Wielkie rozczarowanie użytkowników 23andMe. Firma oskarżana o oszustwo

Wielkie rozczarowanie użytkowników 23andMe. Firma oskarżana o oszustwo
Użytkownicy 23andMe wyrażają niezadowolenie wobec firmy. Oskarżają ją o oszukiwanie w sprawie automatycznego odnawiania subskrypcji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wielu klientów skarży się na 23andMe, że firma nadal obciążała ich karty kredytowe po tym, jak anulowali subskrypcję. Automatyczne odnawianie abonamentu było więc niezgodne z prawem i oczekiwaniami użytkowników.

Rozczarowani użytkownicy usługi testów genetycznych oskarżyli firmę o oszustwo. Twierdzą, że włączyła ona ponownie automatyczne odnowienie subskrypcji po tym, jak wyłączyli je sami manualnie. Następnie obciążała ich na wyższe sumy, niż początkowo się zapisali — wynika z nowego raportu Gizmodo.

Ponad sto skarg trafiło do FTC

Federalna Komisja Handlu (FTC) opublikowała ponad sto skarg, które użytkownicy 23andMe złożyli od początku 2023 roku, po tym jak Gizmodo złożyło wniosek FOIA o udostępnienie dokumentów.

W wielu z tych skarg — niektóre z nich zostały opublikowane przez serwis Gizmodo — czytamy, że użytkownicy uznali praktyki 23andMe za "wątpliwe" i "nieetyczne".

"Wyłączyłem automatyczne odnawianie po ostatnim niechcianym odnowieniu" — napisał jeden z użytkowników w swojej skardze do FTC. "Jednak ZOSTAŁEM obciążony za odnowienie. Nie wyraziłem na to zgody. Wyłączyłem automatyczne odnowienie, czego ta firma i tak nie ułatwia, i nie wysyła potwierdzenia o tym. Nie otrzymałem żadnych e-maili informujących mnie, że zostanę ponownie obciążony. Wyłączyłem to 11 miesięcy wcześniej".

Rzecznik 23andMe odpowiedział na skargi

Rzecznik 23andMe powiedział w komunikacie dla mediów: "Nasza polityka nie przewiduje obciążania klientów za odnowienie, jeśli zrezygnowali z członkostwa przed datą odnowienia. Jeśli klienci zostaną niesłusznie obciążeni, zachęcamy ich do kontaktu z nami, a my zajmiemy się problemem".

Inny użytkownik oskarżył firmę o potajemne włączanie automatycznego odnawiania po tym, jak wyłączał je kilka razy.

Użytkownicy również skarżą się na to, że nawet gdy poinformowali 23andMe, iż zostali obciążeni po wyłączeniu automatycznego odnawiania, firma odmówiła im zwrotu pieniędzy.

"Anulowałem moją subskrypcję z 23andMe w styczniu 2022 roku i poprosiłem o usunięcie z automatycznego rozliczania. Niemniej jednak obciążyli mnie roczną opłatą 15 stycznia 2023 roku. Obsługa klienta odmówiła zwrotu pomimo ich praktyk wykorzystywania sytuacji" — napisał jeden z użytkowników do FTC w swojej skardze.

23andMe powiedziało Gizmodo, że nie oferuje zwrotów za "częściowo wykorzystane okresy członkostwa".

23andMe walczy z problemami finansowymi

Jeszcze kilka lat temu 23andMe było gorącym startupem, który zajmował się testami DNA. Cechy genetyczne, które mogą mieć wpływ na zdrowie, w tym predyspozycje do różnych chorób — właśnie takich informacji dostarczała spółka.

Założycielka i CEO firmy Anne Wojcicki, siostra Susan, która od 2014 do 2023 r. była szefową YouTube'a, była określana w mediach jako miliarderka, która dorobiła się majątku od podstaw i samodzielnie.

W pewnym momencie 23andMe była wyceniana na 6 mld dol. Teraz jej kapitalizacja to 240 mln dol. Akcje spółki od początku roku straciły już na wartości 45%. Startup boryka się z ogromnymi problemami finansowymi. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ