Crowdway podsumowuje rok. Ponad 40 mln złotych zebranych w ramach crowdfundingu

Kombinat Konopny
Kombinat Konopny, fot. materiały prasowe
Podczas 20 emisji akcji zorganizowanych w 2021 roku na platformie Crowdway, spółkom udało się zebrać ponad 40 mln złotych. To najlepszy rok w historii - podsumowuje platforma.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W minionym roku emitenci pozyskali łącznie o 57 proc. więcej środków niż w 2020 roku. Liczba emisji wzrosła z 12 do 20 rocznie. Siedmiu emitentów prowadziło kampanie po raz drugi.

Wartość środków zebranych przez spółki osiągnęła łącznie rekordowe 40,3 mln zł. W 2018 wartość kapitału zebranego przez emitentów wspieranych przez platformę Crowdway oscylowała wokół 4 mln zł, w 2019 roku wzrosła ponad dwukrotnie, do kwoty 10,8 mln zł. W 2020 roku odnotowano następny rekordowy wzrost – do 25,6 mln zł. 

- Rok 2021 był czasem bardzo dynamicznego rozwoju całej branży. Crowdway umocnił się na pozycji lidera rynku crowdinvestingu w Polsce, a rok 2022 zapowiada się równie ekscytująco. Przygotowujemy szereg nowości i zmian, które pozwolą nie tylko sprostać regulacji rynku, ale także będą benchmarkiem w wyznaczaniu standardów jakości na rynku – mówi Marcel Rowiński, prezes zarządu Crowdway.

W co inwestować pieniądze

13 emisji powyżej miliona

Ponad połowa emitentów wspieranych przez Crowdway pozyskała finansowanie w kwocie ponad 1 mln zł (13 emisji), a pięciu z nich osiągnęło maksymalny pułap emisyjny w wysokości 1 mln euro. Inwestorzy dokonali łącznie 8 580 wpłat (kampanie zakończone) w porównaniu do 6 054 w 2020 roku. Wzrosła także średnia kwota inwestycji, z 4,2 tys. zł do 4,7 tys. zł.

- Wartość inwestycji w crowdfunding udziałowy rośnie, ale to nie znaczy, że jest łatwiej pozyskać finansowanie. Inwestorzy wiedzą coraz więcej, wobec tego wymagają więcej od emitentów. Spółki, które potrafią dobrze komunikować się z rynkiem, zyskują. W trakcie emisji stają się lepiej rozpoznawalne, docierają do nowych klientów, kontrahentów, zwiększają sprzedaż, łatwiej im pozyskać wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników – mówi Tomasz Kowcun, członek zarządu Crowdway.

Rok 2021 to także kolejny rekord Kombinatu Konopnego. Pierwsza emisja spółki (w 2020 r.), w maksymalnym limicie finansowania 1 mln euro, zakończyła się w ciągu 38 minut. Kolejna, również na 1 mln euro, zamknęła się w czasie ponad pięć razy krótszym i rekordowym – 7 minut. 

Platforma Crowdway łącznie wspierała 45 emisji akcji, w tym 42 już zakończonych, a 23 – zebraniem 100 proc. wnioskowanej kwoty. Podczas 11 kampanii emitenci pozyskali kwoty powyżej 4 mln zł. We wszystkich dotychczasowych emisjach spółki pozyskały ponad 86 mln zł. Wśród emitentów znalazły się spółki szybkiego wzrostu czy startupy z wielu różnych branż, m.in.: Pora na Pola, Useme, Coffedesk, Las Vegans czy film Rój.

Hodowla medycznej marihuany

ZOBACZ RÓWNIEŻ