Kawa w sieciówce, a może selfieccino

Rys. Andrzej Wieteszka
Rys. Andrzej Wieteszka 77
Kawa? – pytanie, które często oznacza zaproszenie na mniej lub bardziej nieformalne spotkanie w miejscu, gdzie ją parzą i sprzedają. Czasem jest to zwykła kawiarnia czy knajpka, a innym razem – sieciowa. Wybór lokalu często jest przypadkowy, tak by było wygodnie dla umawiających się. Ale kafejki mają coraz to nowsze i nowocześniejsze wabiki, żeby przypadek wykluczyć.

Kawowy biznes  w Polsce wart jest  550–600 mln zł i co roku rośnie o duże kilka procent. W większych miastach prym wiodą międzynarodowe sieciówki, takie jak brytyjska Costa Coffee (która przejęła rodzimą Coffeeheaven), polsko-brytyjska Green Caffè Nero, So! Coffee (francuskiej proweniencji, przejęła Empik Cafe) czy amerykańska Starbucks. Własne sieci budują też takie polskie firmy, jak Etno Cafè, Columbus Coffee i Organic Coffee. Wraca do nas amerykański Dunkin’ Donuts, a kanadyjski Second Cup rozpoczyna tworzenie swojej sieci. 

Rynek kawiarniany w naszym kraju jest malutki. W USA na przykład wart jest 23,4 mld dol. rocznie, a sporą jego część kontroluje JAB Holding, prywatna firma inwestycyjna z siedzibą w przyjaznym podatkowo Luksemburgu. JAB jest wehikułem inwestycyjnym rodziny Reimann, spadkobierców Johanna A. Benckisera, założyciela spółki chemicznej Benckiser (dziś Reckitt Benckiser, JAB ma blisko 8 proc. jej akcji). 

Luksemburska firma od kilku lat przez kolejne przejęcia konsoliduje rynek amerykańskich kawiarni sieciowych. Zaczęła w 2012 r. od przejęcia Peet’s Coffee & Tea, a potem nabyła jeszcze pięć innych. Największą transakcją był zakup w 2016 r., za 13,9 mld dol., Keurig Green Mountain. Co ważne, część przejętych przez JAB amerykańskich sieci kupuje kolejne firmy, zarówno takie, które mają już ugruntowaną pozycję, jak i startupy – na przykład...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2018 (30)

Więcej możesz przeczytać w 3/2018 (30) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ