Transakcje bezgotówkowe stały się wymogiem

Płatności bezgotówkowe
Płatności bezgotówkowe, fot. Shutterstock
Zwyczaje płatnicze – jak podkreślają eksperci – co do zasady zmieniają się raczej wolno, jednak w ostatnich latach tempo zmian znacznie przyspieszyło, zwłaszcza w zakresie sposobów dokonywania płatności za zakupy towarów i usług przez konsumentów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

O jak dużym przyspieszeniu mówimy? Odpowiedź można znaleźć w badaniu konsumenckim „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce”, opracowanym przez Fundację Polska Bezgotówkowa oraz Polasik Research. Jeszcze cztery lata temu, ponad połowa transakcji detalicznych wykonywanych w stacjonarnych punktach handlowych i usługowych (POS) rozliczana była w gotówce. Największą konkurencją dla gotówki była karta – odsetek Polaków korzystających z karty płatniczej zapisanej w smartfonie był minimalny.

W kolejnych latach znaczenie gotówki sukcesywnie malało, a klienci zaczęli przekonywać się do innowacyjnych rozwiązań technologicznych, tj. mobilne płatności NFC. „Osiągnięte tempo zmiany zwyczajów płatniczych traktujemy jako ewolucyjne, następujące m.in. za sprawą przemiany pokoleniowej i generalnej popularyzacji technologii cyfrowych” – czytamy w publikacji podsumowującej opisywane badanie.

Przełomem okazał się 2020 rok, gdyż po raz pierwszy w historii liczba detalicznych transakcji bezgotówkowych w POS przewyższyła liczbę transakcji gotówkowych. Branża nazwała to przyspieszenie „cashless movement”, a wszyscy zaczęli się zastanawiać, na ile dynamika zmian z nami pozostanie. Już teraz wiemy, że od płatności bezgotówkowych nie ma odwrotu – w 2021 roku zaledwie 43 proc. transakcji w POS wykonano gotówką.

Oczywiście na focus na płatności bezgotówkowe w dużym stopniu wpływ ma fakt, że osoby preferujące tego typu rozwiązania, w trakcie pandemii już niemal całkowicie odwróciły się od tradycyjnych banknotów. Jednak, co ważne podkreślenia, w ten sposób zaczęli płacić również ludzie, którzy wcześniej – z różnych względów – wybierali raczej gotówkę. To z kolei sprawia, że w naszym kraju stale ubywa „białych plam płatnicznych”, a obrót bezgotówkowy staje się coraz powszechniejszy także w gminach wiejskich i mniejszych miejscowościach.

SoftPOS – rozwiązanie na nowe czasy

Zachodzące przemiany musi zauważyć biznes. Przedsiębiorcy, z którymi rozmawiamy na łamach „My Company Polska” podkreślają, że innowacyjne podejście do płatności stało się koniecznością, a posiadanie terminala płatniczego może stanowić o przewadze konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak chociażby salony fryzjerskie czy kosmetyczne. Możliwością płatności bezgotówkowej być może nie przyciągniesz gigantycznej liczby nowych klientów, ale z pewnością sprawisz, że dotychczasowi chętnie z tobą pozostaną.

Nowością w zakresie transakcji bezgotówkowych jest SoftPOS, oferowany przez Santander Bank Polska. Aplikacja SoftPOS zmienia twój smartfon w terminal płatniczy, umożliwiając dokonywanie płatności zbliżeniowych za wszystkie usługi lub towary. Do obsługi procesu sprzedaży wystarczy zwykły smartfon lub tablet wyposażony w system operacyjny Android 8.0 lub nowszy. Aplikację można szybko pobrać ze sklepu internetowego Google Play, a po zainstalowaniu na urządzeniu mobilnym korzysta się z niej jak ze standardowego terminala płatniczego do akceptacji transakcji zbliżeniowych – dotyczy to również transakcji wymagających podania kodu PIN realizowanych zarówno plastikowymi kartami zbliżeniowymi, jak i mobilnymi portfelami.

SoftPOS to liczne korzyści. Pieniądze z transakcji są na koncie w Santander Bank Polska już następnego dnia roboczego, a płatności od klientów można przyjmować 24h na dobę. Wprowadzenie usługi redukuje koszty prowadzenia działalności gospodarczej (miesięczny abonament to nawet 7,99zł!), a dla przedsiębiorców korzystających jednocześnie z Programu Polska Bezgotówkowa jest zupełnie darmowa przez pierwsze 5 miesięcy lub do osiągnięcia obrotu 42 tys zł. SoftPOS oznacza także brak papierowych rachunków, co może być bardzo istotne w kontekście wizerunku przedsiębiorstwa – konsumenci chętniej wybierają te firmy, które działają proekologicznie. - SoftPOS to idealne rozwiązanie na obecne czasy. Prosta i szybka instalacja aplikacji na telefonie lub tablecie, możliwość przyjmowania płatności gdziekolwiek znajduje się klient i o każdej porze, dostęp do swoich pieniędzy już następnego dnia roboczego na koncie firmowym w Santander Bank – to wszystko powoduje, iż klienci firmowi Santander Bank Polska i ich biznesy mogą rozwijać się dynamiczniej, zyskując także istotne przewagi konkurencyjne. A przy tym – budują pozytywny wizerunek w oczach swoich klientów – podsumowuje Piotr Termena, zarządzający biznesem płatności bezgotówkowych w Santander Bank Polska.

ZOBACZ RÓWNIEŻ