Sposób na marketplace…

Sposób na marketplace…
… czyli jak marki mogą zabłysnąć na tle konkurencji i zaprezentować się milionom klientów.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2024 (104)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Aż 79 proc. polskich internautów, zgodnie z danymi z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023”, robi zakupy przez Internet. Jak do nich dotrzeć? Możliwości jest mnóstwo, ale jeśli chcesz prowadzić efektywne działania sprzedażowo-marketingowe online, musisz zrozumieć, gdzie są Twoi klienci oraz jak najlepiej odpowiedzieć na ich potrzeby, by trafić do ich koszyka.

Tajemnice klientów

Z ratunkiem, jak zawsze, przychodzą liczby. Najwięcej, bo 38 proc. osób kupujących w internecie, biorących udział w badaniu „Customer Journey 2023: Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanym przez Minds & Roses, zaczyna poszukiwanie produktów od platform marketplace. Miejsce numer dwa, czyli wyszukiwarka Google, zdobyła aż o 12 pp. mniej. Wykorzystaj tę wiedzę w praktyce. Jak? Musisz zrozumieć podstawowe trendy, które powodują, że platformy marketplace są najchętniej wybierane przez klientów (dowody przynosi wspomniane badanie). Po pierwsze, kupujący reprezentowani w badaniu to w 36 proc. smart shopperzy, czyli ludzie ceniący świadome zakupy (co trzeci kupujący szuka najbardziej opłacalnego produktu). Po drugie, konsumenci działają w duchu compressed commerce – aż 54 proc. badanych przy robieniu zakupów w internecie chce jak najszybciej przejść od fazy wyszukiwania produktu do finalizacji transakcji. Marketplace doskonale odpowiada na te potrzeby. Z punktu widzenia marketera bardzo ciekawy jest jeszcze jeden trend, czyli ad-driven buying. Połowa uczestników badania twierdzi, że dzięki reklamie trafili na produkt w atrakcyjnej cenie, a dla 30 proc. reklamy przyspieszają zakupy i są inspiracją.

Czas na reklamę

Co to oznacza? Decydując się na działania reklamowe na marketplace, docierasz do ogromnej grupy potencjalnych klientów, którzy są nastawieni na robienie zakupów. Dla przykładu Allegro, czyli największą platformę handlową w Europie Środkowo-Wschodniej, odwiedza aż 2/3 polskich internautów (średnio ponad 20 mln realnych użytkowników miesięcznie, według badania Mediapanel 04.2024). Aby korzystać z potencjału reklamy na marketplace, nie musisz nawet aktywnie sprzedawać na Allegro. Jeżeli reprezentujesz takie branże jak np. ubezpieczenia, turystyka, kultura i rozrywka czy usługi medyczne, jest to również miejsce na Twoją reklamę.

Co więcej, marketplace jako tzw. Retail Media, umożliwia prowadzenie działań reklamowych bezpośrednio w miejscu sprzedaży. W jednym miejscu możesz więc zarówno budować świadomość swojej marki, jak i wspierać konwersję. W praktyce oznacza to, że nie musisz prowadzić równocześnie kampanii wizerunkowej w tradycyjnych mediach zasięgowych i drugiej kampanii – w celu domknięcia ścieżki zakupowej – w innych kanałach. Swoje działania reklamowe możesz skoncentrować w jednym miejscu: na marketplace, osiągając oba cele. Jest to możliwe dzięki temu, że rozwiązania reklamowe są dostępne na wszystkich etapach ścieżki zakupowej klienta: od poszukiwania przez niego informacji o produktach, przez sam moment zakupu, a skończywszy na lojalizacji. Na marketplace będziesz też w stanie dotrzeć do dokładnie tej grupy docelowej, której szukasz. Tu kluczem jest dostęp do danych „first party”. Przykładowo Allegro umożliwia markom korzystanie z ponad 600 precyzyjnie zdefiniowanych profili behawioralnych i unikalnych profili in market, opartych na zachowaniach zakupowych zalogowanych użytkowników. Wykorzystanie ich do tworzenia strategii data driven to także kluczowy aspekt, prowadzący do sukcesu działań reklamowych marki na marketplace.

Jak osiągnąć sukces

Konkurencja o uwagę i portfel klientów jest ogromna zarówno wśród marek, jak i sprzedających. Przykładowo Allegro skupia blisko 150 tys. sprzedawców, posiadających około 500 mln aktywnych ofert, które trafiają do niemal 20 mln aktywnie kupujących w kilku krajach. Stąd tak ważne jest wyróżnienie się reklamowo. Rozumie to coraz więcej firm – już około jedna czwarta sprzedających na Allegro korzysta z potencjału reklamowego platformy. W 2023 r. inwestycje reklamodawców na Allegro rosły ponad cztery razy szybciej niż na rynku reklamy internetowej w Polsce, jak wynika z porównania wyników Allegro z danymi z raportu Publicis Groupe Polska „Rynek reklamy w 2023 r.”.

Potrzebujesz konkretnych pomysłów na dotarcie do klientów będących na różnym etapie ścieżki zakupowej? Na Allegro, chcąc budować świadomość i wizerunek marki, możesz korzystać np. z reklamy na stronie głównej, reklamy w wynikach wyszukiwania i na stronie produktu lub Ads4Brands – narzędzia służącego do wyróżniania ofert marki znajdujących się u różnych sprzedających. Na etapie dokonywania zakupu znaczenia nabierają reklamy bezpośrednio wspierające sprzedaż. Na Allegro mogą to być np. Oferty Sponsorowane Allegro Ads dostosowane dzięki machine learning do profilu kupującego, lub Wyróżnienia, które poprawiają widoczność ofert. Na etapie lojalizacji natomiast Allegro oferuje unikalne narzędzia lojalizujące, takie jak Monety i kupony. Stanowią one dodatkowy benefit dla kupujących, co ma szczególne znaczenie dla smart shopperów.

Jeżeli twoja marka nie prowadzi jeszcze działań reklamowych na marketplace, warto zrewidować strategię sprzedażowo-marketingową i zawalczyć o najlepsze wyróżnienie produktów na „cyfrowej półce sklepowej”.

My Company Polska wydanie 5/2024 (104)

Więcej możesz przeczytać w 5/2024 (104) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ