Zarejestrowanie się jako bezrobotny online lub w urzędzie pracy. Co to daje?

Zarejestrowanie się jako bezrobotny online lub w urzędzie pracy. Co to daje?
Straciłeś pracę i zastanawiasz się, jak zarejestrować się jako bezrobotny? Nie wiesz, czy można to zrobić online, czy trzeba odwiedzić urząd pracy? Wyjaśniamy, co i jak.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Istnieją trzy główne sposoby zarejestrowania się jako bezrobotny, kiedy nie możesz znaleźć pracy: bezpośrednio w powiatowym urzędzie pracy, częściowo online w ramach uproszczonej procedury oraz całkowicie online. Niezależnie od wybranej metody, musisz spełnić określone warunki i dostarczyć odpowiednie dokumenty.

Po pierwsze musisz być osobą pełnoletnią, ale przed osiągnięciem wieku emerytalnego, który wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Nie możesz wykonywać żadnej pracy zarobkowej, prowadzić własnej działalności, pobierać renty, emerytury ani innych świadczeń społecznych oraz musisz być gotowy do podjęcia pracy w pełnym wymiarze godzin. Szczegółowa lista warunków dostępna jest na rządowej stronie Zielonej Linii.

Jeśli spełniasz warunki, możesz zarejestrować się w urzędzie pracy. Jak to zrobić? Zacznijmy od metody online.

Rejestracja jako bezrobotny online

Rejestracji jako bezrobotny przez internet możesz dokonać za pośrednictwem strony Publicznych Służb Zatrudnienia. Wymagane jest posiadanie profilu zaufanego na platformie usług administracji publicznej lub podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem.

Jak zarejestrować się online:

  • Wejdź na stronę Publicznych Służb Zatrudnienia
  • W sekcji „Usługi Elektroniczne Urzędów Pracy” wybierz opcję „Rejestracja/Wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub szukającej pracy”, a następnie „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”
  • Wybierz powiatowy urząd pracy, do którego chcesz wysłać swój wniosek
  • Wypełnij kwestionariusz składający się z 19 pytań, który pozwoli ustalić Twój status na rynku pracy
  • Zweryfikuj się na dole strony i kliknij „Ustal status osoby na rynku pracy”. Upewnij się, że odpowiadasz zgodnie z prawdą, ponieważ błędne informacje mogą prowadzić do odpowiedzialności karnej
  • Potwierdź zgodę na przejście do zaproponowanej przez program ścieżki rejestracji lub wybierz inną metodę
  • Wybierz, czy chcesz przejść cały proces rejestracji online, czy osobiście złożyć potrzebne dokumenty

Teraz zostaniesz przekierowany na stronę z listą potrzebnych dokumentów. Przygotuj skany lub zdjęcia tych dokumentów w odpowiednim rozmiarze oraz uzupełnij swoje dane osobowe i dodaj wymagane załączniki.

Podaj też informacje dotyczące doświadczenia zawodowego, wykształcenia, umiejętności i znajomości języków obcych. Ponadto podaj dane swojego urzędu skarbowego i oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

Sprawdź poprawność wypełnionych formularzy i dodanych załączników. Wybierz sposób otrzymania informacji zwrotnej od urzędu pracy (przez platformę praca.gov.pl lub listownie). Podaj swoje dane kontaktowe: numer telefonu i adres e-mail. Zaakceptuj warunki zachowania statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy, a także oświadczenie bezrobotnego oraz oświadczenie o zgodności ze stanem faktycznym.

Teraz jeszcze wybierz sposób podpisania wniosku (kwalifikowany podpis elektroniczny, profil zaufany lub wysłanie dokumentu bez podpisu). Po złożeniu podpisu zostaniesz przekierowany do ekranu podsumowania, gdzie zobaczysz potwierdzenie wysłania wniosku.

Jeśli nie masz dostępu do internetu lub wolisz załatwiać sprawy osobiście, możesz również zarejestrować się w placówce powiatowego urzędu pracy.

Rejestracja jako bezrobotny w powiatowym urzędzie pracy (PUP)

Na początek musisz ustalić, do którego powiatowego urzędu pracy powinieneś się udać, czyli do placówki w miejscu twojego zameldowania lub stałego pobytu. Jeśli nie posiadasz adresu zameldowania, idź do urzędu w miejscu, w którym aktualnie przebywasz.

W urzędzie pracy procedurę rejestracji przeprowadzi z tobą urzędnik. Pamiętaj, aby zabrać ze sobą wszystkie wymagane dokumenty:

  • dowód osobisty albo inny dokument potwierdzający tożsamość
  • dyplom, świadectwo ukończenia szkoły i wszystkie zaświadczenia o ukończeniu kursów lub szkoleń potwierdzających kwalifikacje zawodowe
  • wszystkie świadectwa pracy

Pełna lista wymaganych dokumentów dostępna jest pod tym adresem.

Co daje rejestracja jako osoba bezrobotna?

Procedura rejestracji może wydawać się skomplikowana, czasochłonna i wymagająca wysiłku, ale nie oznacza to, że warto z niej rezygnować. Co daje oficjalny status osoby bezrobotnej?

Po pierwsze możesz ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych. Aby mieć do niego prawo, musisz spełnić szereg warunków, m.in. przepracować co najmniej 365 dni w ciągu 18 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.

Po drugie, rejestracja jako bezrobotny daje prawo do ubezpieczenia zdrowotnego dla ciebie i twojej rodziny. Co więcej, osoby zarejestrowane w PUP mogą korzystać z państwowego systemu doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy, co ułatwia poszukiwanie zatrudnienia.

Urzędy pracy oferują również możliwość podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz przekwalifikowania się. Rejestracja jako bezrobotny umożliwia również skorzystanie z pomocy finansowej i dotacji PUP na założenie własnej działalności gospodarczej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ