Marketing w dobie pandemii

The New PR Challenge
The New PR Challenge
Pandemia Covid-19 trwale odmieniła oblicze biznesu, rewidując dotychczasowe modele działalności, w tym w zakresie sprzedaży, marketingu i PR. Epidemia to ogromne wyzwanie dla całej gospodarki, jednak to sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest najbardziej narażony na konsekwencje obecnego kryzysu. - Nasz świat zmienił się na zawsze w prawie każdym aspekcie – uważa Piotr Plak, prezes CDSR Communication, PR-owiec z wieloletnim doświadczeniem w branży.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że Polacy zaczęli spędzać więcej czasu w Internecie. Branża handlowa musiała dostosować się do nowej rzeczywistości – liczba aktywnych sklepów internetowych tylko na jednej z popularnych platform e-commerce wzrosła o niemal 15 proc. Zmieniły się zachowania klientów i trzeba ten fakt zaakceptować. - Niestety z tą akceptacją firmy mają największe problemy, co przekłada się negatywnie na każdy aspekt ich funkcjonowania. Mam wrażenie, że personel, który nimi zarządza usilnie wyczekuje powrotu do tego, co było. Że rozpaczliwie trzyma się dotychczasowego modelu planowania strategii sprzedażowo-marketingowej i realizowania celów w zakresie pozyskiwania klientów. Tymczasem sposób działania wypracowany przez większość firm najprawdopodobniej się już zdezaktualizował, a jego skuteczność z każdym miesiącem będzie coraz słabsza – uważa Piotr Plak.

Przedsiębiorcy stają przed bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest utrzymanie obecnych, a także pozyskanie nowych klientów. Zdaniem Plaka sukces w tym aspekcie będzie zależał od tego, czy kadrze zarządzającej uda się przełamać lęk przed zmianami w organizacji, uelastycznić ją, a następnie zoptymalizować pod względem kosztów poprzez informatyzację oraz automatyzację wszystkich możliwych procesów. - Firmy powinny dążyć do stworzenia takiej infrastruktury wewnątrz organizacji, aby działy sprzedaży, marketingu oraz PR uzupełniały się i wzajemnie „nakręcały”. W dobie cięć budżetów firmowych wszystko musi być podporządkowane maksymalizacji szans na pozyskanie nowych klientów – tłumaczy prezes CDSR Communication.

O tym, że trwająca epidemia na zawsze zmieni modele prowadzenia biznesu, eksperci mówią od dawna. Część przedsiębiorstw naturalnie jest skazana na szybki upadek, ale ta część, która myśli innowacyjnie, postrzega kryzys jako szansę na rozwój oraz zagospodarowanie nowych nisz rynkowych. I właśnie takie firmy – jak twierdzi Piotr Plak – nie tylko przetrwają, ale będą miały się bardzo dobrze. - Mierząc się z problemami będącymi pokłosiem pandemii, przedsiębiorstwa muszą być bardzo elastyczne i otwarte na zmiany, szczególnie w zakresie wdrażania nowych technologii, łączących wszystkie aspekty funkcjonowania firmy w spójny system. Tylko takie holistyczne podejście zapewni radykalną optymalizację kosztów, możliwość szybkiej reakcji na dynamicznie zmieniające się zachowania konsumentów, a także możliwość identyfikacji i docierania do tworzących się nowych nisz rynkowych – mówi Plak.

W dobie pandemii zasadne wydaje się być pytanie o to, jak powinien wyglądać i na czym koncentrować się skuteczny marketing. Przede wszystkim należy postrzegać go nie jako koszt, ale inwestycję, która musi się zwrócić, o ile jest odpowiednio zaplanowana. - Jedynym kryterium efektywnej komunikacji, szczególnie w czasie takiego kryzysu, musi być ilość pieniędzy, jakie dla nas zarobiła. Niezależnie od tego, czy strategię realizuje wewnętrzny pracownik danego przedsiębiorstwa, czy profesjonalna firma oferująca działania komunikacyjne 360, takie jak nasza, ostatecznie wszystko należy sprowadzać do obiektywnej skuteczności wyrażonej w liczbach – przekonuje prezes CDSR Communication. I dodaje, że klasyczny PR – jego skuteczność i opłacalność – skończył się już dawno, a pandemia tylko potwierdziła ten trend.

W odpowiedzi na te zupełnie nowe wyzwania CDSR Communication uruchamia specjalną kampanię „The New PR: #Challenge-19”, w ramach której chce udowodnić firmom, że nowoczesna komunikacja musi się przede wszystkimopłacać, a strategia oparta na jałowych publikacjach w mediach przestała mieć dziś realną wartość. W jej miejsce agencja pragnie zaproponować swój PR nowej klasy, zorientowany przede wszystkim na odbudowanie relacji z utraconą bazą lojalnych odbiorców oraz pozyskanie nowych klientów. Dlatego wraz z kampanią startuje konkurs kierowany przede wszystkim do MŚP, czyli sektora najbardziej dotkniętego problemami powstałymi w czasie pandemii. Zwycięski podmiot otrzyma półroczną bezpłatną obsługę PR z wykorzystaniem „szytych na miarę” nowoczesnych narzędzi i technik tworzących zintegrowany ekosystem promocji, digitalowej sprzedaży i marketingu.

Więcej informacji znajdziecie POD TYM LINKIEM.

- Jako agencja digital marketingowa korzystamy w pracy z najnowocześniejszych narzędzi integrujących sprzedaż oraz komunikację. Usługowo wdrażamy tego typu rozwiązania w przedsiębiorstwach naszych partnerów biznesowych, a żeby potwierdzić ich skuteczność, najpierw „przetestowaliśmy” je na naszych pozostałych biznesach. To naprawdę działa – podsumowuje prezes CDSR Communication.

Piotr Plak, prezes CDSR Communication

ZOBACZ RÓWNIEŻ