Lektura nie tylko dla ludzi biznesu

książki
Fot. shutterstock.
My Company Polska poleca książki w branżowej tematyce i nie tylko.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2023 (92)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Chris Miller

Wielka wojna o chipy

Prześwity

Od rakiet balistycznych po mikrofalówki, od smartfonów po giełdę papierów wartościowych. Podstawą działania większości współczesnych urządzeń są układy scalone. „A kto zdobędzie półprzewodniki, ten będzie rządził światem” – pisze w swojej bestsellerowej książce Chris Miller. 

To prawdopodobnie jedna z najważniejszych pozycji o technologii i geopolityce 2023 r. Już została uznana za biznesową książkę roku przez „Financial Times” oraz „New York Timesa”. Dlaczego? Po pierwsze, forma – ta książka jest po prostu dobrze napisana. Po drugie, research! Znajdziecie tu porywającą historię tych maleńkich krzemowych chipów. Poznacie genialnych naukowców, którzy je wynaleźli, przedsiębiorców, którzy dzięki generowanym przez nie zyskom zbudowali Dolinę Krzemową, i przedstawicieli Pentagonu, którzy użyli ich do zrewolucjonizowania sił zbrojnych. Przyjrzycie się rozgrywce między Stanami Zjednoczonymi a krajami Dalekiego Wschodu, głównie Tajwanem i Chinami. Bo, jak podkreśla autor, żeby zrozumieć obecny stan polityki, ekonomii i technologii, musimy najpierw zrozumieć rolę odgrywaną przez chipy. A nasze zapotrzebowanie na moc obliczeniową ciągle rośnie…

 

Martin Reeves, Jack Fuller

Maszyna kreatywności

MT biznes

Oksymoron? Na pierwszy rzut oka tytuł „Maszyna kreatywności” rzeczywiście jest sprzecznością samą w sobie. Bo przecież kreatywność jest zaprzeczeniem powtarzalności, twórczy może być człowiek, nie maszyna. Tyle że na horyzoncie właśnie pojawiła się sztuczna inteligencja! I pojawiły się nowe pytania. A więc na ile nasza, ludzka kreatywność wciąż jest potrzebna? W którym kierunku powinna iść? Jak wciąż być twórczym i nie osiąść na laurach? Jak rodzą się dziś nowe idee i jak wprowadzać je dziś w życie, także to firmowe? 

Korzystając z doświadczeń i spostrzeżeń szefów wielu firm, jak również z osiągnięć neurobiologii, informatyki, psychologii i filozofii, Martin Reeves z Instytutu Hendersona w Boston Consulting Group i Jack Fuller, ekspert w dziedzinie neurobiologii, przedstawiają fascynujące spojrzenie na mechanikę kreatywności. Pokazują, dlaczego wyobraźnia, kreatywność i uczenie się wciąż są kluczem do sukcesu w biznesie.

 

Michelle Tillis Lederman

11 zasad jak być lubianym

Studio Emka

Rozdaliście na branżowych targach czy konferencji setki wizytówek, odbyliście dziesiątki small talków, zadzwoniliście i napisaliście e-maile do 20–30 osób, by podtrzymać znajomość… A i tak „na koniec dnia” nie macie ani jednego nowego znajomego. I nie chodzi tu o wielkie przyjaźnie, ale o zwykłe ludzkie wsparcie czy gotowość wspólnego działania. O osobę, do której możecie odezwać się w każdej chwili – i w sprawie zawodowej, i prywatnej.  

Powiecie, że przyjaźni nie należy szukać na polu zawodowym? Michelle Tillis Lederman, autorka książki „11 zasad jak być lubianym” odpowie: a dlaczego nie? I doda, że najchętniej robimy interesy z tymi, których lubimy.

Lederman jest założycielką Executive Essentials, firmy specjalizującej się w  programach do nauki komunikacji i przywództwa. Podpowiada, jak zacząć rozmowę i swobodnie ją prowadzić (nawet jak jesteśmy na początku spięci), jak nie tworzyć wrażenia, że manipulujemy (i myślimy głównie o własnym interesie), jak modyfikować własny styl komunikacji, aby wchodzić w interesujące relacje z różnymi ludźmi. Innymi słowy jak pozostać w dobrej pamięci ludzi długo po pierwszym spotkaniu i przemienić znajomych w przyjaciół. Autorka krok po kroku tłumaczy, jak nawiązywać kontakty. 

 

Kim Scott

Toksyczne miejsce pracy

MT biznes

Najpierw są na tyle rzadkie, że machamy na nie ręką, zwłaszcza gdy nie dotyczą nas bezpośrednio. Potem przyzwyczajamy się do nich, tłumacząc sobie, że ludzie są różni, że to takie grubo ciosane żarty. Gdy zaczynają nam utrudniać normalną pracę, zwykle są już w pełnym rozkwicie i głęboko weszły w naszą firmową tkankę.  I tylko się potęgują. 

Mobbing, dyskryminacja, stronniczość, przemoc słowna… Innymi słowy wszystkie zachowania, które powodują, że dane miejsce pracy staje się toksyczne. I nie do wytrzymania! Kim Scott, doświadczona menedżerka i coach, wskazuje, jak rozpoznawać niewłaściwe zachowania przynoszące rzeczywiste szkody. Pokazuje, w jaki sposób stworzone przez nas systemy utrwalają nierówność i niesprawiedliwość, a przez to uniemożliwiają nam, zespołowi i całej firmie odniesienie prawdziwego sukcesu. Co ciekawe prezentuje zarówno perspektywę ofiary, obserwatora, jak i sprawcy. A także szefa i pracodawcy (uwaga! w polskim prawie to on jest odpowiedzialny za zapobieganie mobbingowi). Ale co najważniejsze radzi, jak przerwać to błędne koło. 

My Company Polska wydanie 5/2023 (92)

Więcej możesz przeczytać w 5/2023 (92) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie