Zagranica nam niestraszna
SHUTTERSTOCKAż 84 proc. polskich firm działających za granicą zamierza tam rozwijać swoją ekspansję – wynika z badania Fundacji Kronenberga przy banku Citi Handlowy. 62 proc. z 300 przepytanych spółek nie obawia się Brexitu.
Wśród powodów dalszej ekspansji przedsiębiorstwa najczęściej wskazują na wyższą rentowność sprzedaży eksportowej (73 proc. zapytanych). Jeśli chodzi o bariery rozwoju wymieniają silną konkurencję (25 proc.), biurokrację (17 proc.), rzadziej ryzyko kursowe i różnice kulturowe (10 i 9 proc.). – Polskie firmy nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, mimo że aż 79 proc. z nich uważa, że to właśnie za granicą muszą sprostać wyższym wymaganiom klientów. Choć taka ekspansja wymaga silniejszego zaangażowania, to rentowność mobilizuje do większej aktywności – mówi Piotr Kosno, dyrektor zarządzający departamentu klientów strategicznych w Citi Handlowym.
Rodzimym przedsiębiorcom pomaga coraz lepsza renoma naszych produktów, zwłaszcza spożywczych, budowlanych i mebli, oraz konkurencyjne ceny. Jedynie 38 proc. z nich obawia się ewentualnych konsekwencji Brexitu, jak ograniczenia w przepływie towarów i usług, niekorzystne różnice kursowe i podniesienie ceł.