Chińczycy rezygnują z towarów luksusowych: Koniec złotej ery marek premium w Państwie Środka

Guangzhou, Chiny. Butik Louis Vuitton -akcje właściciela marki spadły o 20 proc.
Guangzhou, Chiny. Butik Louis Vuitton -akcje właściciela marki spadły o 20 proc. / Fot. shutterstock.
Azjatycki rynek dóbr luksusowych doświadczył drastycznego spadku sprzedaży w ostatnich miesiącach. LVMH, gigant wśród marek luksusowych, odnotował 14-procentowy spadek sprzedaży w drugim kwartale 2024 roku, co stanowi znaczne pogorszenie w porównaniu do 6-procentowego spadku w pierwszym kwartale. Czy jest to wynik gospodarczych problemów Chin, czy efekt krytyki Chińskiej Partii Komunistycznej, która zniechęca obywateli do ostentacyjnego życia?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Odpowiedź na to pytanie ma ogromne znaczenie dla luksusowych marek z Europy, zwłaszcza z Francji i Włoch.

Polityka Pekinu i jej wpływ na konsumpcję

Pekin intensywnie promuje skromniejszy styl życia, co widać w działaniach przeciw influencerom, którzy chwalą się luksusowymi zakupami. Blokowanie kont w mediach społecznościowych, takich jak Douying (chiński odpowiednik TikToka), staje się normą. Znane postaci internetowe, jak Wanghongquanxing, tracą dostęp do swoich platform, co ma na celu zniechęcenie obywateli do pokazywania luksusu - relacjonuje agencja Bloomberga. W Państwie Środka nie ma miejsca dla osób, jawnie stawiających się ponad innymi. Oczywiście poza działaczami partii.

Spowolnienie gospodarcze w CHRL

Spowolnienie gospodarcze również odgrywa kluczową rolę w ograniczeniu wydatków obywateli CHRL na przyjemności, jakimi niewątpliwie są luksusowe dobra. Najnowsze dane z Chin pokazują, że gospodarka walczy z kryzysem, a wzrost gospodarczy oraz sprzedaż detaliczna w drugim kwartale 2024 roku były poniżej oczekiwań. Mimo że chińscy klienci nadal posiadają znaczne oszczędności, ich wydatki na dobra luksusowe maleją - informuje Bankier.pl.

Bezrobocie w Polsce najniższe od 34 Lat: Rekordowe spadki i analiza regionalna

Skutki dla europejskich marek luksusowych 

LVMH, właściciel takich marek jak Louis Vuitton, Dior czy Tiffany & Co, doświadczył jedynie 1-procentowego wzrostu przychodów w ciągu ostatniego roku, a jego akcje spadły o prawie 20%. Dyrektor generalny Bernard Arnault wyraził jednak ostrożny optymizm, podkreślając odporność grupy w obliczu niepewności gospodarczej i geopolitycznej. Podobne problemy mają inne luksusowe marki. Brytyjska Burberry odnotowała spadek sprzedaży w Chinach kontynentalnych o ponad 20%, a szwajcarska Swatch Group poinformowała o 14,4-procentowym spadku sprzedaży do końca czerwca 2024 roku. Richemont, właściciel marki Cartier, doświadczył spadku sprzedaży w Chinach, Hongkongu i Makau o 27% w drugim kwartale 2024 roku. Niemiecki Hugo Boss także zrewidował swoje prognozy na ten rok z powodu słabnącego popytu - czytamy na łamach Bankier.pl.

Rusza trzecia edycja Rookie of The Year! Zgłoś swój startup i bądź jak Wembanyama

Przyszłość luksusowego towaru w Chinach

Chińska gospodarka i jej konsumenci są kluczowi dla przyszłości europejskich marek luksusowych. Jeśli tendencje obecne w pierwszej połowie 2024 roku się utrzymają, firmy te będą musiały dostosować swoje strategie. Skromniejsze życie promowane przez Pekin oraz spowolnienie gospodarcze mogą na długo zmienić rynek dóbr luksusowych w Chinach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ