Zamienić pasję w dochodowy biznes. Jak sprzedawać rękodzieło?
Fot. materiały prasoweŚwiatowy rynek rękodzieła rośnie co roku o ponad 10 proc. Jak wynika z raportu "Handicraft market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2018-2023", jego wartość do 2023 roku wzrośnie niemal dwukrotnie, osiągając ponad 984 mld dol. Tak intensywny rozwój branża zawdzięcza rozwijającym się platformom sprzedażowym, które ułatwiają dostęp do twórczości artystów i rzemieślników oraz mediom społecznościowym, które sprawiają, że kontakt z twórcą jest na wyciągnięcie ręki.
Nawet pandemia nie powstrzymała rosnącego trendu, a działalność wielu firm wręcz przyspieszyła. Madrycka firma We Are Knitters poinformowała Vogue Business, że jej stały 10 proc. roczny wzrost sprzedaży skoczył do 235% w marcu ubiegłego roku. Z kolei brytyjska firma Wool and the Gang, która od dawna wdrażała strategię digital, także odnotowała niesamowity wzrost sprzedaży.
- W Polsce również widać wyraźny wzrost zainteresowania produktami handmade. Zaczynając od modnej makramy, wełnianych koców, biżuterii czy ubrań, na cermaicznych naczyniach i drewnianych meblach kończąc. Klienci przede wszystkim doceniają wysoką jakość materiałów oraz pracę własnych rąk – wyjaśnia Agnieszka Gaczkowska, promotorka rękodzieła i założycielka ekosystemu wzrostu biznesowego dla twórców rękodzieła OPLOTKI. I dodaje: – Jednak warto podkreślić: żeby zamienić pasję w dochodowy biznes same umiejętności nie wystarczą. Większość rzemieślników to osoby twórcze, które lubią zamknąć się w swojej pracowni i tworzyć. Najchętniej całą resztę obowiązków przekazałyby komuś innemu. Na początku to niemożliwe. Biznes rządzi się swoimi prawami i trzeba się go nauczyć. W Akademii Rękodzielnika, którą prowadzę, pokazuję, jak budowanie swojej marki i rozwijanie biznesu może stać się wspaniałą przygodą.
Jak sprzedawać rękodzieło? 5 wskazówek dla rękodzielników, jak zamienić pasję w dochodowy biznes.
1. Zrób badanie rynku
Od samego początku trzeba myśleć strategicznie. W większości przypadków rzemieślnicy dzielą się swoimi pracami z rodziną i przyjaciółmi, którzy doceniają ręcznie wykonane prezenty, jednak aby wyjść szerzej, nie wystarczy aprobata najbliższych. Trzeba przeprowadzić badanie rynku, aby wiedzieć, kto jest naszym klientem, jakie produkty możemy mu zaoferować, w jakiej cenie, w jakich kanałach warto się promować.
2. Przygotuj ofertę
Media społecznościowe wielu twórców obfitują w rozmaite produkty i wyroby. Na każdym zdjęciu jest inny produkt. Z jednej strony o to chodzi – w końcu jest to praca twórcza, jednak gdy oferta jest zbyt szeroka, to sami rzucamy sobie kłody pod nogi.
- Doskonale rozumiem twórców, gdy trudno im się zdecydować np. na robienie tylko ceramicznych talerzy czy filiżanek jedną techniką, skoro mogę eksperymentować i znacznie poszerzyć swoją ofertę. Jednak warto dobrze przeanalizować, co konkretnie chcemy sprzedawać i nie wypełniać oferty po brzegi. Wówczas mamy możliwość znalezienia swojej niszy i wypracowania charakterystycznej marki – twierdzi założycielka OPLOTKI.
3. Odpowiednio wyceń swoje produkty
Wycenianie swoich produktów przychodzi początkującym rzemieślnikom szczególnie ciężko. „Jak mogę prosić o pieniądze, skoro tak świetnie się przy tym bawię? To dla mnie sama przyjemność” – tak myśli większość. Problem z wyceną najczęściej leży w przekonaniach i poczuciu własnej wartości.
4. Buduj markę
Na budowanie marki składa się wiele elementów: produkt, jego cena, sposób komunikacji, kanały sprzedaży, a nawet obsługa klienta czy sposób pakowania produktów. Jednak dobra wiadomość jest taka, że można się tego nauczyć i cały czas usprawniać. Budowanie marki jest procesem, który nigdy się nie kończy. Szczególnie jest to ważne, gdy chcemy rozwijać biznes, a nie tylko swoją pasję.
- Większość twórców najchętniej te elementy zleciłaby komuś innemu, jednak szczególnie na samym początku warto mieć wpływ na wszystkie detale i małymi krokami rozwijać markę. Znalezienie swoich wyróżników, umiejętne komunikowanie w mediach społecznościowych, budowanie relacji – to wszystko przyciąga lojalnych klientów – podsumowuje Agnieszka Gaczkowska.
5. Zadbaj o promocję
W promocji rękodzieła prym wiodą media społecznościowe. Instagram, Facebook i Pinterest to podstawowe kanały promocyjne większości marek handmade. Aby przyciągnąć klientów nie wystarczy publikować pierwszych lepszych zdjęć opatrzonych krótkim opisem. Niezwykle ważne jest przedstawienie produktów w taki sposób, aby rozpalić wyobraźnię klientów i zachęcić do zakupu.