TikTok inwestuje ponad 1,5 miliarda dolarów w GoTo. Postawi na e-commerce
Należący do Bytedance TikTok zainwestuje ponad 1,5 miliarda dolarów w umowę z Grupą GoTo. Pozwoli to chińskiej aplikacji do udostępniania filmów wznowić operacje detaliczne w Indonezji, jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce.
Firmy oświadczyły w poniedziałek, że TikTok Shop Indonesia i platforma e-commerce GoTo, Tokopedia, zostaną połączone pod istniejącą nazwą Tokopedia, przy czym TikTok przejmie 75% kontrolnych udziałów.
Tokopedia kupi aktywa i prawa do indonezyjskiego biznesu zakupowego TikTok za 340 milionów dolarów, podczas gdy TikTok zapłaci 840 milionów dolarów za posiadanie nowych akcji w ramach swojego udziału w Tokopedii. Z dokumentacji wynika, że Tokopedia, największa platforma zakupów online w Indonezji, otrzyma także od TikTok weksel na 1 miliard dolarów na przyszłe potrzeby kapitału obrotowego.
Oczekuje się, że transakcja zostanie zamknięta w pierwszym kwartale 2024 roku.
TikTok chce zwiększyć przychody
Porozumienie pojawia się w momencie, gdy TikTok, należący do Bytedance z siedzibą w Pekinie, i znany głównie z wirusowych krótkich filmów, stara się wykorzystać rosnącą globalną popularność. Zamierza konkurować w przestrzeni handlu online, zwanym social commerce, z innymi rywalami.
Indonezja była z kolei jednym z bardziej udanych rynków e-commerce dla TikToka, ale firma została zmuszona do zamknięcia ofert detalicznych w październiku po tym, jak władze w Dżakarcie zakazały zakupów online na platformach mediów społecznościowych. Miało to na celu ochronę małych sprzedawców przed konkurencją e-commerce.
Partnerstwo z GoTo przywraca usługi zakupowe TikTok w czwartym co do wielkości narodzie na świecie i największej gospodarce w regionie, gdzie aplikacja zrobiła znaczące postępy. W całej Azji Południowo-Wschodniej TikTok ma natomiast miesięczną bazę użytkowników wynoszącą 325 milionów, z czego obecnych na platformie jest 15 milionów firm.
TikTok robi również postępy na innym ważnym froncie: w USA. We wrześniu firma rozszerzyła swoją usługę e-commerce na wszystkich swoich 150 milionów użytkowników w USA, największym rynku aplikacji, po miesiącach testów, opóźnień i niepewności wśród napiętych stosunków amerykańsko-chińskich.
Na całym świecie TikTok ma na celu zwiększenie całkowitej wartości sprzedanych towarów na swojej platformie, czyli wartości brutto towarów, do 20 miliardów dolarów w tym roku z mniej niż 5 miliardów dolarów w 2022 roku.