Tesla zaprezentuje "robotaxi" już 8 sierpnia. Potwierdza Musk
Elon Musk od dawna wykazywał zainteresowanie pojazdami samojezdnymi, twierdząc, że będą one jednym z najważniejszych produktów Tesli. Pomimo wielkich obietnic, minęły lata i na razie w pełni autonomicznych samochodów brakuje.
Ale Musk, w piątkowe popołudnie, ogłosił na X, że Tesla zaprezentuje swoje robotaxi już 8 sierpnia br.
Jego post był prosty i nie zawierał szczegółów: "prezentacja Tesla Robotaxi 8/8" — napisał na X dyrektor generalny Tesli (i właściciel X).
Musk w przeszłości powiedział, że Tesla stworzy samochód autonomiczny, którym mógłby posługiwać się człowiek. Powiedział również, że samochody Tesli wyposażone w pełną funkcję samosterowania, dzięki aktualizacjom oprogramowania, będą stopniowo coraz lepiej radzić sobie z prowadzeniem. W pewnym momencie samochody będą w stanie działać jako w pełni autonomiczne taksówki i mogłyby zarabiać pieniądze dla swoich właścicieli, oferując przejazdy taksówkowe samodzielnie, co Musk wielokrotnie powtarzał.
Dochód pasywny z taksówki
Do tej pory firma nie spełniła kilku przewidywań Muska dotyczących momentu, w którym rzeczywiste autonomiczne pojazdy byłyby dostępne.
Tesla pięć lat temu, w kwietniu 2019 r., twierdziła, że spodziewa się rozpocząć działalność robotaxi w 2020 r. Firma przewidywała, że autonomiczne samochody będą działać średnio 11 lat i będą przejeżdżały 1 milion mil, przynosząc firmie i operatorom samochodów zysk w wysokości 30 000 dol. rocznie.
Ale Musk również przyznał, że jego zapis przewidywań może być niedokładny — czasami nawet bardzo. "Jedyna krytyka, jaka jest, i jest ona słuszna, brzmi: czasami nie dotrzymuję terminów. Ale ostatecznie dostarczam produkty i zespół Tesli również" — powiedział Musk podczas wydarzenia w kwietniu 2019 r.
Obecnie możliwość pełnej jazdy autonomicznej może być zakupiona wraz z nowym modelem Tesla Model 3, ale za dodatkowe 12 000 dol. Można ją również zakupić w formie subskrypcji za maksymalnie 199 dol. miesięcznie, w zależności od początkowego wyposażenia samochodu. Warto jednak dodać, że włączona funkcja autonomicznej jazdy nadal wymaga aktywnego nadzoru kierowcy, co oznacza, że nie jest on faktycznie zdolny do pełnej jazdy autonomicznej na dzisiaj.
Kilka firm, w tym Waymo (należy do Alphabet), oraz filia GM (Cruise) również pracuje nad autonomicznymi usługami współdzielenia przejazdów.