Wydanie 3/2015 (3) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 3/2015 (3)

Data publikacji: 18.11.2015

Bank przyjazny firmie

Minęły już czasy, gdy trzeba było mieć milion, aby pożyczyć 100 tys. zł, ale małe i średnie firmy wciąż narzekają na utrudniony dostęp do finansowania. Banki odpowiadają: to „misie” są zbyt pasywne, 40 proc. z nich permanentnie i na własne życzenie funkcjonuje bez kredytów. Kto ma rację? Na pewno warto spotkać się w połowie drogi.

Małgorzata Remisiewicz

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 3/2015 (3)

1

Edytorial

Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy

Tematem wiodącym niniejszego wydania „My Company Polska” jest nasz miniraport poświęcony, ogólnie rzecz ujmując, relacjom na linii bank–przedsiębiorca. Zatytułowaliśmy go „Bank przyjazny firmie”.

8

Ludzie

Waxtorpeda

Izabela Makosz myśli i mówi tak, jak działa: zdecydowanie, precyzyjnie, szybko. Jak torpeda. W dwa miesiące przeszła od decyzji o własnym biznesie do działającej firmy i w pięć lat rozwinęła ją w dochodową sieć nowatorskich salonów depilacji. Pojawili się naśladowcy, a ona myśli już o czymś kolejnym

11

Ludzie

Ich kod wewnętrzny

Koszulki Red is Bad nie zakłada się przez przypadek. To więcej niż zwracające uwagę ubranie i rosnący biznes. To manifestacja poglądów i uczuć pomysłodawców tej marki a zarazem jej właścicieli. A także, naturalnie, jej klientów.

14

Ludzie

Tu jest mój teatr, tu jest moje drzewo

Stoję w al. Solidarności. Za plecami zawodzą tramwaje, w powietrzu wisi jesienna mgiełka. Przede mną brama ponadstuletniego budynku. Jeszcze kilkanaście lat temu obskurna, dziś pięknie odremontowana – prowadzi do lubianego w Warszawie Teatru Kamienica.

18

Ludzie

Perfekcyjna wizja

Lucyna i Marek Przyborkowie porzucili pięć lat temu korporacyjny kierat i postawili na własną firmę. Dziś mają siedem luksusowych salonów optycznych i stałych klientów, którzy przyjeżdżają do nich nawet z zagranicy.

21

Ludzie

Polakiem jestem dumnym

We wszystkim, w co wchodzi, Daniel Lewczuk przesuwa granice. Sobie samemu. Oswaja lęk towarzyszący zmianom. W drodze do celu widzi w perspektywie drugiego człowieka – to mu pomaga, bo chce, aby korzyść z jego pracy miała szerszy zasięg.

24

Strategie

Zaproś internetowy tłum

Szukając funduszy na swój projekt, można sięgnąć po crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, które polega na tym, że wielu ludzi, wiele grup, a nawet firm, wpłaca dowolne kwoty, aby ktoś mógł zrealizować swój cel. Bo każdy powinien mieć szansę

28

Strategie

Biznesowa rzeczpospolita babska

Duch przedsiębiorczości trzyma się mocno: kobiety założyły i prowadzą już niemal co trzecią firmę w kraju. Co ważne, we własnym gronie czują się pewniejsze siebie i bardziej docenione.

32

Strategie

Sztuka jedzenia łyżeczką

Start z pozycji małej firmy na rynku zdominowanym przez dużych graczy, posiadających miliardowe aktywa, ma swoje plusy. Utuczyć się można wszak i małymi porcjami, jeśli tylko jest ich dostatecznie dużo i są kaloryczne.

34

Strategie

Zarobić na miłości do biegania

To najchętniej uprawiany sport nad Wisłą. Co roku przybywa biegaczy i nowych biegów, a na popularnym trendzie chcą skorzystać już nie tylko producenci butów, ciuchów czy akcesoriów, lecz także biznesy do niedawna dość u nas egzotyczne: specjalistyczne „biegowe” sklepy, trenerzy personalni i organizatorzy zawodów.

40

Ludzie

Europy podróż na Księżyc

O wspólnej z Rosjanami misji na Marsa, o bazach na Księżycu i współpracy polskich małych i średnich firm z Europejską Agencją Kosmiczną rozmawiamy z Gianfranco Visentinem, wiceprezesem ESA ds. robotyki.

62

Temat z okładki

Bank przyjazny firmie

Minęły już czasy, gdy trzeba było mieć milion, aby pożyczyć 100 tys. zł, ale małe i średnie firmy wciąż narzekają na utrudniony dostęp do finansowania. Banki odpowiadają: to „misie” są zbyt pasywne, 40 proc. z nich permanentnie i na własne życzenie funkcjonuje bez kredytów. Kto ma rację? Na pewno warto spotkać się w połowie drogi.

71

Finanse

Jak korzystnie sfinansować zakup firmowego auta

Finansowanie takiego zakupu bywa nawet tańsze niż kredyt hipoteczny. A do tego jest elastyczne. Na wkład własny wystarczy 1 proc. ceny, raty można rozłożyć nawet na siedem lat, wykup nie jest obowiązkowy, wystarczą oświadczenia, a firma biorąca leasing może istnieć od dwóch dni.

74

Finanse

Sprzedaj problem faktorowi

Jak wyliczył Bank Światowy, w Polsce średni czas egzekucji zaległej faktury wynosi 830 dni. Same terminy płatności sięgają tygodni, a nawet miesięcy. Jeśli nie mamy odpowiedniej finansowej „poduszki” – a jest to zmora niejednej mniejszej firmy – warto się zabezpieczyć.

78

Finanse

Jeszcze jeden powód, by być innowacyjnym

Spłacasz mniej, niż pożyczasz – to nie slogan reklamowy, ale rzeczywista oferta dla firm. O istnieniu takiego kredytu przekonało się już ponad 650 innowacyjnych przedsiębiorców. W grudniu pojawi się szansa dla kolejnych chętnych.

82

Finanse

Polowanie na nomadów

Mieszkania na wynajem to forma inwestowania kapitału coraz bardziej popularna wśród przedsiębiorców. W rynek ten chętniej będą się też angażować potężni, nierzadko międzynarodowi gracze. Wygrają najlepsi. Bądź najszybsi.

85

Felietony

Pora na konsumenckie pospolite ruszenie

Wyobraźmy sobie salę kinową, w której inwestorzy oglądają na ekranie nasz ekonomiczny komediodramat i obstawiają rozwój fabuły, opierając się na wcześniejszych wydarzeniach. Niestety, od czasu do czasu w ciemnościach daje się wyczuć swąd kryzysowego pożaru. I wtedy dobrze siedzieć blisko drzwi.

86

Zarządzanie

Żeby firma nie została sierotą

Przejęcie firmy przez następne pokolenie właścicieli nie jest łatwe. To problem prawny, finansowy, organizacyjny i wreszcie – psychologiczny. Trzeba się do tego przygotować, przy czym, jak zawsze, najważniejsza jest dobra komunikacja.

89

Zarządzanie

ROI zamiast ankiety zadowolenia

Co najmniej 7 tys. firm szkoleniowych proponuje dziś w Polsce swoje usługi przedsiębiorstwom. Jak z tego natłoku ofert wybrać te dobre, na co patrzeć, czego wymagać przed, w trakcie i po? Na pewno nie referencji.

92

Marketing

Maszyna też chce być piękna

Dobry dizajn (ładniej, taniej, lepiej) może zapewnić przewagę konkurencyjną producentom nie tylko mebli, rowerów czy telefonów, lecz także urządzeń przeznaczonych do hal produkcyjnych czy serwerowni. Tu pierwsze wrażenie też się liczy.

100

Lifestyle

Cicho. Szef pisze... książkę!

Znanym przedsiębiorcom i cenionym menedżerom zdarza się opisać w książkach historie swoich karier i ścieżki przemyśleń. Co z tego mają? Satysfakcję, że podzielili się z innymi swoim doświadczeniem, a nawet radość nauczania. Trochę autopromocji też nie zaszkodzi.

110

Lifestyle

Oszczędność bez wyrzeczeń

Prestiżowa limuzyna z 3-cylindrowym silnikiem? Dziś to możliwe – w czasach, gdy producenci aut na wszelkie sposoby tną emisję spalin, maleją pojemności skokowe i liczba cylindrów. Na szczęście, zwykle bez uszczerbku dla osiągów.

114

Lifestyle

A może sylwester w Montrealu?

Białe Boże Narodzenie, sylwester w jednym z najbardziej zabawowych miejsc świata, trochę Francji-nie-Francji z największym targiem w Ameryce Północnej... A może chcecie spotkać chasydów, którzy nadal mówią w jidysz? Jedźcie do Montrealu.

118

Felietony

Z korporacji na swoje

Masowe zwolnienia w wielkich korporacjach miewają dobre strony. Ich konsekwencją jest bowiem zakładanie nowych firm, z których wiele oferuje ciekawe, innowacyjne rozwiązania.