Wydanie 3/2018 (30) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 3/2018 (30)

Data publikacji: 21.02.2018

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 3/2018 (30)

1

Edytorial

Takie będą Rzeczypospolite...

Polskie media szerokim łukiem omijają wielkie międzynarodowe konferencje gospodarcze, a szkoda, bo nawet w zalewie przewidywalnych deklaracji czy wręcz pustosłowia zdarzają się prawdziwe perełki. W tym roku na szczycie w Davos „czarował” publiczność Jack Ma, jeden z najbogatszych ludzi na świecie, właściciel chińskiej marki Alibaba.

8

Ludzie

Niech MOC będzie z nami

Powstały niedawno Market One Capital (MOC) to jeden z większych funduszy venture capital na polskim rynku. Czterech partnerów tworzy zespół zarządzający kapitałem przekraczającym 40 mln euro. Chcą tak inwestować w startupy, aby ich założyciele czuli, że te firmy są nadal przede wszystkim ich.

12

Ludzie

I z głową, i z sercem

Majkę Lipiak nakręca przekonanie, że zmiany są możliwe. Zawsze na dobre. W niej samej, w drugim człowieku, w grupie, na świecie. Z tego nastawienia wyrosło Leżę i Pracuję, pierwsza na całej kuli ziemskiej agencja marketingowa dająca pracę osobom sparaliżowanym.

14

Ludzie

Naukowiec z fantazją

Patryk Arłamowski zmodyfikował tradycyjne ujęcie inteligentnego domu i dąży, aby w jego wersji – pod autorską marką Blebox.eu – stał się to powszechny model.

16

Ludzie

Trzeba skończyć z missellingiem

Przedsiębiorcy powinni wykorzystywać swoje talenty, żeby świat był lepszy. Dziś w dużej części są na etapie nieszkodzenia, ale krok drugi – zmienianie rzeczywistości na odpowiedzialną, etyczną – jeszcze przed nimi – mówi Artur Nowak-Gocławski, prezes ANG Spółdzielni, w rozmowie z Dorotą Goliszewską i Alicją Hendler.

22

Rynki

Dla psa i kota

Na miłości do domowych zwierzaków zarabiają nie tylko weterynarze czy producenci lepszej karmy. Coraz większa jest różnorodność specjalistycznych usług. A że o uczucia tu chodzi, na rynku wygrywa zwłaszcza ten, kto ma szerszą ofertę w dobrej lokalizacji, ale też zwierzęta kocha, zna się na nich i klienci mogą mu zaufać.

26

Prawo i podatki

Czy jesteś gotowy na RODO?

GDRP, czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, zwane w Polsce RODO, zacznie obowiązywać 25 maja. Biorąc pod uwagę złożoność działań wymaganych przez tę regulację i potencjalne kary, jakie pozwala nakładać na przedsiębiorców, termin ten naprawdę nagli. Co trzeba wiedzieć i co zrobić, aby firma była gotowa na RODO?

32

Ludzie

Rodzinność oznacza prestiż

U nas 70 proc. rodziców-właścicieli firm rodzinnych marzy, by w rolę zarządzającego weszły dzieci, za granicą 70 proc. nestorów chciałoby, by stery objął profesjonalista, niekoniecznie z rodziny. O różnicach w podejściu do firmy tu i tam rozmawiamy z dr Adrianną Lewandowską, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

50

Finanse

Ponad miliard transakcji, a będzie więcej

Jak podaje NBP, w III kwartale 2017 r. liczba transakcji bezgotówkowych kartami wydanymi przez polskie banki po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard (rozliczono ich dokładnie 1 003 868 731). Czyli średnio co sekundę realizowanych było w tym okresie ponad 125 płatności. Imponujące, ale jeszcze większe wrażenie robi tempo, w jakim ten rynek się rozwija.

56

Finanse

Mieszkania na wynajem – więcej zagrożeń dla zysków

Inwestowanie w mieszkania na wynajem to jedna z najbardziej powszechnych form lokowania kapitału. Niestety, ten rok będzie dla niektórych inwestorów gorszy, głównie przez zmiany w prawie i wzrost cen na rynku, a możliwe, że dojdą do tego jeszcze podwyżki stóp procentowych.

60

Finanse

Kopalnie, ICO i wszechstronne e-monety

Polski startup Imapp na swój projekt Golem, czyli współdzielenie mocy obliczeniowej wielu komputerów, zebrał w listopadzie 2016 r. 8,6 mln dol. (w zamian za 82 proc. swych udziałów). Kapitał pozyskał od inwestorów rozproszonych po całym świecie i zajęło mu to... 29 min. A „moc”, która przyciągnęła błyskawicznie tę fortunę, nazywa się ICO – Initial Coin Offering.

64

Zarządzanie

Gdy goni nas czas

Jeśli pracownicy nie wyrabiają się z terminami, może to się skończyć dla firmy dużymi problemami, łącznie z utratą klientów czy pozycji na rynku. Jednocześnie szefowie często nie wiedzą, jak sprawić, by terminy nie rozchodziły się w szwach. Skłonni są ostro pouczać, karać swoich ludzi – ale nie tędy droga.

68

Zarządzanie

Dobre MBA łączą teraźniejszość i przyszłość

O tym, że dobre programy MBA są wynikiem tworzenia własnych, innowacyjnych ścieżek kształcenia, które uwzględniają najnowsze osiągnięcia i trendy we współczesnej gospodarce oraz bardzo lokalne aspekty, rozmawiamy z prof. dr. hab. Pawłem Czarneckim, rektorem Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie.

70

Marketing

Integracja multi w omni

Celem strategii omnichannel jest wyprzedzenie potrzeb klientów i potraktowanie ich drogi zakupowej całościowo – tak Jakub Gierszyński, dyrektor e-commerce w Decathlon Polska, mówi o nowym podejściu do konsumentów, dla których kontakt z daną marką w sklepie stacjonarnym czy internetowym, za pośrednictwem reklamy w telewizji czy wyszukiwarki w smartfonie, to dzisiaj często jedno i to samo.

74

Fajrant

Wybierz sobie auto

Kupowanie samochodu to nie jest prosta sprawa. Nie dość, że najpierw musimy wybrać markę i model, a przy okazji także kolor nadwozia, to dochodzą do tego rozmaite wersje silnika i wyposażenia. A i to nie wszystko, bo na koniec trzeba skonfrontować się jeszcze z potężną listą opcji.

82

Prawo i podatki

Cała Polska specjalną strefą ekonomiczną

Kolejny, poprawiony projekt ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, uzupełniony projektami rozporządzeń wykonawczych, potwierdza generalny kierunek zmian przyjęty przez resort finansów i gospodarki. Przygotowany na 2018 r. „pakiet” zmian uzupełniony będzie o instrument, który może stać się znaczącym elementem wsparcia dla przedsiębiorców i zachętą do podejmowania działań inwestycyjnych.

84

Moja firma

Nagroda dla cierpliwych

Snapchat i Pinterest to platformy społecznościowe, które różnią się od siebie znacznie mniej, niż się niektórym wydaje. Owszem, promują się na nich nieco inne marki, inny jest też wiek ich użytkowników, ale łączy je choćby sposób komunikacji i cierpliwość, jakiej wymagają od tych, którzy prowadzą w nich kampanie marketingowe.

94

Fajrant

Kawa w sieciówce, a może selfieccino

Kawa? – pytanie, które często oznacza zaproszenie na mniej lub bardziej nieformalne spotkanie w miejscu, gdzie ją parzą i sprzedają. Czasem jest to zwykła kawiarnia czy knajpka, a innym razem – sieciowa. Wybór lokalu często jest przypadkowy, tak by było wygodnie dla umawiających się. Ale kafejki mają coraz to nowsze i nowocześniejsze wabiki, żeby przypadek wykluczyć.

96

Fajrant

O ciarach

Mój przyjaciel czasami mówi, że „przeszły go ciary”. Pewnie każdego z nas czasem przechodzą. Mnie dzisiaj też to spotkało.