Żabka zdobyła duże finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Środki pójdą na ekspansję

Żabka Nano w Decathlonie
Żabka Nano w Decathlonie, fot. mat. prasowe
Żabka uruchomiła nowe narzędzie finansowe, które pozwala sieci na zabezpieczenie krótkoterminowego finansowania działalności. Pieniądze przekaże bank Santander Polska, ale znaczący udział w projekcie ma Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Chodzi o Supply Chain Solutions Framework, czyli projekt przygotowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBRD). Zaangażowanie banku w finansowanie wynosi 225 mln złotych, czyli około 47 mln euro.

Żabka dostała pieniądze z EBOiR?

Mechanizm SCSF gwarantuje beneficjentom dostęp do taniego finansowania wymiany handlowej z małymi i średnimi przedsiębiorcami. Umowa między Żabką, EBOiR i Santander Bank Polska jest pierwszą taką współpracą w naszym kraju. 

Jak podają przedstawiciele EBOiR, finansowanie umożliwi szybsze płatności na rzecz dostawców produktów do sklepów Żabka. Obecnie sieć ma ponad 8,7 tys. sklepów w całym kraju. Pieniądze mają posłużyć Żabce do zwiększenia udziałów rynkowych oraz kontynuowanie współpracy ze swoimi dostawccami, by ci mogli zwiększyć (i przyspieszyć) dostęp do finansowania. 

Zgodnie z założeniami projektu SCSF, maksymalna kwota partycypacji EBOiR to 150 mln euro. Cele projektu podzielone są na trzy kategorie, to m.in. zapewnienie lepszego i korzystniejszego dostępu do finansowania kapitału obrotowego dla dostawców do KO EBOR, w szczególności MŚP; ułatwianie dostosowania wiodących nabywców i ich dostawców (zwłaszcza MŚP) do zaawansowanych standardów ESG, co sprawia, że łańcuchy dostaw w KO EBOR, którego są częścią są mocniejsze i bardziej stabilne, oraz służyć jako mechanizm przy pomocy którego EBOR może zapewnić awaryjną płynność łańcuchom dostaw w swoich jednostkach zależnych podczas kryzysów.

Jak podaje EBOiR, do tej pory bank zainwestował w ramach wszystkich swoich programów w 480 projektów w Polsce. Firma przeznaczyła na to ponad 11,7 mld euro.

Nowe plany Żabki

Przypomnijmy, jak informowaliśmy w październiku, Żabka chce dojść do 10 tys. sklepów w Polsce w perspektywie najbliższych lat. Co roku będzie ich powstało około 1000. Firma ruszyła także z nową kampanią marketingową. 

Sieć ma także plany rozwoju na rynku startupów. 

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ