Redakcja My Company Polska poleca książki o biznesie i nie tylko
Fot. shutterstock.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2023 (98)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Andrzej Horoch
Kierunek metaverse
MT Biznes
Jak wprowadzić technologie VR, AR i AI w twojej firmie – w podtytule książki „Kierunek metaverse” najbardziej zainteresował nas ten ostatni skrót. W końcu sztuczna inteligencja to najgorętszy obecnie temat – wystarczy zresztą spojrzeć na naszą okładkę. O rosnącej atrakcyjności AI nie trzeba chyba nikogo przekonywać, warto się za to zastanowić, jak z głową wykorzystywać ją w biznesie. Podobnie sytuacja wygląda z VR, czyli wirtualną rzeczywistością i AR, czyli rozszerzoną rzeczywistością. To już nie tylko zabawki dla nastolatków, ale narzędzia, dzięki którym można zawojować rynek. Jak? Z pomocą przychodzi właśnie książka Andrzeja Horocha, polskiego przedsiębiorcy, który od ponad 15 lat projektuje innowacje i wdraża nowe technologie w firmach. Podpowiada, jak uargumentować wprowadzanie takich nowinek (czy wciąż są to nowinki?) przed zarządem i innymi interesariuszami, co można zyskać, od czego zacząć i czego unikać. Szczerze? To ostatni dzwonek, żeby wyróżnić się wykorzystaniem nowych technologii – zanim wszystko w końcu stanie się standardem. Jeśli nasza firma nie będzie stosować nowoczesnych rozwiązań, przestanie być konkurencyjna.
Witold Kowalski
Świadomy lider
MT Biznes
Znacie test wąskiej uliczki? Znajdujecie się na wąskiej uliczce, tak wąskiej, że nie możecie zignorować mijających was od czasu do czasu osób. Okazuje się, że są to wasi byli pracownicy, współpracownicy. Jak się zachowują? Czy serdecznie się z wami witają, zaczynają wspominać stare czasy, dziękują za lekcję, która zmieniła ich życie? A może udają, że was nie rozpoznali, a po chwili wbijają nóż w plecy? Odpowiedź tak naprawdę znacie już dziś, bo decyzja w dużym stopniu zapada właśnie tu i teraz. Test ten opisuje w swojej książce „Świadomy lider” Witold Kowalski, założyciel i przez 20 lat CEO Nike oraz Telepizza Poland, a także mentor ponad 100 firm. Dzieli się w niej narzędziami pomocnymi w codziennym zarządzaniu. Odwołuje się do przykładów biznesmenów oraz firm z pierwszych stron światowych gazet i analizuje, często krytycznie, ich przypadki. To książka dla tych wszystkich menedżerów, którzy chcą się rozwijać, szukają inspiracji do skuteczniejszego zarządzania albo nie widzą już światełka w tunelu i głębszego sensu pracy. No i chcieliby przejść test wąskiej uliczki bez uszczerbku na zdrowiu.
Jim Edwards
Sekrety copywritingu
MT Biznes
Są hasła reklamowe, które błyskawiczne zawładnęły rynkiem, weszły na dobre do języka, żyją własnym życiem. Choćby „twój kot kupowałby Whiskas” czy – opisywane w tym numerze przez Macieja Łuczaka w artykule „Wojna marek” – „bielsze nie będzie”. Ale jest też copywriting dyskretny, wręcz przezroczysty, niezauważalny dla odbiorcy… a przez to bardzo skuteczny! To po prostu bardzo dobrze napisany tekst. To dobór słów sprawia, że odbiorca przeglądając katalog czy skrolując internet, zatrzymuje się przy naszym produkcie, zaczyna myśleć o nim ciepło, wreszcie – kupuje go. I tak do pierwszego typu copywritingu trzeba mieć talent poetycki (patrz Agnieszka Osiecka i jej „Coca-cola to jest to” czy Melchior Wańkowicz „Cukier krzepi”) a obdarzeni są nim nieliczni, to drugiego każdy może się dość szybko nauczyć. Tak przynajmniej uważa Jim Edwards, autor książki „Sekrety copywritingu”. Znajdziemy w niej mnóstwo narzędzi, sztuczek i rad. Ot, choćby ten, że dobry tekst copywriterski powinien skupiać się na emocjach, nie być przeładowany przymiotnikami. No i nie może być zbyt długi.
Wiesław Łukaszewski
Motywacja bez mitów
Smak Słowa
Kij czy marchewka? A może i jedno, i drugie, naprzemiennie, w zmiennych dawkach? Jak motywować pracowników, dzieci, samych siebie? Na co dzień wszyscy jesteśmy poganiani, napominani, kontrolowani, dyscyplinowani i oceniani – w ten sposób się nas „motywuje”. Wielkie firmy poświęcają spore fundusze na warsztaty motywacyjne dla swoich menedżerów. Szkoły stosują nowe sposoby oceniania i stare jak świat metody porównywania uczniów. A może jednak można inaczej? Bez tanich sztuczek, bez kokieterii i zwodzenia myśli na manowce? Tak można by zresztą rozwinąć tytuł książki „Motywacja bez mitów” napisanej z szacunkiem dla tych, którzy po nią sięgną. To nie jest książka naukowa, ale na nauce oparta. Autorem jest prof. Wiesław Łukaszewski, znany psycholog, autor badań dotyczących motywacji i praktyk. W poszczególnych rozdziałach dzieli się swoją wiedzą w sposób czytelny nawet dla osób, które nie mają psychologicznego wykształcenia. A na pytanie „kij czy marchewka” odpowiada „są inne sposoby”. Choćby wykorzystanie naturalnej dla każdego człowieka ciekawości i skłonności do podejmowania wysiłku. Bo każdy – czy duży, czy mały – ma potrzebę poznawania, tworzenia i zmieniania świata.
Więcej możesz przeczytać w 11/2023 (98) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.