów. Naszym celem jest, aby procesy udzielania i obsługi leasingu były dostępne, intuicyjne i szybkie. Intensyfikujemy naszą obecność w miejscach, w których klient poszukuje odpowiedniego dla siebie pojazdu czy sprzętu. Z oferty PKO Leasing można zatem skorzystać w salonach dealerskich, u dostawców sprzętu, w tym w największych sieciach marketów IT/RTV, a także w sklepach internetowych. 

Czego zatem klienci oczekują od firm leasingowych?

T.K.: Profesjonalizmu. Chcą mieć dostęp do szerokiej oferty środków trwałych – nowych i używanych. Oczekują od nas rozwiązań, które są spersonalizowane i korzystne finansowo. Cenią elastyczne podejście do transakcji, czyli otwartość firm leasingowych na realizację zarówno małych, jak i dużych inwestycji w kraju i UE. Także przy wykorzystaniu funduszy i dotacji unijnych, które zresztą oferujemy naszym klientom, pozostając absolutnym liderem tego rodzaju programów w całym polskim sektorze finansowym. Obecnie wspieramy przedsiębiorców z sektora MŚP w uzyskaniu finansowania w ramach dwóch programów unijnych: COSME i EIB. COSME dedykowany jest przedsiębiorcom zatrudniającym mniej niż 250 pracowników i uzyskującym przychody nieprzekraczające 50 mln euro. Do programu kwalifikują się firmy potrzebujące finansowania z zerową wpłatą własną, ale również startupy i podmioty bez historii kredytowej. Natomiast finansowanie z programu EIB mogą otrzymać klienci wnioskujący o leasing maszyn i urządzeń z przynajmniej 3-letnim okresem finansowania. Wśród korzyści z wyboru tego rodzaju rozwiązania można wskazać obniżenie marży o 0,25 p.p. w stosunku do standardowej oferty finansowania. 

A.W.:  Klienci oczekują również leasingu nowoczesnego: począwszy od usprawniania zawierania umów leasingowych w formie online, poprzez możliwość skorzystania z oferty leasingowej w sposób zdalny – w sklepie internetowym lub na miejscu w sklepie partnera PKO Leasing, po możliwość samodzielnej, zdalnej kontroli swoich zobowiązań finansowych wobec firmy leasingowej. I właśnie te działania i procesy w ostatnich latach bardzo mocno zajmują nie tylko nas, ale też całą branżę leasingową. 

Dla przedsiębiorców ważne jest, aby mieć dostęp do usług leasingowych w zdigitalizowanej formie. Z jakich innowacyjnych rozwiązań mogą korzystać klienci PKO Leasing?

A.W.: Nasi klienci chcą mieć dostęp do nowoczesnych narzędzi, które ułatwią im prowadzenie biznesu i zaoszczędzą ich czas. Doceniają możliwość samodzielnego kontrolowania swoich zobowiązań względem firmy udzielającej finansowania. Dlatego bardzo mocno rozwijamy Portal Klienta – nowoczesną platformę online do zarządzania umowami leasingowymi. Przedsiębiorca w jednym miejscu może cyfrowo zlecać płatności, składać wnioski, przedłużać kontrakty, sprawdzać status umów i ważne terminy, pobrać e-faktury i opłacić je bezpośrednio z portalu szybkim przelewem internetowym lub Blikiem. Efektem ubocznym tego działania, co nas bardzo cieszy, jest wyeliminowanie obiegu dokumentów w formie papierowej, a więc działanie w duchu paperless. 

Chcemy być wszędzie tam, gdzie klienci podejmują swoje decyzje zakupowe. W oferowanym przez nas procesie cyfrowym przedsiębiorca może wygodnie, bezpiecznie i szybko skorzystać ze sfinansowania leasingiem przedmiotu zakupionego w wybranych sklepach internetowych i stacjonarnych. Nasza oferta zostaje zatem przeniesiona do świata online. Proces uzyskania finansowania odbywa się bez udziału doradcy, co skraca czas jego realizacji. 

Co warte podkreślenia, w PKO Leasing w procesie cyfrowym można nabyć również wybrane maszyny i urządzenia, które są dostępne zarówno w sklepach internetowych, jak również u wybranych dostawców. Klienci mogą zatem doposażyć swoją firmą w wybrane urządzenie, właściwie bez wychodzenia z biura. To rozwiązanie otwiera również nowe możliwości dla dostawców urządzeń, którzy mogą zwiększyć atrakcyjność swojej oferty poprzez oferowanie nowoczesnych rozwiązań w sprzedaży. 

T.K.: Jesteśmy częścią Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego i dzięki temu działamy w ścisłej kooperacji, aby zapewnić klientom jak najbardziej kompleksową ofertę. Przykładem są nasze działania w serwisie iPKO, a konkretnie rozszerzenie udogodnień dla przedsiębiorców, którzy korzystają z leasingu. Klienci MŚP mogą wziąć w leasing samochód bezpośrednio w serwisie internetowym iPKO czy korzystać z wygodnej funkcji bezpośredniego przejścia z iPKO na Portal Klienta PKO Leasing, bez potrzeby ponownego logowania się. Tego typu rozwiązania to wygoda i oszczędność czasu. Pozwalają bowiem na funkcjonowanie jednocześnie w systemie bankowym i leasingowym. Dalej intensywnie pracujemy nad tym, aby oferować coraz lepsze finansowanie w nieskomplikowanej i zdigitalizowanej formie, zaopatrując zarówno naszą sieć sprzedaży, jak i dostawców w odpowiednie narzędzia. Wszystko po to, aby proces uzyskania finansowania był jeszcze sprawniejszy i bardziej przyjazny klientom. 

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie