InPost zmienia zasady pod wpływem interwencji UOKiK

InPost
InPost, fot. Wlodzimierz Wasyluk/East News
InPost wprowadzi szereg zmian do zasad doręczania przesyłek - poinformował UOKiK. To wynik postępowania, które wszczęła instytucja w odpowiedzi na skargi konsumentów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Do UOKiK wpływały skargi konsumentów na zasady odbioru i nadawania przesyłek za pośrednictwem InPost. Dotyczyły m.in. dodatkowych opłat za weryfikację błędnych wymiarów przesyłek, czy przekierowania do innego paczkomatu bez zgody konsumenta.

- Skargi, które wpłynęły do UOKiK dały podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce. W trakcie postępowania spółka dostosowała się do naszych zastrzeżeń. Część zmian została już wdrożona, co mogli już odczuć konsumenci korzystający z tych usług - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Twórca InPostu, Rafał Brzoska, inwestuje w inne firmy

InPost. Nowe zasady

Brak domyślnego przekierowywania paczek.

Wątpliwości prezesa Urzędu wzbudziło to, że paczki były przekierowywane automatycznie do innego paczkomatu, gdy docelowy był przepełniony. InPost zrezygnował z tego, a obecnie jeżeli paczkomat jest przepełniony lub uległ awarii, paczka trafia na jeden dzień do tymczasowego oddalonego o max. 2 km w linii prostej. Gdy nie zostanie w tym czasie odebrana, wraca do pierwotnego. Dzięki temu konsument może odebrać przesyłkę w dogodnej dla siebie lokalizacji i terminie.

Brak dopłat za weryfikację wymiarów przesyłki.

InPost pobierał opłatę (3,68 zł) za weryfikację gabarytów przesyłki. Naliczał ją po realizacji usługi. Dotyczyło to takich sytuacji, gdy nadający przesyłkę konsument przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Przedsiębiorca w 2022 r. rozpocznie wprowadzanie zmian, rezygnując z pobierania takiej opłaty.

Wydłużenie czasu na odbiór przesyłki z punktów niedostępnych w niektóre dni tygodnia.

InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności. Chodzi o sytuacje, gdy punkt odbioru znajduje się np. w sklepie nieczynnym w niedziele niehandlowe, a termin odbioru przypada wtedy, gdy jest nieczynny. Czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny. Zmiany te zostaną wprowadzone w 2022 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ