Zrzutka: Mniejsza liczba osób na platformie, ale znacznie wzrosła wartość zrzutek

Michał Janik zrzutka
Michał Janik, przez cały styczeń prowadził na serwisie Zrzutka zbiórkę dla Śląskiego Hospicjum dla Dzieci “Świetlikowo”.
2022 rok był bardzo wymagający, także dla branży zbiórkowej i zrzutkowej. Jak wynika z informacji ujawnionych przez serwis zrzutka, mimo spadku liczby osób biorących udział w takich akcjach, znacząco wzrosła ich wartość. Jakie perspektywy ma więc rynek w najbliższych miesiącach?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W 2022 roku rynek branży finansowania społecznościowego w Polsce został oszacowany przez przedstawicieli serwisu Zrzutka na 1,1 mld złotych. To znacznie więcej, niż rok wcześniej, ale jeśli myślisz o crowdfundingu, to możesz mieć problem. W 2023 roku wartość rynku spadnie nawet o 10 proc. 

Zrzutka coraz mniej popularna?

2022 rok był, wbrew powszechnym opiniom, wymagającym choć dobrym okresem dla branży finansowania społecznościowego w Polsce, nie licząc sub-rynku equity crowdfundingu. Wojna na Ukrainie i wielka ofiarność Polaków miała największy wpływ na dużą  wartość zebranych środków na platformach crowdfundingowych w Polsce w ubiegłym roku. Dzięki czemu, wartość rynku finansowania społecznościowego była na poziomie 1,1 mld zł w 2022 roku, wynika z danych zrzutka.

Jednak, wpływ na ten rynek w zeszłym roku, miały jeszcze dwa czynniki - szalejąca inflacja oraz pogarszająca się ekonomiczna sytuacja wielu Polaków. Spowodowały one zmniejszenie liczby organizatorów oraz ogólnej liczby zbiórek, a także okresowe spadki wartości wpłacanych donacji. Te ostatnie, widać było najbardziej w okresie kwiecień – czerwiec ubiegłego roku, tuż po piku wzrostu zebranych środków, spowodowanym wybuchem wojny na Ukrainie oraz w sierpniu – październiku 2022.

- Rok 2023 będzie okresem dalszego spowolnienia ekonomicznego w gospodarce oraz wysokiej inflacji, a co za tym idzie pogłębiającego się ubożenia społeczeństwa. W związku z tym, spodziewamy się, że wartość rynku crowdfundingu w Polsce zmniejszy się w 2023 roku o około 10%, do poziomu 1 miliarda zł lub nawet spadnie poniżej tej wartości. Jak nisko? Wszystko zależeć będzie od kilku czynników, w tym m.in. od skali spowolnienia gospodarczego, ale także od tego czy rząd dotrzyma słowa i wycofa się ostatecznie z pomysłu wprowadzenia podatków od zrzutek od lipca 2023 r. - ocenia Tomasz Chołast, członek zarządu i współzałożyciel serwisu zrzutka. 

- Pierwsze widoczne objawy pogarszającej się sytuacji w br. na rynku zbiórek, widać po wynikach WOŚP, która zebrała w styczniu br. o 30% mniej (kwoty deklarowane) vs 2022 rok kwoty zebrane. Niestety, ta sytuacja będzie dotyczyła także rynku finansowania społecznościowego w Polsce w całym 2023 roku – dodaje Chołast.  

W 2023 roku platforma Zrzutka szykuje jednak nowości, które mają ograniczyć ten trend. To przede wszystkim uruchomienie licytacji (w marcu br.) oraz ekspansja zagraniczna pod marką Tossacoin.com. Platforma będzie dostępna w wersji anglojęzycznej. Portal utrzymuje się przede wszystkim z darowizn wpłacanych przez jej użytkowników i w takim samym modelu będzie funkcjonował za granicą.

Przeczytaj także: Podatek od crowdfundingu czy zniszczy zrzutki?

Zbierane większe kwoty

Jak twierdzą jej szefowie, platforma Zrzutka umocniła w minionym roku pozycję na rynku portali crowdfundingowych, służących do organizacji dowolnego rodzaju zbiórek.  W 2022 r. na zrzutki wpłynęła rekordowa kwota 305 195 864 zł. A to oznacza to, że został pobity o 27,2% historyczny rekord portalu z 2021 roku. Od początku istnienia platformy, darczyńcy wpłacili ponad 933 milionów złotych. To oznacza, że ubiegłoroczna suma zbiórek, stanowi aż blisko 33% środków zebranych w całej historii Zrzutka. 

Pomimo wzrostu wartości wpłat RdR w 2022 r., mieliśmy do czynienia ze spadkiem liczby zorganizowanych zbiórek na platformie o 25,6% RdR. To jednak nie przeszkodziło, aby średnia wartość zebranych środków w ramach pojedynczej zbiórki zwiększyła się do historycznego poziomu 2 230,37 zł. A to oznacza, że dynamika wzrostu była na imponującym poziomie 67% RdR. To pokazuje, że Polacy stają się coraz lepszymi fundraiserami i z roku na rok zbierają coraz więcej pieniędzy w ramach pojedynczych zbiórek.

Jak te dane wyglądają w odniesieniu do kolejnych lat?

Rok/ Średnia wartość jednej zrzutki/ Zmiana % RdR

2013             69,86 zł -

2014           241,49 zł 245,68%

2015           383,25 zł 58,70%

2016           457,44 zł 19,36%

2017           459,50 zł 0,45%

2018           254,91 zł -44,52%

2019           538,25 zł 111,15%

2020           958,66 zł 78,11%

2021       1 335,47 zł 39,31%

2022       2 230,37 zł 67,01%

 

Od lat rośnie również wartość średniej wpłaty dokonywana przez donatorów na zrzutka.pl. W 2022 roku wyniosła ona 97,1 zł, dzięki czemu dynamika wzrostu była na poziomie ponad 22% RdR.

 

Rok/Średnia wartość wpłaty na zrzutkę od jednego donatora/ Zmiana % RdR

2018 63,86 zł -

2019 67,08 zł 5,04%

2020 71,55 zł 6,66%

2021 79,40 zł 10,97%

2022 97,10 zł 22,29%

Zrzutka wdraża innowacje

W roku 2022 użytkownicy portalu Zrzutka mogli korzystać z wielu nowości. Dzięki możliwości wykonania błyskawicznego przelewu weryfikacyjnego, dostarczonej przez Blue Media oraz wdrożeniu oprogramowania do automatycznej weryfikacji danych użytkownika, dostarczonego przez Onfido Ltd., proces weryfikacji użytkownika stał się znacząco krótszy i łatwiejszy. Nowa zakładka w katalogu zrzutek, dedykowana nagrodom/ ofertom dostępnym na portalu, jest natomiast ukłonem w stronę organizatorów chcących wystawić na sprzedaż swoje usługi lub posiadane przedmioty. 

W 2022 roku serwis postawił na przyciąganie znanych aktorów, gwiazd kina i teatru, polityków, piosenkarzy czy sportowców lub celebrytów, którzy chętnie angażowali się zbiórki lub także sami je organizowali, w tym m.in.: Sławomir Sierakowski, Marcin Meller, Robert Pasut, Klaudia Nieścior, Marek Kamiński, CyberMarian, Kasia Gandor, Michał Bober, Natalia Szczypuła, Michał Pol, Karol Friz Wiśniewski, Mateusz Damięcki, Szczepan Twardoch i wielu innych. Od lat na Zrzutka odbywają się zbiórki największych ogólnopolskich akcji charytatywnych, w tym m.in. Szlachetna Paczka, bohaterON czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Zobacz również: Żabka rusza na poszukiwanie startupów

 

Zrzutka, garść ważnych informacji:

  • Zrzutka to narzędzie do samodzielnego zorganizowania zbiórki pieniężnej na dowolnie wybrany cel, za darmo, bez prowizji.
  • To nie tylko platforma crowdfundingowa (finansowanie społecznościowe wybranego projektu) i fundraisingowa (zbieranie pieniędzy poprzez wsparcie osób, firm, fundacji). To przede wszystkim wirtualna portmonetka/skarbonka, do której zrzucają się wszyscy zainteresowani określonym celem: zbiórka charytatywna, prezent, projekt/biznes, wyjazd ze znajomymi – to użytkownik określa cel.
  • Zrzutka to "mix" platform, takich jak Kickstarter czy Indiegogo, z najbardziej znanym wirtualnym portfelem świata jakim jest PayPal. Zrzutkę może założyć osoba prywatna, a także firma, fundacja czy instytucja. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ