Sztuczna kość, która zmienia się w naturalną

fot. mat. prasowe, PAP
fot. mat. prasowe, PAP 89
Polscy naukowcy stworzyli materiał, który może zastąpić ludzką kość. FlexiOss, zwany popularnie sztuczną kością, może stać pierwszym polskim produktem globalnym.

Rok 2010. Daniel ma wtedy 22 lata. Jedzie z kolegą motocyklem. Podczas wyprzedzania samochodu ulega wypadkowi. Diagnoza, którą słyszy jest dramatyczna – z powodu komplikacji grozi mu amputacja nogi. Uratował ją dzięki wynalazkowi polskich uczonych. Daniel był jedną z pierwszych osób, którym wszczepiono sztuczną kość FlexiOss. 

– Bałam się – wspomina tamtą operację profesor Grażyna Ginalska, kierownik zespołu, który stworzył FlexiOss. – Mówiłam do lekarzy, że może powinniśmy zacząć od wypełniania małych ubytków w kościach, a nie od razu  od kilkucentymetrowego. Lekarze przekonywali jednak,  że nie ma wyjścia. Albo amputacja, albo nadzieja na powrót do sprawności. Zaryzykowaliśmy. Pierwsze dni były najtrudniejsze – nerwowe oczekiwanie na to, czy materiał się przyjmie. Wszystko poszło dobrze. Zastosowanie materiału u człowieka otworzyło nam oczy. Uwierzyliśmy, że nasz produkt zasługuje na to, by być znanym na całym świecie. Zaczęliśmy myśleć o jego profesjonalnej komercjalizacji – opowiada prof. Ginalska. 

Od pomysłu do pieniędzy

Inteligentne wzmacniacze mocy dla sieci komórkowych, systemy zapobiegające wyciekowi wody z wodociągów, urządzenia do obsługi obrazów 3D w grach i filmach – to przykłady wynalazków, które nie tylko powstały na uniwersytetach, ale także zostały przez nie skomercjalizowane. Spółki spin out – czyli samodzielne przedsiębiorstwa wykorzystujące zasoby intelektualne  czy administracyjne jednostki macierzystej (często  uniwersytetu...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 6/2019 (45)

Więcej możesz przeczytać w 6/2019 (45) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie