To się nazywa longterm. Warsaw Equity Group sprzedaje udziały w Baltchem po 23 latach od inwestycji
Krzysztof Dziewicki, prezes zarządu WEGFundusz Inwestycyjny Warsaw Equity Group (WEG) sprzedał 100 proc. udziałów w firmie Baltchem S.A. Zakłady Chemiczne. Spółka znajdowała się w portfelu WEG od 1999 roku.
Jak deklaruje WEG, wewnętrzna stopa zwrotu z tej inwestycji wyniosła 20 proc., natomiast poniesione nakłady zwróciły się 33-krotnie.
Baltchem sprzedany po 23 latach
Baltchem działa w branży terminali paliwowych w Polsce. Oferuje przeładunki z wykorzystaniem transportu drogowego, kolejowego i morskiego w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Dysponuje blisko 170 tys. M3 pojemności magazynowych i najbardziej nowoczesnym terminalem samochodowym w Polsce.
Szczegóły transakcji nie są podane do publicznej wiadomości.
- Mówimy o sobie Partners for Growth. Inwestycja w Baltchem to doskonały przykład, że wspólne działania – zarządu, organizacji oraz funduszu - na rzecz rozwoju spółki przynoszą bardzo dobre efekty. Zarząd Baltchem zawsze cieszył się naszym dużym zaufaniem, a z drugiej strony WEG wspierał jego działania od strony strategicznej. Wspólnie doprowadziliśmy do całkowitej transformacji firmy, co było warunkiem koniecznym, by odnieść sukces inwestycyjny. Unowocześnienie terminali i rozbudowa posiadanych pojemności magazynowych pozwoliła na znalezienie inwestorów branżowych zainteresowanych umocnieniem pozycji spółki na polskim rynku - mówi Krzysztof Dziewicki, prezes zarządu WEG, zaangażowany bezpośrednio w projekt.
Przeczytaj także: komu przysługuje 1000 plus?
Nowa dezinwestycja od Warsaw Equity Group
Warsaw Equity Group to działający od 1993 roku prywatny fundusz inwestycyjny realizujący inwestycje typu venture capital, private equity i fund of funds. W zeszłym roku zarząd funduszu wdrożył nową strategię inwestycyjną. Zgodnie z jej założeniami organizacja skupia się na budowie portfela składającego się z projektów z obszaru innowacyjnych rozwiązań B2B - automatyzacji i poprawy efektywności, a także zrównoważonego rozwoju (sustainability). W portfolio WEG znajdują się m.in. Piwik PRO, Nethansa, Vigo Photonics czy Contec.
- Wsparcie WEG dla spółek portfelowych wykracza daleko poza inwestycję kapitałową. Dzięki temu, że inwestujemy środki naszych założycieli i nie mamy ograniczeń instytucjonalnych, możemy ze spółkami pracować w sposób holistyczny, dostarczając im realną wartość, między innymi przy wspieraniu procesów biznesowych oraz maksymalizacji potencjału zespołu i organizacji. Sprzedaż akcji Baltchem jest nie tylko zamknięciem pewnego etapu w historii WEG, ale także dowodem na to, że konsekwentnie realizowana strategia inwestycyjna i współpraca na linii fundusz-spółka przynosi satysfakcjonujące benefity dla wszystkich stron – tłumaczy Krzysztof Dziewicki.
Historia inwestycji WEG w Baltchem
Historia współpracy WEG i Baltchem sięga 1999 roku, gdy grupa inwestycyjna, założona przez Jacka Giedrojcia i Witolda Grzesiaka, nabyła większościowy pakiet akcji w byłej fabryce farb i lakierów w Szczecinie. Fabryka znajdowała się wtedy w bardzo trudnej sytuacji finansowej.
- Szansę dostrzegliśmy w lokalizacji firmy – w porcie szczecińskim. Spółka posiadała wtedy zbiorniki o pojemności 15 tys. m3 wykorzystywane do działalności produkcyjnej. Zdecydowaliśmy, aby na bazie istniejącej infrastruktury przekształcić Baltchem w morski terminal chemiczny. Pierwszy nowoczesny zbiornik powstał w 2001 roku - wspomina Jacek Giedrojć, jeden z założycieli Warsaw Equity Group od samego początku zaangażowany w inwestycję.
Okazało się, że jest znaczące zapotrzebowanie na terminal paliwowy w regionie, a dostęp do morza stanowi kluczowy atut. Spółka świadczyła usługi przede wszystkim importerom, którzy na bazie infrastruktury Baltchem mogli prowadzić dystrybucję importowanych paliw ciekłych na terenie regionu zachodniopomorskiego. Wszystkie wypracowywane zyski inwestowane były w rozbudowę pojemności magazynowych i modernizację infrastruktury przeładunkowej.
W 2007 WEG nabył nowoczesny terminal paliwowy w Świnoujściu. Dzięki tej transakcji, Baltchem uzyskał możliwość przyjmowania dużych jednostek morskich i kilkukrotnie zwiększył zdolności magazynowe. Obecnie pojemność wszystkich zbiorników wynosi blisko 170 tys. m3.
W ostatnich latach spółka zbudowała najnowocześniejszy terminal samochodowy w Polsce, posiadający w pełni zautomatyzowany system wydawania wszystkich dostępnych na rynku gatunków paliw ciekłych. Niedawno rozpoczęła również budowę nowego terminala kolejowego, co pozwoli na umocnienie pozycji leadera wśród niezależnych operatorów logistycznych paliw ciekłych w Polsce.