Napędź swój biznes, daj popłynąć pomysłom

Pomysł na biznes, fot. Shutterstock
Pomysł na biznes, fot. Shutterstock
Bez względu na to, jak stabilna jest branża, w której działasz, lub jak bezpieczna jest twoja pozycja rynkowa, „jutro” w końcu nadejdzie. Jak się na nie przygotować? Rozbudzając już dziś kreatywność swojego zespołu, pozwalając płynąć ideom. Bo dzisiejsze pomysły odpowiadają za przyszłe zyski.

Jak bardzo jesteś kreatywny? Jak kreatywny jest twój zespół? A twoja organizacja? Wbrew pozorom są to bardzo konkretne pytania i warto znaleźć konkretne odpowiedzi.

Gdy pojawia się problem – niezależnie czy szukasz odpowiedzi na pytanie: „Jakie powinno być hasło reklamowe produktu?” czy: „Jak ograniczymy wydatki w następnym kwartale?” – masz nowe pomysły albo ich nie masz. Nie rozpatrujesz czy są one dobre czy złe. W większości przypadków nie sposób ocenić prawdziwej wartości pomysłu, dopóki nie przetestuje się go w realnym świecie. Na początku potrzeba tylko wielu, bardzo wielu pomysłów. W kwestii kreatywności, ilość zwiększa jakość.

Według nas najbardziej użyteczną miarą kreatywności jest liczba nowatorskich pomysłów, które dana osoba lub grupa może wygenerować jako rozwiązanie problemu w określonej jednostce czasu. Nazywamy tę miarę ideaflow, czyli przepływem pomysłów. Organizacja o niskim ideaflow ma poważne kłopoty, ponieważ brakuje jej niezbędnych zasobów. Liderzy takiej organizacji wiedzą, że istnieje jakiś problem, dostrzegają brak postępu, ale nie potrafią dokładnie określić, który obszar ma negatywny wpływ na realizację potencjału. Chociaż kluczowe znaczenie ma poprawne wdrażanie pomysłów w życie, ideaflow jest podstawą, zasadniczą siłą napędzającą każdy przyszły sukces.

Czy warto poświęcać tyle uwagi samemu generowaniu nowych pomysłów, zamiast skupić się na bardziej „podstawowych” miarach, takich jak liczba patentów lub innowacji? Tego typu wskaźniki dopiero po czasie informują, że występuje problem, który już długo wcześniej powinien zostać rozwiązany. Ideaflow jest najlepszą miarą w diagnozowaniu problemów związanych z innowacyjnością i robi to na tyle szybko, że stosunkowo łatwo można je rozwiązać. Obserwowanie nowych produktów i usług nie wskaże wad w procesie wprowadzania innowacji – błędy dostrzeżesz, gdy już będzie za późno, by im zaradzić. Ponadto rezultaty działań przejawiają się na różne sposoby. Niektóre firmy – wytwórnie płytowe, producenci zabawek, inkubatory startupów – cały czas wprowadzają na rynek nowe produkty lub usługi. Inne – firmy samochodowe, kancelarie prawne, banki – nieustannie udoskonalają kilka z podstawowej oferty. By zyskać jasny i spójny obraz, kiedy kreatywność wymaga pobudzenia, należy przyglądać się źródłom procesu jej powstawania.

Ideaflow jest przydatnym wskaźnikiem mierzenia ogólnego potencjału innowacyjnego, ponieważ zdolność do generowania pomysłów na żądanie koreluje z ogólnym poziomem kreatywności w danej organizacji. To barometr – nie informuje o dokładnej pozycji każdej chmury, ale mówi, że nadchodzi burza.

Dla każdego lidera ideaflow powinien być kluczowym wskaźnikiem wydajności. Przegląd osobistego i organizacyjnego ideaflow jest szybkim i łatwym sposobem określenia bazowego poziomu kreatywności i mierzenia postępów w jej rozwoju.

Nie tylko dla artystów

Przez wiele lat zyski Amazona w...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2024 (100)

Więcej możesz przeczytać w 1/2024 (100) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ