Zarabianie na starszych konsumentach. Rynek będzie się podwajał

Fot. Sabine van Erp, Pixabay
Fot. Sabine van Erp, Pixabay
Do 2050 roku na świecie będzie ponad 2 miliardy ludzi w wieku powyżej 60 lat, czyli ok. 25 proc. światowej populacji. Te liczby, w połączeniu z ogromnym wzrostem adaptacji technologicznej seniorów, przyczyniają się do ogromnego zapotrzebowania na innowacje, które będą odpowiadać na potrzeby i aspiracje osób starszych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Według 4Gen Ventures, rynek Agetech podwoi swoją wartość z 1 do 2 bilionów USD do 2025 roku. Taka estymacja jest pochodną dwóch czynników: rozwoju tzw. gospodarki długowieczności , której wydatki, wzrosły z 26 do 37 bilionów USD na świecie oraz wzrostu tempa cyfryzacji tej grupy z 4 proc. do 8 proc.

Wzrost populacji osób w wieku powyżej 50 lat, a także wysokość ich dochodu rozporządzalnego mają największy wpływ na rozwój tej branży. Agetech dotyczy cyfrowego wykorzystania usług przeznaczonych dla osób 50+ i związanych z tym zmian wydatków w tradycyjnym do tej pory przyjętym modelu. Przykładem jest rynek przestrzeni mieszkalnych/domów opieki seniorów w USA, który na ten moment jest już wart 400 miliardów USD.

W odpowiedzi na zmiany, giganci cyfrowi, jednorożce i start-upy zaczęły już adresować potrzeby tego rynku. Będzie to równie konkurencyjna branża, jak do tej pory płatności czy e-commerce. Jeśli pomyślimy o wszystkich najnowszych technologiach - sztucznej inteligencji, IoT, urządzeniach, automatyzacji usług, finansach - zasadniczo każda z branż ma potencjał dostosowania się do nowego odbiorcy 50+. Będzie to nie tylko nowa grupa docelowa, ale również impuls do innowacji i rozwoju produktu, który w swojej formie będzie musiał się przystosować do nowego odbiorcy.

Seniorzy są nie tylko dużą grupą konsumentów, ale również wykazują wysoką aktywność w prowadzeniu własnego biznesu. Aleksander Majchrzak, CEO Wealthon - lendtechu dla mikroprzedsiębiorców, mówi, że dojrzali przedsiębiorcy są równie aktywni w biznesie. Podkreśla, że w porównaniu z młodszymi przedsiębiorcami, są rzetelniejsi w spłacie zaciągniętych zobowiązań i ostrożniejsi w podejmowaniu decyzji biznesowych, co przekłada się na mniejsze ryzyko biznesowe.

Aktywność seniorów jest zauważalna na wielu polach, również w usługach cyfrowych, płatnościach online czy e-commerce. Jakub Dwernicki, CEO technologicznej grupy R22 dodaje, że osoby powyżej 55 roku życia stanowią prawie 1/4 odbiorców usług hostingowych oferowanych przez spółkę. Jest to zasługa przedsiębiorców, ponieważ w grupie klientów indywidualnych osoby te stanowią zaledwie kilka procent.

Na rynku pojawiają się nowe e-sklepy dedykowane seniorom ze zintegrowanymi płatnościami online, np. z wykorzystaniem rozwiązań oferowanych przez Blik.

Aktywizacja seniorów w onlinie

Covid-19 był jednym z bodźców aktywizujących osoby starsze do korzystania z szeroko pojętych usług cyfrowych. Pandemia ograniczyła możliwość wizyt w sklepach, zwłaszcza seniorom, dlatego e-commerce płynnie wypełnił powstałą lukę. PayPal twierdzi, że od marca do kwietnia osoby w wieku powyżej 50 lat były najszybciej rozwijającym się segmentem wśród ich klientów.

Aleksander Majchrzak dodaje, że młodzi i nowoczesny styl życia, jaki prowadzą, już na stałe mają wpisane używanie cyfrowych rozwiązań. Firmy nadal prześcigają się w tworzeniu innowacji dla tej grupy odbiorców, która jest już przesycona technologiami. Jednak patrząc na sytuację demograficzną, która wskazuje, że liczba osób powyżej 60 roku życia ma gwałtownie wzrosnąć w ciągu najbliższych 30 lat, skupienie się na seniorach może być równie ważnym kierunkiem do obrania, ponieważ dojrzały konsument będzie równie efektywnie napędzał wzrost konsumpcji.

Jakub Dwernicki zwraca również uwagę, że grupa seniorów aktywnie korzystających z usług cyfrowych konsekwentnie powiększa się z roku na rok. W tym roku proces adaptacji przyspieszył za sprawą epidemii Covid-19 i wymuszonej izolacji społecznej, która w szczególności dotyczyła grupy 60+. Srebrne pokolenie, do tej pory, nie miało wystarczającej motywacji do eksploracji technologii. Chcąc jednak utrzymać kontakt z bliskimi musieli zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami, np. narzędziami do telekonferencji. Osoby, które z większą rezerwą podchodziły do innowacji zyskały dodatkową motywację do poznawania cyfrowych rozwiązań, kwestie bezpieczeństwa i zdrowia przekonały ich do pierwszych zakupów w e-commerce czy korzystania z nowych form rozrywki. Jak dodaje Dwernicki, zaspokojenie potrzeb cyfrowych seniorów to wyzwanie, ale i okazja na szybszy rozwój wielu branż.

Co więcej, oczekuje się, że srebrna generacja będzie żyć dłużej i cieszyć się lepszym zdrowiem niż kiedykolwiek wcześniej. A na ten moment mamy do czynienia z sytuacją braku zaadresowania potrzeb tego sektora. Aleksander Majchrzak dodaje, że często bagatelizuje się potrzeby tej grupy i umniejsza ich możliwościom korzystania z nowoczesnych rozwiązań. Niewiele firm adresuje swoje produkty zdrowym i doświadczonym cyfrowo osobom starszym.

Według danych Deloitte liczba posiadanych smartfonów wśród dorosłych w wieku 55 lat i starszych wzrosła do 77 proc.. Badania Pew nieco bardziej szczegółowo dzieli tę grupę wiekową: 79 proc. 50-64-latków, podczas gdy nieco ponad połowa (53 proc.) dorosłych w wieku 65 lat i starszych posiada smartfony, a odsetek tych osób spada do 40 proc. dla 75-latków i starszych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ